محققان پژوهشگاه صنعت نفت با انعقاد قرارداد پژوهشی با مدیریت پژوهش فناوری شرکت ملی نفت ایران توانستند 6 قلم افزایه پر مصرف و راهبردی در عملیات سیمانکاری چاه‌های نفت و گاز را تولید کنند.

به گزارش مرور نیوز، حمید سلطانیان، مسئول پروژه، با بیان اینکه در این مطالعات اقدام به بومی‌سازی 10 قلم از افزایه‌های سیمان حفاری راهبردی در صنعت نفت و گاز خواهد شد، افزود: در این پروژه که با عنوان طرح ملی کیمیا اجرایی شد، با مطالعات میدانی 6 قلم افزودنی بومی سازی و تولید شد که برای این امر فاز اول این پروژه که آزمایش میدانی 3 قلم افزایه بود در ماه گذشته انجام و در شهریور ماه جاری نیز آزمایش میدانی سه قلم افزایه دیگر با موفقیت انجام شد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در فاز دوم این پروژه ادامه داد: مرحله دوم این پروژه توسط تیم اجرایی پژوهشگاه صنعت نفت و با حضور ناظر فنی پروژه از مدیریت نظارت بر تولید نفت و گاز و همچنین نماینده کارفرما در شهریور ماه در چاه «چشمه خوش» به منظور طراحی و فرمولاسیون دوغاب سیمان راهنما و دنباله لوله جداری  95.8 اینچ مطابق با مشخصات برنامه و شرایط چاه انجام شد.

سلطانیان تولید یک پوشش ناحیه‌ای از نواحی تولیدی تا سطح را از اهداف عملیات سیمان کاری اولیه دانست و اظهار کرد: این پوشش ناحیه‌ای باید در تمام طول عمر چاه وجود داشته باشد و در فضایی که سیمان وجود دارد، نباید حرکت سیال اعم از گاز و مایع صورت گیرد.

به گفته وی در عملیات سیمان کاری، فضای حلقوی بین لوله جداری و سازند توسط دوغاب سیمان که دارای ترکیب مشخصی است، برای جلوگیری از نفوذ سیال سازند پر می‌شود.

سلطانیان با تاکید بر اینکه با گذشت100 سال از عمر صنعت نفت در کشور  اکثر افزودنی‌هایی که در صنعت نفت استفاده می‌شود وارداتی بوده، خاطر نشان کرد: از سوی دیگر به دلیل تحریم‌های همه جانبه‌ مدت زمان زیادی است که واردات این محصولات به کشور لغو شده است، از این رو افزودنی‌های مورد نیاز با کیفیت پایین‌تری خریداری شد.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان‌ اینکه خوشبختانه توانستیم در مقیاس آزمایشگاهی این 10 قلم افزودنی را به تولد برسانیم، گفت: پس از مقیاس آزمایشگاهی، بر اساس پیشنهاد فنی پروژه، تولید نیمه صنعتی این اقلام در حضور کارفرما و ناظرین طرح انجام و پس از کنترل کیفی افزودنی‌های مذکور در شرایط واقعی چاه و تایید کارفرما، در مرحله نخست سه قلم و در مرحله بعدی سه افزایه دیگر از این افزودنی‌ها در چاه چشمه خوش 22 که متعلق به مناطق نفت مرکزی است استفاده و نتایج مناسبی حاصل شد.

وی کاهش هزینه‌ها را از مزایای تولید این افزودنی‌ها دانست و یاداور شد: برای نمونه افزودنی کنترل کننده افت صافی دما بالا با نام تجاری D-167 که در گذشته از آمریکا وارد می‌شده است که حدود 150 دلار به ازای هر پوند هزینه در بر داشته ولی در مقابل این افزودنی پس از بومی سازی در داخل کشور حدود 15 دلار است از این رو بومی‌سازی این افزودنی‌ها از لحاظ اقتصادی کاملا مقرون به صرفه بوده و همچنین از خروج ارز نیز جلوگیری می‌کند.

سلطانیان با بیان اینکه سه قلم از افزودنی‌هایی که در مرحله اول آزمایش میدانی شده‌اند، شامل «ریتار» در دما پایین و متوسط و «پراکنده ساز آب شیرین» است، ادامه داد: این پراکنده‌سازها در بیشتر ترکیبات دوغاب سیمان که فاقد نمک باشد وجود داشته و ریتارها نیز در سیستم‌های نمکی و غیر نمکی قابل استفاده هستند.

وی ریتارها و پراکنده‌سازها را از افزودنی‌هایی دانست که در بیشتر ترکیبات دوغاب سیمان چاه‌های نفت و گازی استفاده می‌شوند و افزود: در مرحله دوم این پروژه ، کارفرمای پروژه درخواست انجام عملیات سیمانکاری لوله جداری 95.8 اینچ همین چاه را با استفاده از سه قلم از افزودنی‌های دیگر شامل ریتار در دما بالا، پراکنده ساز آب شور و افزودنی جلوگیری کننده از نفوذ گاز بومی سازی شده را به پژوهشگاه پیشنهاد داد که آزمایش میدانی آن نیز در شهریور ماه سال 95 با موفقیت کامل انجام شد.