کارگاه آموزشی یک روزه تجارت موثر در بازار چین (صادرات، واردات) به همت کمیسیون آموزش ،پژوهش و توانمندسازی در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز از اصفهان، رایزن سابق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در چین، در اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اهمیت بازار چین و نقش آن در اقتصاد جهانی گفت: پتانسیل صادراتی ایران به چین، چگونگی دسترسی به تولیدکنندگان معتبر چینی و هشدارهای لازم برای تجارت با شرکت های چینی از اهمیت بالایی برخوردار است.

مسعود کمالی اردکانی با بیان اینکه چین، با یک میلیارد و 370 میلیون نفر جمعیت دارای 70 میلیون نفر مسلمان است، گفت: سهم بخش صنعت این کشور در تولید ناخالص داخلی 40 درصد ، بخش خدمات 50 درصد و بخش کشاورزی 10 درصد است.

کمالی اردکانی افزود: تولید ناخالص داخلی چین در سال 2015 به بالغ بر 10 هزار و 800 میلیارد دلار رسیده است.

عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی  افزود: از سال 2009 چین به اولین صادر کننده و دومین وارد کننده جهان تبدیل شد.

وی با بیان اینکه واردات این کشور در سال گذشته 14 درصد کاهش یافته، تصریح کرد: این در حالی است که تجارت دنیا در سال 2015 با کاهش 15 درصدی روبرو بوده ولی در چین این رقم به 8 درصد کاهش رسیده است.

 کمالی گفت: مقاصد مهم صادراتی چین: هنگ کنگ، آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، آلمان و هلند بوده و 50 درصد صادرات این کشور به دنیا، مربوط به ماشین آلات، 13 درصد منسوجات، 7 درصد فلزات، 5 درصد محصولات شیمیایی و 25 درصد مربوط به سایر کالاهاست.

رایزن سابق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در چین در ادامه افزود: بالغ بر 45 درصد از بازارهای وارداتی این کشور را کره جنوبی، ژاپن، آمریکا، استرالیا، آلمان، تایوان و ژاپن در دست دارند.

وی تصریح کرد: ایران در واردات در بخش سوخت های معدنی و سنگ های ساختمانی، مواد شیمیایی و و پتروشیمی با چین در ارتباط است.

کمالی گفت: با اینکه چین  یک ششم تجارت دنیا را انجام می دهد، در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی نیز فعال بوده و در سال 2015 بالغ بر 120 میلیارد دلار، سرمایه گذاری خارجی جذب کرده است.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی چین در سال های اخیر کاهش یافته است، گفت: این کاهش پدیده ای ساختاری است و در واقع دولت چین، بیش از آنکه به دنبال رشد اقتصادی باشد اصلاحات اقتصادی را هدف قرار داده است.

وی تصریح کرد: انتظار می رود بعد از تحریم ها، شرکت های تراز اول چینی که عمدتا با غرب مراوده دارند و به دلیل تحریم ها با ایران کار نمی کردند، وارد ایران شوند.

رایزن سابق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در چین گفت: نباید انتظار رشد اقتصاد ایران به اندازه چین را داشت زیرا نظام سیاسی این کشور بسیار متمرکز و خرد گرا بوده و همچنین چینی ها بر خلاف ایرانی ها از لحاظ  فرهنگی بسیار فرمانبر و تابع هستند.

کمالی افزود: 50 درصد صادرات چین به ایران مربوط به ماشین آلات، 15 درصد فلزات و مابقی مربوط به محصولات پتروشیمی است .

وی تصریح کرد: با اینکه 30 درصد واردات چین از جهان، متعلق به سوخت های معدنی، مواد شیمیایی و پتروشیمی، مواد معدنی و سنگ های ساختمانی و مواد پلاستیکی است، 90 درصد واردات چین به ایران را این گروه تشکیل می دهند.