وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بیمه در کشور از اهمیت بیش از پیش برخوردار است.

به گزارش مرور نیوز، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم گرامیداشت روز بیمه گفت: صنعت بیمه می‌تواند در اقتصاد ایران راهگشا و راه‌حل توسعه باشد امروز ما در صنعت بیمه حدود ۵۰۰ میلیارد دلار صنعت را تحت پوشش خود داریم اگر می‌خواهیم گام‌های بعدی را محکم‌تر و در جهت افزایش ضریب نفوذ برداریم باید از فرصت‌های پیش رو استفاده کنیم. بیمه در کشور از اهمیت بیش از پیش برخوردار است.

او افزود: روند توسعه بیمه به گونه‌ای است که همواره نیازمند حمایت دولت‌ها بود اما این روش صحیح نیست بلکه دولت باید نقش نظارتی خود را بیش از پیش تقویت کند و  نقدینگی را به صنعت بیمه از بخش خصوصی واگذار کند.

دژپسند گفت: بهترین راه‌حل تسهیل بیمه‌ها به گونه‌ای است که از هر فعالیت خرد و کلان حفاظت شود و جریانی را شکل دهد که منابع را به سمت تمام فعالیت‌ها گسیل دهد. بیمه انباری از نقدینگی‌های خرد جامعه هستند که در مواقع اضطراری به کمک جوامع می‌آیند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: سیل سال ۹۸ نشان داد در اماکن و مناطقی که از پوشش بیمه بهره‌مند بودند کمترین تعلل در  دریافت خسارت صورت گرفت و بیمه‌ شوندگان خسارات خود را در کمتر از یک هفته دریافت کردند.

او ادامه داد: باید به نقطه‌ای از حمایت برسیم که دولت‌ها دست از بسیج عمومی و کمک‌رسانی‌های جزئی برداشته و صنعت بیمه حمایت‌ گر آن باشد.

دژپسند ادامه داد: دولت‌ها باید در تشکیل صندوق حوادث طبیعی تلاش کنند تا مردم به هنگام بروز حوادث نگرانی نداشته و به این صندوق مراجعه کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: هم اکنون ضریب نفوذ ما در 6 سال گذشته رشد خوبی را داشته است اما نمی‌گوییم جایگاهمان نیز مناسب بوده چرا که در برنامه ششم توسعه ضریب نفوذ 7 درصد برآورد شده است هرچند در ‌آن زمان نیز این میزان را زیادی بزرگ بیان کرده بودیم اما مجلس این درصد را تصویب کرده بود.

او ابراز کرد: یکی دیگر از بحث‌های مطرح شده در صنعت بیمه مشارکت بخش خصوصی است یعنی می‌توانیم ادعا کنیم که در صنعت بیمه فقط یک شرکت است که تحت حفاظت دولت و سهام‌دار آن دولت است. بیمه البرز نیز که 20 درصد سهم آن دولتی‌ است یک بار عرضه شده و در مرحله دوم عرضه خواهد شد تا این شرکت نیز خصوصی شود.

دژپسند در پایان  گفت: یکی دیگر از ویژگی‌هایی که درقسمت بیمه مورد توجه قرار دارد این است که بیمه در کشور ما به بلوغ کافی رسیده و با وجود تحریم‌ها توانایی پوشش اتکایی از طریق شرکت‌های داخلی را داراست.