رئیس پلیس آگاهی استان، از اجرای طرح شناسنامه دار کردن خریداران و فروشندگان اجناس دست دوم به منظور شناسایی مالخران در راستای پیشگیری از وقوع جرم سرقت خبر داد.

به گزارش مرور نیوز از اصفهان، سرهنگ ستار خسروی اظهار داشت: بدون شک نقش مالخر در وقوع سرقت از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که اگر عوامل وقوع سرقت را رأس اظلاع یک هرم در نظر بگیریم وجود مالخر در رأس این هرم قرار دارد چرا که اگر چنین کسی وجود نداشته باشد، سارق نیز برای فروش اموال مسروقه خود با مشکل مواجه شده و سراغ این کار نخواهد رفت و بنابر این برخورد با این افراد برای پلیس بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه بزرگترین انگیزه برای سارقان معتاد، فروش اموال مسروقه و تامین مواد مصرفی خود است، افزود:  یکی از اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته برخورد با ساقیان مواد مخدر است که به صورت پایاپای از سخت معتادان سارق اموال مسروقه را در ازای مواد مخدر از آنان دریافت می کنند.

این مقام انتظامی بیان داشت: بخشی از مالخران در قالب خریداران و فروشندگان اجناس دست دوم لوازم منزل، قطعات و لوازم داخل خودرو، گوشی تلفن همراه، ضایعاتی ها و ... فعالیت می کنند که در این زمینه یک منشور قانونی با همکاری اتاق اصناف برای نصب در تمامی صنوف خریداران اجناس دست دوم تهیه شده و تمامی متصدیان این نوع واحدها موظف به نصب آن در واحد خود هستند.

وی افزود: با توجه به ابلاغ قانونی این منشور کسانی که اقدام به نصب آن در واحد خود می کنند، دیگر به خرید اموال مشکوک به سرقت اقدام نمی کنند .

سرهنگ خسروی به افرادی منشور مذکور را تهیه نکرده اند هشدار داد و گفت: این افراد هرچه زودتر با مراجعه به اتاق اصناف و تهیه این منشور نسبت به نصب آن در واحد خود باید اقدام کنند زیرا در غیر این صورت با متخلفان برابر قانون برخورد می شود.

رئیس پلیس آگاهی استان از شناسنامه دار کردن خریداران و فروشندگان اجناس دست دوم و صنوفی که سابقه خرید و فروش اموال مسروقه داشتند خبر داد و گفت: این طرح به منظور کنترل و ساماندهی و پاکسازی افراد مالخر در بین صنوف مذکور به اجرا گذاشته شده که در پیشگیری از وقوع سرقت می تواند موثر باشد.

وی بیان داشت: این طرح هم اکنون در تمام استان در حال اجرا است و به تمامی پلیس آگاهی شهرستان ها نیز ابلاغ شده است که تمرکز ویژه ای بر روی این واحدها به ویژه اوراق فرشی ها داشته باشند و بازرسی های خود را به صورت مستمر و مداوم انجام دهند.

این مقام انتظامی از اجرای سه طرح برخورد با خریداران و فروشندگان اموال مسروقه در سال جاری خبر داد و گفت: در این رابطه تعداد 98 واحد صنفی که بدون مجوز قانونی اقدام به خرید و فروش اجناس دست دوم می کرده که از آنان اموال مسروقه نیز کشف شده بود، شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی نسبت به پلمب آنها اقدام شد.