مدیرعامل آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: محافظت از منابع آبی برای رعایت مباحث پدافند غیرعامل یکی از اولویت‌های شرکت آبفا استان اصفهان محسوب می‌شود.

به گزارش مرور نیوز از اصفهان، هاشم امینی در جلسه کمیته بحران آب که با حضور مدیران طرح آبرسانی اصفهان برگزار شد اظهار داشت: باتوجه به کاهش بی‌سابقه حجم سد زاینده رود که به حدود 169 میلیون مترمکعب در حال حاضر رسیده و در حالی‌که این رقم در مدت مشابه سال قبل به بیش از 450 میلیون مترمکعب بوده است تأمین پایدار آب شرب 93 شهر استان تلاش، دقت و همتی مضاعف نسبت به پیش می‌طلبد.

وی به نقل از سازمان هواشناسی بیان کرد: پیش‌بینی‌ها بیانگر این است که بارش‌های پاییزی با تأخیر صورت می‌گیرد براین اساس با عدم جاری بودن زاینده رود که کاهش چشمگیر آبدهی چاه‌های آب شرب را در اصفهان به دنبال دارد، همچنین کاهش تخصیص آب شرب، باید مدیران طرح آبرسانی اصفهان بزرگ را میلیمتری مدیریت کنند تا آب شرب مشترکان در فصول گرم و سرد سال به طور پایدار تأمین شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به بیان برخی از راه‌های مدیریت بهینه منابع آب پرداخت و خاطرنشان کرد: مدیران طرح آبرسانی اصفهان بزرگ باید اعمال راهکارهایی همچون مدیریت فشار، احداث حوضچه‌های فشارشکن، مرئی سازی والوها همچنین با بهره مندی از سیستم تله متری و تله کنترل و هوشمندسازی شبکه توزیع در صدد کنترل منابع آب و توزیع عادلانه آن در میان 93 شهر استان باشند.

وی به بیان اهمیت بهره مندی از سیستم تله متری پرداخت و اظهار داشت: باید با توسعه سیستم تله متری در سطح استان منابع آبی به خوبی مدیریت شود و نیز با استفاده تکنولوژی خطوط انتقال شبکه‌های توزیع آب که دارای نشتی هستند به خوبی شناسایی و در کوتاهترین زمان ممکن از هدررفت آب جلوگیری به عمل آید و این منابع به چرخه تولید و توزیع آب برگردند.

امینی با اشاره به کشف انشعابات غیرمجاز در شرایط کنونی که هر قطره آب از ارزش بسیار زیادی برخوردار است، تصریح کرد: در شرایط کنونی که کمبود منابع آبی از یک طرف و تقاضای روزافزون مشترکان به منظور دستیابی پایدار به آب شرب از سوی دیگر وجود دارد برخورد با متخلفانی که غیر قانونی از منابع آبی استفاده می‌کنند ضروری است.

وی افزود: بنابراین تلاش مضاعف جهت کشف انشعابات غیرمجاز باید در دستور کار قرار گیرد، همچنین محافظت از منابع آبی برای رعایت مباحث پدافند غیرعامل یکی از اولویت‌های شرکت آبفا استان اصفهان محسوب می‌شود و در این چندسال اخیر اینگونه موارد مورد توجه ویژه قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان توسعه سامانه نجما را نیز ضروری دانست و بیان کرد: باید تدابیری لحاظ شود تا سامانه نجما در سطح شهر و استان توسعه یابد و از طریق سیستم GIS در کمترین زمان ممکن حوادث مهار شوند چراکه مدت زمان مهار حوادث در کاهش هدررفت آب تأثیر به‌سزایی دارد.

وی تصریح کرد: در این چندسال اخیر به دنبال وقوع حوادث ناگوار مانند نشت گازوئیل و سیلابی شدن رودخانه زاینده رود و نیز بحران کم آبی در استان به توان و تخصص، تعهد و تلاش مدیران و کارشناسان شرکت آبفا استان اصفهان ایمان دارم و مطمئن هستم که این چالش هم مانند بسیاری از موانع به خوبی رفع می‌شود، بدون اینکه مردم با هیچ گونه مشکل و وقفه‌ای در امر خدمت رسانی روبرو شوند.