وزیر راه و شهرسازی گفت: صنعتی سازی به معنای انبوه سازی نیست بلکه می‌توان در قالب سنتی سازی از مصالح ساختمانی نوین استفاده کنیم.

به گزارش مرور نیوز، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز در دومین کنفرانس صنعت ساخت با بیان اینکه در درون بافت فرسوده همواره یک بافت همیشه زنده وجود دارد و آن مردم و ساکنان بافت هستند، اظهار کرد: احیای بافت‌ های فرسوده در هر بافتی راه حل خود را دارد و نمی‌توان با یک شابلون واحد، همه بافت‌های فرسوده را نوسازی کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه موضوع اصلی در این بخش بافت فرسوده است گفت: در تعاریف بافت فرسوده هرچه بوده و هست بافت فرسوده یک حقیقت زنده است و اصل آن مردمی است که در این مناطق ساکن هستند.

اسلامی با اشاره به اینکه بافت فرسوده مختصات خاص خودش را دارد و راه حل آن همانند این مناطق خاص استن گفت: برای هر محله باید اقدامات جداگانه‌ای در نظر بگیریم و تاکنون در برنامه ششم توسعه برای ۲ هزار و ۷۰۰ محله برنامه‌های بازآفرینی شهری انجام شده است.

او افزود: طبق برآورد‌هایی که صورت گرفته بافت‌ ها به ۳ بخش ازجمله بافت‌ های ناکارآمد، بافت‌های تاریخی و شهری تقسیم بندی می‌شوند و مسئله مهم در این حوزه کیفیت بخشیدن به زندگی مردم است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: نوع سکونت گاه و محلاتی که در آن ساکنان ساکن هستند بر اساس بخش‌های مختلف تقسیم بندی می‌شود.

اسلامی افزود: ممکن است حاشیه نشینی ظهور بروز و رشد نداشته باشد، اما ساکنان این مناطق دی این محلات زندگی می‌کنند.

او اظهار کرد: در جهت پاک کردن حاشیه نشینی سرمایه گذاری و اقدامات گوناگونی انجام شده که به دلایل گوناگون اقتصادی و اجتماعی ساکن شدن در این مناطق وضعیت بسیار متفاوتی را ایجاد می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: طبق ارزیابی هایی که در چند استان انجام داده ایم اعمال سیاست‌ها برنامه ریزی اقدام و عمل به صورت یکپارچه توسط تمامی دستگاه‌ها صورت گرفته است.

اسلامی با اشاره به اینکه مردمی که در بافت‌ها زندگی می‌کنند محور و مالکان این مناطق هستند چه این مناطق ریزدانه باشند و چه جزء مناطق بافت فرسوده محسوب نشوند افزود: باید دیدگاه‌های ریزدانه و یا پلاک‌های کوچک را تغییر دهیم و تمامی پلاک‌ها را تجمیع کنیم و بتوانیم با اقدامات موثر کیفی زندگی را در این مناطق افزایش دهیم بدون آنکه بخواهیم محله‌ها را تحت تاثیر قرار دهیم.

او گفت: در طول سال ممکن است جمعیت تغییر کند، ولی هویت محله‌ ها تغییر نمی‌ کند چرا که این محله‌ها در فرهنگ‌های ما دارای ارزش است و باید بازآفرینی و با زنده سازی در این مناطق صورت گیرد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: برای بافت‌ های تاریخی حریم‌ هایی را ایجاد کرده‌ایم چرا که بافت‌های تاریخی دارای بنا‌های با ارزشی است، اما ساکنان و مجاورانی که در این مناطق ساکن هستند به دلیل آنکه دارای شرایط متفاوتی هستند نباید اجازه دهیم که آسیبی به این بنا‌ها وارد شوند.

اسلامی گفت: ۳ رویکرد در این حوزه‌ها در دستور کار خود قرار داده‌ایم گفت: شرکت بازآفرینی شهری، استانداری‌ها و ادارات کل راه و شهرسازی در قالب بسته‌ای از محل تبصره ۱۸ مورد حمایت مالی قرار گرفته‌اند و تسهیلات یارانه داری جهت اجرای هر چه بهتر بازآفرینی شهری دریافت کرده‌اند.

او یادآور شد: شرایطی را باید ایجاد کنیم که بافت‌های فرسوده را تغییر دهیم و برنامه جدید را در این حوزه در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: نسبت به احداث بنا‌ها باید اقدامات مهمی را در دستور کار خود قرار دهیم تا بهره‌وری از طریق سرمایه گذاری افزایش یابد.

اسلامی اظهار کرد: در مبحث ۱۱ باید تغییراتی ایجاد شود ما باید قوانین را به سمت یک سیستم و رویکرد جدید و فراگیر هدایت کنیم.

او گفت: نمونه‌ هایی از صنعتی سازی داریم، اما صنعتی سازی تنها به معنای انبوه سازی نیست بلکه ما می‌توانیم کار‌های سنتی انجام دهیم که بدون اتلاف منابع باشد، اما در آن تمامی اقدامات و شیوه‌های نوین ساختمان سازی اجرایی شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: می‌توانیم با استفاده از سنتی سازی و استفاده از منابع و مصالح نوین و جدید صنعتی سازی را توسعه و گسترش دهیم.

اسلامی به صادرات خدمات فنی و مهندسی اهم اشاره کرد و گفت: افرادی بودند که پیشگامان صادرات خدمات فنی و مهندسی بودند که ما باید اقدامات گذشته آن‌ها را آسیب شناسی کنیم و فرصت‌ها و بازار‌های جدید را در این حوزه شناسایی کنیم.

او افزود: باید با استفاده از آسیب شناسی بازار‌های جدید صادرات را شناسایی و استفاده حداکثری از آن‌ها ببریم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با همه کشور‌های همسایه در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی اقدامات لازم را انجام داده این که البته در این بخش ۳ نکته قابل اهمیت است که ابتدا باید انجمن‌ها و یا اتحادیه‌ها با مدیریت بتواند فرصت تازه‌ای را برای کشور ما خلق کنند. باید اهمیت سنجی در این حوزه صورت گیرد و کسانی که پیشگامان این حوزه هستند با اعتماد سازی بتوانند رونق اقتصادی و بازار‌های جدیدی را ایجاد کنند.

اسلامی افزود: کار فرمایان می‌ توانند با صبوری و اعتماد سازی نسبت به ایجاد بستری قابل اعتماد برای کشور اقدام کنند. اعتماد سازی و اهلیت سنجی یک نکته بسیار مهمی است که باید آن را در دستور کار خود قرار دهیم.

او اظهار کرد: صادرات و ارسال مصالح ساختمانی تولید داخل کشور بسیار مهم است و در کمیسیون‌های مشترکی که وزارت راه و شهرسازی در آن است زمینه‌های خدمات فنی و مهندسی را فراهم کرده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اعتماد سازی و ارائه تضمین‌های لازم از سوی دولت ۲ اصل مهمی است که باید در توسعه خدمات فنی و مهندسی از آن‌ها استفاده شود.

اسلامی گفت: باید در بحث فروش و عرضه شرکت‌ ها را شناسایی کنیم و با شرکت‌های محلی کشور‌های مختلف بتوانیم محصولات مشترکی را در این حوزه ایجاد کنیم و با عرضه آن‌ها بتوانیم صادرات را توسعه دهیم.

او بیان کرد: می‌ توانیم با ارائه تضمین‌های بانکی که مورد پذیرش کشور‌ها است بتوانیم صادرات این حوزه را تسهیل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: صادرات خدمات فنی و مهندسی و ترانزیت و با ایجاد شرایط و معاهدات گمرکی می‌توانیم موانع موجود در این حوزه را برطرف کنیم.

اسلامی بیان کرد: مصالح ساختمانی تولید مشترک با برخی از کشور‌های منطقه ازجمله اقلیم کردستان ایجاد کرده‌ایم و در شرایطی که تحریم مزاحمت‌هایی را برای کا ایجاد کرده در حال رایزنی با چند کشور برای ایجاد فرصت‌های بزرگ صدور خدمات فنی و مهندسی فراهم کرده‌ایم.

او گفت: دولت برای پیش برد این کار تضامینی را ارائه می‌کند که مورد پذیرش کارفرمایان قرار خواهد گرفت.