بعد از گذشت 2 سال، طرح و نقش فرش خراسان‌شمالی با حضور رئیس ملی مرکز فرش ایران در بجنورد افتتاح شد.

به گزارش مرور نیوز، یحیی نیکدل در مراسم رونمایی از این نقوش، با اشاره به اینکه هنر صنعت فرش دستبافت یکی از قابلیت‌های بالفعل این استان است، گفت: این هنر می‌تواند تاثیر زیادی در ایجاد اشتغال پایدار به خصوص در مناطق روستایی این استان داشته باشد.

وی با بیان اینکه طرح و نقش فرش خراسان‌شمالی الهام گرفته از نگاره‌های طبیعی استان است، افزود: هنوز راه طولانی داریم تا فرش این استان تبدیل به برند این استان شود. فرش ترکمن و کردی خراسان‌شمالی در سال گذشته به ثبت ملی و در سال جاری به ثبت جهانی رسیده است.

نیکدل ادامه داد: ضعف شدید منابع اعتباری برای اجرای برنامه‌هایی همچون آموزش و حضور در نمایشگاه‌های جهانی یکی از چالش‌های اصلی است.

این مقام مسوول با بیان اینکه نبود واحدهایی همچون ریسندگی یکی دیگر از مشکلات این استان در حوزه فرش است، اظهار کرد: دامداری یکی از پتانسیل‌های اصلی خراسان‌شمالی است که کرک و پشم مرغوبی نیز در این منطقه تولید می‌شود اما به علت نبود کارخانجات ریسندگی این محصولات به صورت خام از این استان صادر شده و سپس نخ از سایر استان‌ها به این استان وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه نوغانداری و تولید ابریشم یکی دیگر از پتانسیل‌های مهم در شهرستان راز و جرگلان است، تصریح کرد: به علت نبود چنین امکانی نوغان‌های تولیدی از این استان خارج می‌شود و سپس نخ ابریشم وارد این استان می‌شود.

سیاوش وحدت، مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان‌شمالی نیز در ادامه گفت: این شرکت اولین شرکتی بود که در بحث خوشه صنعتی فرش از سال 90 وارد کار شده و در سال 94 نیز به پایان رسیده است.

وی افزود: در خراسان‌شمالی چهار طایفه وجود دارد که هر کدام از آن‌ها فرهنگ و آداب خاص خود را دارند که موضوع پژوهش برای طراحی طرح و نقش فرش استان در این محل انجام شده است.

وحدت با بیان اینکه این استان می‌تواند چهار خوشه را ایجاد کند، ادامه داد: تاکنون دو خوشه فرش و آبنبات در این استان ایجاد شده است.