مدیرکل کمیته امداد خراسان‌شمالی گفت: طی شش ماه نخست امسال 30 میلیارد و 665 میلیون ریال زکات در استان جمع آوری شده است.

به گزارش مرور نیوز، عباس اهرابی اظهار کرد: این نهاد در تلاش است بخش قابل توجهی از زکات جمع آوری شده از کشاورزان و دامداران استان را صرف معیشت، مسکن، درمان و ازدواج محرومان و بخشی هم صرف زدودن فقر در منطقه کند.

وی با بیان اینکه امسال پیش بینی شده است که ۶۰ درصد از زکات جمع آوری شده صرف نیازمندان و ۴۰ درصد نیز صرف عمران و آبادانی مناطق محروم شود، گفت: کمیته امداد سعی دارد همه زکات جمع آوری شده را برای رفع نیاز از محرومان هر منطقه هزینه کند.

اهرابی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های کمیته امداد در بخش زکات اولویت دادن به رفع نیاز محرومان است، افزود: بر این اساس در شش ماه نخست امسال از 30 میلیارد و 665 میلیون ریال زکات جمع آوری شده در استان 10میلیارد و 284 میلیون ریال برای رفع مشکلات نیازمندان هزینه شد.

وی ادامه داد: نیمه نخست امسال بیش از 33 درصد زکات صرف نیازهای محرومان در بخش‌های مسکن، جهیزیه، درمان و معیشت شد.

اهرابی گفت: طی سال گذشته 73 میلیارد ریال زکات در خراسان‌شمالی جمع آوری شد که پیش بینی می‌شود تا پایان سال 80 میلیارد ریال زکات در استان جمع آوری شود.

مدیرکل کمیته امداد خراسان‌شمالی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت‌هایی همانند زکات می‌تواند نقش اساسی در رفع نیاز محرومان داشته باشد، عنوان کرد: اگر زکات در جامعه اسلامی به صورت کامل احیاء شود مشکلات اقشار نیازمند و مستحق رفع و جامعه خالی از نیازمندان خواهدشد.

اهرابی افزود: با توجه به اینکه اقدامات خوبی از سوی کمیته امداد در حوزه زکات انجام شده اما باید با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی رسانه‌ها در این حوزه فرهنگ سازی‌های بیشتری صورت بگیرد.

وی یادآورشد:هم اکنون حدود 34 هزار خانوار نیازمند که بیش از 20 هزار خانوار آن خانواده‌های با سرپرست زن و حدود پنج هزار کودک یتیم است تحت حمایت این نهاد قرار دارند.

اهرابی با بیان اینکه رفع تمام نیازهای آنان تنها با اعتبارات دولتی امکان‌پذیر نیست، گفت: حضور مسئولان در بین خانواده‌های نیازمند و آشنا شدن با مشکلات آن‌ها در قالب برخی از طرح‌ها و برنامه‌های این نهاد نقش مهمی در رفع مشکلات و باز شدن گره‌های زندگی نیازمندان دارد.

وی با تاکید بر اینکه اعتبارات دولتی جوابگوی نیاز محرومان تحت حمایت این نهاد نیست، خاطر نشان کرد: این نهاد در تلاش است با اتصال حلقه اغنیاء به فقرا نیازهای مددجویان را رفع کند که این مهم می‌تواند کمیته امداد را در رسیدن به اهداف به ویژه در بحث توانمندسازی مددجویان یاری کند.