رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه آینده خوبی برای زعفران ایران با توجه به شرایط کنونی دیده نمی‌شود، گفت: باید برای صنوف تبدیلی زعفران فکر اساسی صورت گیرد.

به گزارش مرور نیوز، غلامحسین شافعی عصر روز گذشته در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: گرچه خراسان‌جنوبی به سبب کمیت جمعیت و وسعت جزو استان‌های کوچک به شمار می‌رود، اما دارای ظرفیت‌های مهمی از جمله نیروی انسانی و مواهب طبیعی فراوانی بوده که این استان را جزو استان‌های سرآمد کشور قرار داده است.

وی با بیان اینکه زعفران یکی از کالاهای فوق استراتژیک کشور محسوب می‌شود، افزود: خاستگاه اولیه این محصول خراسان‌جنوبی بوده و در دیگر کشورها این نوع محصول و با این کیفیت را سراغ نداریم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه باید در مورد زعفران ایران فکر جدی شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه آینده خوبی برای زعفران ایران دیده نمی‌شود و نباید این محصول باارزش را به راحتی رها کنیم اتاق بازرگانی ایران آمادگی دارد در این راستا ورود یافته و کمک کند.

شافعی گفت: به دو دلیل شامل ورود کشورهای دیگر به تولید محصول زعفران و استفاده نکردن از ابزارهای نوین برای تولید این محصول برای آینده زعفران ایران آینده خوبی پیش‌بینی نمی‌شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مصرف محصول زعفران بیش‌ از مصرف خوراکی در صنایع دارویی و آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین باید برای صنوف تبدیلی زعفران و توجه به این امر فکر اساسی در کشور صورت گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره اتاق بازرگانی ایران یک طرح مطالعاتی عمیق برای آینده زعفران در برنامه کاری خود دارد، افزود: تامین هزینه‌های این طرح برعهده اتاق بازرگانی ایران است.

شافعی به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: باید در مسائل اقتصادی بین بخش خصوصی و دولتی شراکت وجود داشته باشد.

وی ادمه داد: از فضای خوبی که در حال حاضر برای گفت‌وگوی بخش خصوصی با سه قوه ایجاد شده به خوبی استفاده شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه متاسفانه قوانین ما شفاف نبوده و در استان‌های گوناگون متفاوت است، گفت: در شرایط حاضر بخش خصوصی و دولت باید به یکدیگر کمک کرده و با این دید به‌ جلو بروند که با شرایط کنونی با تفسیری که قانون وجود دارد گرهی را باز کرده نه اینکه گرهی را ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه باید شرکت‌های سهامی احیاء شده و سهامداران آن همه مردم ایران باشند، افزود: اگر به این دیدگاه برسیم که منافع همه در منافع ملی نهفته است، می‌توانیم شرایط کشور را بهبود بخشیده و هر چند داشتن این دیدگاه سخت بوده ولی باید همه به این سمت حرکت کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه بخش‌دولتی و خصوصی هدف غیرمشترکی ندارند، خاطرنشان کرد: به جای لیست کردن مشکلات باید راه‌حل‌های غلبه بر مشکلات لیست و برای حل آن تلاش شود.