رییس کل بانک مرکزی گفت: حداکثر کارمزدی که برای اوراق گواهی اعتبار مولدر در نظر گرفته شد، دو درصد است و نرخ سود اوراق از نرخ سود بانک مرکزی بیشتر نخواهد بود.

به گزارش مرور نیوز، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی درمراسم رونمایی از طرح گام  که به منظور حمایت از کارگاه های تولیدی در نظر گرفته شد، اظهار کرد: طرح گام همانطور که می دانید در جهت حمایت از تولید و کمک به بخش تولید در تحریم هاست.

وی افزود: خوشبختانه این روزها بحرانی که قرار بود اقتصاد را هدف بگیرد تبدیل به فرصت کردیم. سال گذشته ۷۵۰ هزار میلیارد تومان نزدیک به ۶۰ سرمایه در گردش بوده و ۸۰ در کل مربوط به صنعت بوده است.

* صدور اولین گواهی اعتبار مولد در بانک ملی

همتی در حاشیه مراسم رونمایی از طرح گام در جمع خبر نگاران گفت:  بر اساس پیش بینی‌های ما نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق تامین اعتبار خواهد شد. ۶۰۰ میلیارد ریال تامین اعتبار می‌شود که در آینده به تدریج این رقم رشد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی‌ها ۶۵ درصد این اوراق در اختیار واحد‌های کوچک و متوسط قرار خواهد گرفت و فکر می‌کنم طرح بزرگی است که تاثیرات آن در آینده مشخص خواهد شد، ادامه داد: حداکثر کارمزدی که در نظر گرفته شده است، دو درصد خواهد بود و نرخ سود اوراق از نرخ سود بانک مرکزی بیشتر نخواهد بود.

* بانک ها اعلام آمادگی کنند اعتبار طرح را افزایش می دهیم

همتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا میزان اعتبار طرح گام افزایش پیدا می کند؟ بیان کرد: هم اکنون در ابتدای راه هستیم و قطعا با همکاری سایر بانک ها و اعلام آمادگی آن ها میزان اعتبار و تسهیلات افزایش پیدا خواهد کرد.

رییس کل بانک مرکزی گفت:  براساس قوانین رفع موانع تولید و در ماده ۶۲ آن اختیارات بانک مرکزی و ستاد تسهیل استان مشخص شده است. بر اساس قانون ستاد تسهیل استان‌ها باید با تولیدکنندگان جلسه برگزار کرده و به توافق برسند و اگر توافقی صورت نگرفت به هیات خبرگان که مصوب هیات رئیسه بانک مرکزی است، مراجعه کنند.