رایزن فرهنگی کشورمان در دیدار با شهردار شهر تسالونیک یونان گفت: علاقه مندی طرفین برای خواهرخواندگی شهرهای اصفهان و تسالونیک، مطرح و مورد استقبال قرار گرفت.

به گزارش مرور نیوز از اصفهان، علی‌ محمد حلمی در حاشیه برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم تسالونیک، با یانیس بوتاریس دیدار و درباره توسعه روابط و همکاری ‌های فرهنگی و هنری با وی بحث تبادل و نظر کرد.

رایزن فرهنگی ایران به روابط دیرینه و تاریخی دو ملت ایران و یونان اشاره کرد و وجود این روابط را محوری با اهمیت برای توسعه روابط امروز دو ملت دانست.

وی همچنین به تاریخچه شهر اصفهان هم اشاره کرد و گفت: اصفهان در گذشته پایتخت ایران بوده و از آن زمان یعنی از زمان حکومت صفویه، به یکی از شهرهای هنری ایران مبدل شد و امروز کارهای هنری فراوانی در این شهر صورت می‌گیرد.

وی افزود: این شهر دارای آثار تاریخی و معماری زیبای فراوانی نیز هست و مشابهت‌های زیادی با شهر تاریخی و زیبای تسالونیک دارد لذا پیشنهاد خواهرخواندگی شهر‌های اصفهان و تسالونیک را ارایه می‌دهم.

حلمی ادامه داد: ما قبل از هر کشور دیگری، گفت‌وگوی اسلام و مسحیت ارتدکس را با یونان شروع کردیم؛ ولی متأسفانه مدت زیادی است که این گفت‌وگوها به دلایلی متوقف شده و مایل هستیم که آن را از سر بگیریم.

رایزن فرهنگی کشورمان سپس با اشاره به شرارت‌هایی که گروه تروریستی داعش و دیگر گروه‌های تروریستی انجام می‌دهند، تصریح کرد: ادیان و به خصوص دین اسلام، خشونت را تشویق نمی‌کنند.

به گفته وی گروه‌های تروریستی داعش و القاعده و امثال آنها در حقیقت ساخته و پرداخته قدرت‌های استکباری هستند که از آنها استفاده ابزاری در جهت تفرفه بین ملت‌ها و تخریب وجهه اسلام و مسلمانان می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: زمینه توسعه همکاری‌ها فرهنگی و هنری فراوانی بین دو کشور وجود دارد و ما مایل به برگزار همایش‌ها، جشنواره فیلم، نمایشگاه عکس و اجرای موسیقی هستیم که با همکاری و مشارکت شهرداری تسالونیکی امکان‌پذیر خواهد بود.

براساس اعلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در ادامه این دیدار شهردار تسالونیک نیز با استقبال از پیشنهادات رایزن فرهنگی کشورمان گفت: ارتباطات مذهبی بسیار مهم هستند؛ زیرا همه مذاهب صلح و آرامش را آموزش داده‌اند.

بوتاریس یانیس، با بیان اینکه می‌توانیم نمایشگاه هنر اسلامی از ایران را برگزار کنیمف اظهار داشت: مسجدی از قرن هفدهم در شهر تسالونیک هست که می‌توان با کمک ایران در این مسجد به عنوان مرکز هنر اسلامی، فعالیت‌های فرهنگی انجام داد؛ البته در این راه خواستار کمک و همکاری شما هستیم.

وی تأکید کرد: مایلیم در چارچوب برنامه‌های هنری «دیمتری یا» که در ماه اکتبر هر سال (اوایل پاییز) برگزار می‌شود، برنامه‌هایی از ایران را داشته باشیم.

شهردار تسالونیک یونان گفت: با پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران می‌ توانیم توافقنامه ‌ای برای خواهرخواندگی با یکی از شهرهای ایران را داشته باشیم.