خزانه دار شورای انفورماتیک کشور درباره ایجاد قیمتهای کاذب در بازار سخت افزار و کامپیوتر هشدار داد و گفت: این گرانی حاصل جو روانی است.

به گزارش مرور نیوز، محمد اطرح، خزانه دار شورای انفورماتیک کشور و رییس انجمن صنفی رایانه استان اصفهان با حضور در دفتر پایگاه مرور نیوز، به بیان دلایل گرانی سخت افزار در بازار پرداخت. در ادامه بخشهایی از گفتگوی این فعال حوزه انفورماتیک را می خوانید:

 

چرا در بازار گوشی و کامپیوتر ناگهان با افزایش نرخ ها مواجه شدیم؟

گرانی در بازار کامپیوتر  بیشتر یک جو است که ایجاد شده، تغییرات زیادی در تعرفه های ورودی گمرک نداشتیم. تغییرات نرخ ارز تا حد زیادی تثبیت شده و در یک سال گذشته نوسان زیادی نداشتیم.

 

یعنی افزایش قیمتها واقعی و ناشی از نوسانات مولفه های واقعی بازار نیست؟

افزایش درصد قیمتها، بیشتر جو روانی است و برخی از افراد از این قضایا سواستفاده می کنند و راهش هم این است که در شرایط پسابرجام، راه حل اساسی و درست، این است که ما اجازه دهیم خود برندها، حضور مستقیم در بازار داشته باشند و نمایندگی ایجاد کنند. دفاتر خدمات پس از فروش، فروش و مانند آن باشد تا باعث شود واسطه ها با هر موجی که ایجاد شود تغییرات در قیمتها به وجود بیاورند.

 

چندی پیش رئیس اتحادیه واردکنندگان لوازم رایانه ای اعلام کرد اعضای اصناف دیگر مانند آهن فروشان، در حال قاچاق سخت افزار، گوشی و قطعات کامپیوتری هستند، آیا نمی توان گفت هشدارهایی از این دست و مبارزه سخت گیرانه تر با قاچاق، باعث افزایش نرخها شده؟

افزایش قیمتها در ارتباط با قانون مندی بیشتر گمرکات نیست. ما بحث قاچاق و واردات غیررسمی را داریم که تبعات متفاوتی را برای ما رقم زده، یکی این است که قیمتها نوسان می کند بدون اینکه اتفاق خاصی در بازار بیفتد، مسئله بعدی، خدمات پس از فروش است. الان مصرف کنندگان مشکلات جدی در این باره دارند. شخصا کارشناس رسمی دادگستری در این حوزه هستم و بعضا پرونده های زیادی را در این حوزه می بینم که به خاطر اختلاف بین فروشنده و خریدار پیش می آید. مثلا برخی تجهیزات استوک وارد شده و به اسم نو وارد شده. یک پرونده داشتیم که تجهیزی پس از 5 سال انقضای تولید در بازار به فروش رسید. این بد است. چرا این اتفاق می افتد؟ چون نماینده رسمی و خدمات پس از فروش درستی نداریم.

 

چرا گارانتی و خدمات پس از فروش نداشتیم؟

در دوره ای در شرایط تحریم بودیم و مشکلات زیادی در این باره به وجود آمده بود. این حوزه های.تک محسوب می شود. ما حتی در حوزه آموزشی هم مشکل داشتیم. مثلا مایکروسافت در برهه ای اعلام کرده بود فلان دوره آموزشی نباید در ایران اجرا شود. الان در دوره پسابرجام هستیم و الان اکثر شرکتهای تولیدکننده و صاحب تکنولوژی مجوز حضور در بازار ایران را یافته اند. مسیرها باز است و همتی نیاز است

 

مردم الان سخت افزار و گوشی بخرند یا نخرند؟

همیشه در حوزه IT این سوال است و جواب یک چیز است، اگر نیاز دارید بخرید. ولی اگر امروز یک نوت بوک را در کشور بخرید و استفاده نکنید 6 ماه بعد ضرر کرده اید. اگر تجهیز را نیاز دارید مجبور به خرید هستید.

 

 

مشروح این گفتگو به زودی در مرورنیوز منتشر می شود.