وزیر نیرو گفت: وجود سالانه ۲۵۰ هزار فارغ‌التحصیل مهندسی زمینه‌های توسعه همکاری‌ ایرانی و اسلوونی در بخش صنعت و معدن را فراهم کرده است.

به گزارش مرور نیوز، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو امروز در مراسم دیدار رئیس اتاق بازرگانی ایران و رئیس جمهور اسلوونی گفت:‌ ایران و اسلوونی زمینه‌های متعدد همکاری دارند و اراده سیاسی رهبران دو کشور این است تا این زمینه‌ها را شکوفا سازند و حاصل آن به سود هر دو کشور و ملت است.

وزیر نیرو با بیان اینکه ایران با جمعیت 80 میلیون نفر بازار بزرگی محسوب می‌شود، گفت: این کشور به صورت سنتی با کشورهای اطراف که جمیعتی حدود 400 میلیون نفر را شامل می‌شود،در ارتباط است.

وی با بیان اینکه ایران دارای جمعیتی جوان و تحصیل‌کرده است، گفت: هر سال چند میلیون جمعیت فارغ‌التحصیل داریم که از میان آنها حداقل 250 هزار نفر فارغ‌التحصیل رشته‌های مهندسی هستند و این موضوع زمینه فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی را فراهم کرده است.

چیت‌چیان بیان داشت: ایران کشوری است که در تولید محصولات صنعتی، معدنی و انرژی می‌تواند نقش قابل توجهی را ایفا کند و کشور اسلوونی هم کشوری است که دارای صنایع بسیار خوب در زمینه خودروسازی، دارویی، ماشین‌سازی سنگین است و این زمینه‌های بسیار خوبی را برای همکاری مشترک بین شرکت‌های ایرانی و اسلوونی فراهم می‌کند.

وزیر نیرو ادامه داد: ما از تمام فعالیت‌های اقتصادی دو کشور حمایت می‌کنیم و تلاش داریم تا بازرگانان دو کشور فعالیت‌های بازرگانی داشته باشند.

چیت چیان تصریح کرد: فعالان اقتصادی ایران و اسلوونی علاوه بر همکاری در کشورهای یکدیگر می توانند در کشورهای ثالث هم همکاری داشته باشند.

وی تصریح کرد: امیدواریم این اقدامات در جهت خیر و مصلحت دو کشور و مردم دو کشور باشد و هرچه بیشتر بتوانیم همکاری‌ها را گسترش دهیم گامی در جهت استحکام صلح در سطح منطقه و بین‌الملل است.

سفر رئیس جمهور اسلوونی به ایران به منظور انجام دیدار رسمی و مذاکرات دو جانبه سیاسی و اقتصادی با مقامات ایران صورت گرفته است.

این گزارش می‌افزاید: در این مراسم سه سند همکاری‌های اقتصادی بین بخش‌های خصوصی دو کشور به امضا رسید.