مجری طرح انتقال آب دشت سیستان گفت: امسال به منظور تامین آب اراضی کشاورزی دشت سیستان و بلوچستان طرح انتقال آب با لوله در 10 هزار هکتار از اراضی این دشت اجرایی می شود.

به گزارش مرور نیوز، محمدجواد صالحی افزود: این طرح از ابتدا تا مهر امسال در سه هزار هکتار از اراضی دشت سیستان در شهرستان هامون اجرا و برای این اراضی تامین آب شده است.
چندی پیش طرح انتقال آب با لوله در 46 هزار هکتار اراضی دشت سیستان به تصویب هیات دولت رسیده است.
وی اظهار داشت: با تایید مقام معظم رهبری در فاز نخست مبلغ 500 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به این طرح اختصاص یافت که از این مبلغ 400 میلیون دلار معادل 12 هزار میلیارد ریال (1200 میلیارد تومان) برای اجرای طرح به وزارت جهاد کشاورزی داده شد.
مجری طرح انتقال آب دشت سیستان تصریح کرد: این 46 هزار هکتار اراضی دشت سیستان در 200 هزار هکتار پنج شهرستان منطقه سیستان پراکنده است و مقرر شده آب بخشی از اراضی بهره بردارانی که در گذشته سهم آب داشتند، تامین شود.
وی، احداث شبکه های اصلی و فرعی و ایستگاه های پمپاژ آب توسط وزارت جهاد کشاورزی با هماهنگی وزارت نیرو را از ویژگی های این طرح عنوان کرد و افزود: مجموع دشت سیستان به 16 ناحیه عمرانی تقسیم شده که قرار است با سه ایستگاه پمپاژ اصلی و 14 ایستگاه ثانویه و دو خط اصلی، انتقال آب به نواحی عمرانی صورت گیرد.
به گفته وی، در کل این طرح چهار هزار کیلومتر لوله گذاری انجام می شود که شامل لوله های فولادی با قطر دو هزار میلی متر، لوله های فایبر گلاس از قطر 600 میلی متر تا 1600 میلی متر و لوله های پلی اتیلن از قطر 200 میلی متر تا 630 میلی متر است.
مجری طرح انتقال آب با لوله دشت سیستان ادامه داد: از سال 1394 تاکنون 420 کیلومتر در چارچوب این طرح لوله گذاری شده است.

** تخصیص 400 میلیون متر مکعب آب به طرح دشت سیستان 
وی درباره میزان آب تخصیصی به این طرح گفت: سالیانه 400 میلیون مترمکعب آب برای این طرح 46 هزار هکتاری از وزارت نیرو تخصیص یافته به طوری که برای هر هکتار اراضی 8750 متر مکعب آب مطمئن با لوله سر مزرعه تامین خواهد شد.
صالحی افزود: آب مورد نیاز این طرح از نیمه چاه های یک، دو و چهار منطقه سیستان و با احداث ایستگاه های پمپاژ اصلی بر روی این چاه نیمه ها و احداث خط انتقال اصلی به 16 ناحیه عمرانی تامین می شود.
وی اظهار داشت: بیش از 85 درصد مناقصات این طرح برای انتخاب مشاور و پیمانکار و خرید کالا و تجهیزات برگزار شده و تاکنون نزدیک به 19 هزار میلیارد ریال قرار داد با مشاوران، پیمانکاران و تامین کنندگان کالا شامل لوله، اتصالات، شیر آلات و پمپ الکترو موتور منعقد شده است.
وی تعداد نیروی انسانی بکارگرفته در این طرح را دو هزار و 290 نفر در بخش های مشاور و پیمانکاری عنوان کرد و اظهار داشت: 76 درصد نیروی انسانی طرح بومی هستند، همچنین تعداد 581 دستگاه ماشین آلات سنگین، نیمه سنگین و سبک بکار گرفته شده است.

** درآمد سالیانه 30 میلیون تومانی به ازای هر هکتار
مجری طرح انتقال آب با لوله دشت سیستان، افزایش درآمد کشاورزان را از اهداف طرح برشمرد و برآورد کرد: با اجرای طرح انتقال آب با لوله به اراضی دشت سیستان دست کم بین 20 تا 30 میلیون تومان درآمد خالص سالیانه برای هر کشاورز به ازای هر هکتار اراضی ایجاد می شود.
صالحی، تثبیت جمعیت و جلوگیری از مهاجرت، بازگشت کشاورزان برای کارکردن بر روی زمین های کشاورزی، افزایش تولید با توجه به انتخاب الگوی کشت مناسب و تولید گیاهان کم آب بر مانند گیاهان دارویی و تولید محصولات گلخانه ای، پایداری اکوسیستم منطقه و کمک به اقتصاد ملی و ارتقاء درآمد کشاورزان را ازدیگر اهداف طرح انتقال آب با لوله به اراضی دشت سیستان برشمرد.
وی گفت: این طرح تا اوایل سال 1397 در صورت تامین اعتبار به اتمام می رسد.
مجری طرح انتقال آب با لوله به اراضی دشت سیستان تصریح کرد: تاکنون نزدیک به پنج هزار میلیارد ریال (500 میلیارد تومان) برای بخش های مختلف در این طرح هزینه شده است.
وی با بیان این که برآوردهای وزارت جهاد کشاورزی بر اساس مطالعات عمیق در سال 94 نشان می دهد که برای اجرای کامل این طرح به دو هزارو 268 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اظهار داشت: با توجه به اختصاص 12 هزار میلیارد ریالی (1200 میلیارد تومان) به این طرح ما 10 هزارو 680 میلیارد ریال (1068 میلیارد تومان) کسری بودجه داریم.
صالحی درباره مشارکت مردمی در اجرای این طرح گفت: طرح انتقال آب با لوله به اراضی دشت سیستان با مشارکت مردم انجام می شود و ما برای عبور لوله ها از زمین های آنان پولی پرداخت نمی کنیم.
دشت سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، نیمروز، هیرمند و هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان با افغانستان هم مرز و همسایه است.