دبیر کارگروه تنظیم بازار گفت: باید شرایط و وضعیت کشور را درک نموده و بستری را مهیا نمود تا مصرف‌کنندگان واقعی وارد بازار خودرو شده و نیاز خود را تامین نمایند.

به گزارش مرور نیوز، عباس قبادی دبیر کارگروه تنظیم بازار در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب بازداریابی در موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ۷۰ درصد کالاهای کشور، تولید داخلی کفایت لازم را برای تامین نیاز مردم دارد؛ به نحوی که در گوشت قرمز، مرغ، نهاده‌های دامی و گندم هیچ مشکلی به لحاظ تولید داخلی وجود ندارد، ولی در مورد برخی کالاها از جمله شکر، مصرف کشور بیش از نرم جهانی و استانداردهای سلامت‌ محور است که باید این شرایط را اصلاح کنیم.

دبیر کارگروه تنظیم بازار افزود: باید با آگاهی رسانی به مردم مدیریت مصرف را نیز صورت داد، چراکه علاوه بر اتلاف منابع کشور، اسراف نیز به شدت در برخی از کالاها زیاد است؛ در حالیکه با فرهنگ سازی می‌توان شرایطی را به وجود آورد که اسراف کاهش یافته و مردم به تناسب نیاز خود خرید کنند.

قبادی با بیان اینکه در موضوع خودرو، آنچه که در بازار هم اکنون اتفاق می‌افتد، به هیچ عنوان منطبق بر نیاز واقعی مصرف‌کنندگان در بازار نیست و بیشتر تلاش شده تا جنبه‌های مرتبط با تقاضاهای سفته‌بازانه در کشور، وضعیت را تحت تاثیر قرار داده و بازار را ملتهب کند.

* باید شرایط و وضعیت کشور را درک کنیم

وی افزود: به نظر می‌رسد که باید شرایط و وضعیت کشور را درک نموده و بستری را مهیا نمود تا مصرف‌کنندگان واقعی وارد بازار خودرو شده و نیاز خود را تامین نمایند.

قبادی ادامه داد: در برخی از کالاها همچون لبنیات نیز باید شرایط را به نوعی پیش برد که مصرف بالاتر رفته و شرایط را به نفع سلامت بازار پیش برد.

* برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا 

وی از برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا خبر داد و گفت: در سراسر کشور ۱۹۹ نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در ایام پایانی سال برگزار خواهد شد که در کنار آن، حراج‌های فوق‌العاده نیز برگزار خواهد شد؛ این در حالی است که به میزان کافی و مورد نیاز بازار، میوه شب عید شامل سیب و پرتقال تامین شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بالای ۱۰۰ هزار تن شکر، روغن، برنج، گوشت و مرغ به بازرگانی استانها تحویل داده شده است و در شبکه های مطمئن، توزیع شده اند؛ قیمت نیز کاملا مصوب بوده و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد؛ ضمن اینکه از ابزارهای نظارتی نیز به میزان لازم بهره خواهیم گرفت تا با گرانفروشی و تخلفات در بازار برخورد شود.

* سرعت توزیع کالاهای اساسی در میادین میوه و تره بار در ایام پایانی سال 

وی افزود: توزیع کالاهای اساسی در میادین میوه و تره بار نیز در ایام پایانی سال سرعت خواهد گرفت، ضمن اینکه برنامه شب عید تا پایان ماه مبارک رمضان نیز ادامه خواهد داشت و برای کالاهای پرمصرف این ماه مبارک نیز تدارکات کافی دیده شده است و توزیع در شبکه های توزیعی مطمئن ادامه خواهد یافت.