وزیر نیرو تاکید کرد: صلح و آرامش منطقه به توسعه یافتگی آن وابسته است و توسعه منطقه مستلزم همکاری بین کشورهای آن است

به گزارش مرور نیوز، رضا اردکانیان وزیر نیرو امروز در حاشیه مراسم امضای یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت نیروی ایران و وزارت برق سوریه با تاکید بر این که صلح و آرامش منطقه به توسعه یافتگی آن وابسته است اظهار کرد: توسعه منطقه مستلزم همکاری بین کشورهای آن است البته منظور من از همکاری چیزی بیش از فروش محصولات بوده که ممکن است بین بسیاری از کشورها اتفاق بیفتد.

وی با تاکید بر این که نقش برق در توسعه یافتگی بسیار مهم  است گفت: امکان تبادل انرژی بین ایران و همه کشورهای همسایه در چارچوب برنامه بلند مدت وجود دارد البته ما صرفا به دنبال صادرات نبوده و درصدد انتقال دانش و تجربه هستیم.

وزیر نیرو با اشاره به سنکرون سازی شبکه برق ایران و عراق که در روز گذشته اتفاق افتاد عنوان کرد: چنین اقدامی را روز گذشته با عراق آغاز کردیم و شبکه برق دو کشور هم زمان شد.

اردکانیان ادامه داد: علیرغم این که در سال‌های گذشته با جمهوری عربی سوریه همکاری داشتیم، مجددا این همکاری را از سر گرفته‌ایم که آن نه فقط شامل ساخت نیروگاه و بازسازی تاسیسات آسیب دیده برق این کشور در جنگ است بلکه شامل بهبود شبکه توزیع، کاهش تلفات شبکه توزیع، آموزش نیروی انسانی و همکاری در سطح مدیریت است.

وی ادامه داد: در نظر داریم با استفاده از زیرساخت‌های موجود و امکان انتقال دو شبکه از طریق عراق شبکه‌های برق ایران و سوریه را به یکدیگر متصل کنیم.

وزیر نیرو با بیان این‌که تفاهم نامه بین ایران و سوریه یک برنامه سه ساله است اظهار کرد: در این راستا کارگروه مشترکی بین ایران و سوریه شکل خواهد گرفت و به شکل منظمی در تهران و دمشق جلسه برگزار می‌کند.

* راه اندازی کمیته مشترک بین وزارت نیروی ایران و وزارت برق سوریه

در ادامه خربوطلی - وزیر برق جمهوری عربی سوریه - با بیان این که من به دعوت وزیر نیروی ایران برای شرکت در افتتاح نمایشگاه برق به ایران آمدم گفت: نقطه عطف این سفر، پیشنهاد وزیر نیروی ایران برای راه اندازی کمیته بین وزارت نیروی ایران و وزارت برق سوریه است.

وی با اشاره به امضای یادداشت تفاهم‌نامه بین ایران و سوریه اظهار کرد: هدف این یادداشت بومی سازی تکنولوژی صنعت برق در سوریه است و در راستای آن توافق کردیم زمینه انتقال  تجربیات و آموزش نیروی فعال در سوریه را فراهم کنیم، همچنین قرار شد مرکز هماهنگی در وزارت برق سوریه که فعالیت آن از ۱۰ سال پیش متوقف شده بود دوباره راه اندازی شود.