پروژه مجموعه پل‌ها و میدان استقلال اصفهان توانست در سومین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران 2016 از بین 23 طرح برتر از مجموع 400 طرح سراسر جهان را از آن خود کند.

به گزارش مرور نیوز از اصفهان، سومین دوره جایزه جهانی خشت طلایی، همزمان با روز جهانی شهرها، با حضور نمایندگان و مدیران شهری بیش از ۴۰ کشور جهان و نمایندگان مجامع بین‌المللی شهری از جمله مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد، با معرفی پروژه‌های برتر شهری و شهرهای برگزیده، در باغ موزه دفاع مقدس تهران، برگزار و در آن مراسم، شهرداری اصفهان با پروژه مجموعه پل‌ها و میدان استقلال موفق به دریافت لوح تقدیر برترین پروژه‌ها و تجارب شهری در محور تامین و توسعه زیر ساخت‌ها، امکانات و خدمات ضروری شهر گردید.

این مراسم با حضور نمایندگان برخی سازمان‌های بین‌ المللی از جمله متروپلیس، ایزوکارپ، سازمان ملل متحد، رئیس سازمان جهانی شهروندان و نماینده دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد، سفرا و نمایندگان برخی سفارتخانه‌ها، از کشورهای مختلف دنیا مانند روسیه، هلند، سوئیس، ایتالیا، اسپانیا، آلمان، دانمارک و غیره و نیز شهرداران داخلی و خارجی، مدیران سازمان‌ها و متخصصان و اساتید دانشگاه برگزار شد.

بیش از 400 طرح از سرتاسر جهان در این پروژه شرکت داده شد که در مجموع 164 پروژه داخلی و نزدیک به 255 پروژه از سایر کشورها به دبیرخانه خشت طلائی ارسال شده بود.

ارزیابی پروژه‌های ارائه شده از سوی شهرهای شرکت کننده، توسط یک هیات داوری فنی شامل مدیران، استادان و متخصصان مدیریت شهری داخل و خارج از کشور و در قالب کمیته‌های تخصصی انجام پذیرفت.

پروژه‌های راه یافته به مرحله پایانی و دریافت کنندگان "لوح تقدیر سومین دوره جایزه جهانی خشت طلایی" در محورهای هفت گانه با نظر هیئت داوران به شرح زیر اعلام شد:

بخش اول: در محور معماری و شهرسازی و حفاظت از میراث فرهنگی، پروژه‌های بازسازی منطقه قدیمی شهر از بعلبک لبنان، بازسازی میدان جمهوری از پاریس – فرانسه، پیاده راه فرهنگی– تاریحی میدان شهرداری از رشت – ایران تبریز، پایتخت گردشگری جهان اسلام 2018 از تبریز – ایران، احیا و باز آفرینی باغ ملی و میدان مشق از تهران – ایران لوح تقدیر گرفتند.

بخش دوم: در محور توسعه پایدار و محیط زیست شهری، پروژه‌های برگ‌های پاییزی را جمع نکنید! از ایلام – ایران، سامانه مدیریت و پیش بینی آلودگی هوا از تهران – ایران، امحا دریاچه شیرابه پسماندهای 10 ساله آرادکوه از تهران – ایران لوح تقدیر گرفتند.

بخش سوم: در محور تامین و توسعه زیر ساخت‌ها، امکانات و خدامات ضروری شهر، پروژه‌های بازارچه اجناس دست دومEncants  از بارسلونا – اسپانیا، مجموعه پل‌ها و میدان استقلال از اصفهان – ایران، از خیابان شلوغ و پر ترافیک تا بهشت پیاده‌روی از وین – اتریش، احیای رود دره‌ها پیوند میان شهر، شهروندان و رودخانه‌ها از تهران – ایران، طراحی و احداث میدان Aulenti Gae از میلان – ایتالیا و پارک سوپر کی لن Superkilen از کپنهاک – دانمارک لوح تقدیر گرفتند.

بخش چهارم: در محور توسعه فرهنگی و اجتماعی شهرها، پروژه‌های مسیر سلامت از مزرعه تا سفره از کاشان – ایران، مبلمان شهری کتابخانه‌های خیابانی از خرم آباد – ایران و مراکز بازتوانی و توانمندسازی بهاران از تهران – ایران لوح تقدیر گرفتند.

بخش پنجم: در محور شهر هوشمند و دولت الکترونیک شهری، پروژه‌های شهر هوشمند – آمستردام – هلند، و رصدخانه شهری- تهران – ایران لوح تقدیر گرفتند.

بخش ششم: در محور حکمروایی محلی، برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، برنامه شهر در حال تحول – کرایسچرچ – نیوزیلند، و برلین 2050 اقلیم بدون کربن از برلین– آلمان، ساماندهی و نظارت برنماهای ساختمانی بر مبنای هویت ایرانی- اسلامی (کمیته نما) از تهران – ایران لوح تقدیر گرفتند.

بخش هفتم: در آخرین محور، تامین منابع مالی ، سرمایه‌گذاری و اقتصاد شهری، هیچ پروژه‌ای موفق به کسب امتیاز لازم از هیئت داوران جایزه برای دریافت لوح نشد.

جایزه جهانی خشت طلایی تهران، یک طرح جامع، علمی و غیر انتفاعی است که به طور تخصصی در زمینه معرفی و حمایت از پروژه‌های برتر مدیریت شهری بین المللی و تبادل تجارب برتر مدیریت شهری فعالیت می‌کند و به بهترین پروژه‌ها و تجربیات در شهرها، مناطق و جوامع محلی در سراسر جهان تعلق می‌گیرد و هدف آن به رسمیت شناختن اهمیت دولت‌های محلی و مدیریت شهری در ترویج توسعه محیط زیست اجتماعی و اقتصادی و پایداری شهرها و مناطق و پیشبرد زیست شهروندان است.