مشاور ارشد اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران(آوندا) در توسعه امور بین الملل گفت: افزایش تولید محصولات کشاورزی، نو سازی و توسعه بنادر، تقویت زیرساختهای اقتصاد کشاورزی روسیه، تسهیل حمل و نقل ریلی و دریایی در خلال سالهای اخیر ، موجب افزایش چشمگیر صادرات محصولات کشاورزی این کشور به بازارهای بین المللی از جمله ایران شده است .

به گزارش مرور نیوز و به نقل از روابط عمومی اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام وطیور ایران، امیرحسین شاهمیر با اعلام این مطلب اظهارکرد: روسیه با برداشت ۱۲۱ میلیون تن غلات در سال ۲۰۲۰- ۲۰۱۹ دومین رکورد برداشت محصولات کشاورزی این کشور را در سالهای اخیر رقم زده است.

وی افزود: میزان برداشت  محصولات کشاورزی روسیه در بازه زمانی مذکور حدود ۲ میلیون تن کمتر از رقم پیش بینی شده توسط شورای غلات این کشور بوده است.

شاهمیر تصریح کرد: شورای غلات فدراسیون روسیه همچنین پیش بینی کرده بود که برداشت محصولات غلات روسیه در سال ۲۰۱۹ شامل ۷۷ میلیون تن گندم، ۲۱ میلیون تن جو و ۵/۱۴میلیون تن ذرت باشد.

 مشاور ارشد آوندا خاطرنشان کرد: فدراسیون روسیه در سال ۲۰۱۹ با صادرات بیش از ۴۶ میلیون تن انواع غلات به بزرگترین صادر کننده گندم جهان تبدیل شد.

شاهمیر  همچنین اظهارکرد: با توجه به تعمیق تاثیرات تحریم های اقتصادی امریکا علیه ایران و استنکاف آشکار  بسیاری از شرکتهای معتبر بین المللی از تامین نهاده های دام و طیور مورد نیاز کشور از یک سو، سهولت نسبی واردات نهاده های دام وطیور به دلیل همسایگی ایران و روسیه  و تجارت با روسیه برمبنای واحد پولی این کشور موجب شده تا  در سالهای اخیر شاهد اقبال هر چه بیشتر خریداران ایرانی به بازار نهاده های غذایی و دامی فدراسیون روسیه باشیم . 

مشاور ارشد اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران تصریح کرد: باتوجه به اینکه تحویل فوری سفارشات محصولات کشاورزی و نهاده های دامی برای ایران حایز اهمیت است و روسیه با تقویت زیرساختهای حمل و نقل جاده ای و دریایی  بستر لازم جهت تحقق خواسته های واردکنندگان را مهیا کرده است ، روسیه عملا ً به یکی از بهترین بازارها تامین و واردات  نهاده های دام و طیور به ایران تبدیل شده است.

* مزیتهای توسعه همکاری های تجاری ایران و روسیه

شاهمیر یکی دیگر از مزیتهای روسیه برای واردات نهاده های دامی و محصولات کشاورزی را امکان فروش و حمل محصول در مقادیر کمتر به واردکنندگان و متقاضیانی دانست که راساً مبادرت به تامین و واردات نهاده های مورد نیاز خود از مبادی ورودی می کنند .

وی یکی دیگر از دلایل استقبال واردکنندگان نهاده های دام وطیور ایران از بازار روسیه را تامین تقاضاهای کوچک مقیاس برشمرد و خاطرنشان کرد: برای واردات کالا های کشاورزی بصورت فله از کشورهای حوزه دریای سیاه مانند اوکراین و رومانی و سایر کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه که از بزرگترین تولید کنندگان جو علوفه ای در اتحادیه اروپا هستند ،  به منظور تضیمن اقتصادی بودن هزینه های حمل و نقل دریایی ، حداقل میزان محمولات  کشتی های فله بر نباید از ۲۵ هزار تن کمتر باشد .

شاهمیر یادآور شد: به دلیل تردد کشتی های کوچک ۵-۳ هزار تنی در آبراه ولگا دان در فدراسیون روسیه و حوزه آبریز دریای مازندران ، فروشندگان غلات روسیه تقاضاهای کوچک مقیاس ارائه شده از سوی خریداران ایرانی  را می پذیرند که این امر منجر به ترغیب واردکنندگان برای  توسعه همکاری تجاری  با روسیه شده است.