مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، حضور در فرصت‌های تجارت جهانی گاز را از اهداف این شرکت برشمرد و گفت: قراردادهای سو‌آپ گازی را به طور جدی دنبال می‌کنیم و در این زمینه در حال امضای چند قرارداد هستیم.

به گزارش مرورنیوز، بیست‌ و ششمین نشست کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران با حضور حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران برگزار شد.

وی در این جلسه با اشاره به برنامه‌ های آینده شرکت ملی گاز ایران از آمادگی برای گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان تا پایان امسال خبر داد.

هم اکنون ٧٠ درصد سبد انرژی کشور در اختیار گاز است

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که هم اکنون ٧٠ درصد سبد انرژی کشور در اختیار گاز است، گفت: در طول سال‌های پس از انقلاب که عمده فعالیت‌های شرکت ملی گاز ایران در این دوره انجام شده، تلاش کرده‌ایم که تولید و رفاه مردم را در پیشانی برنامه‌ ها و اقدام‌های این شرکت قرار دهیم.

وی با بیان این که شرکت ملی گاز ایران همواره جلوتر از عملکرد و بودجه سالانه خود عمل کرده است، افزود: مجموعه این شرکت موفق شده است صنعت گاز کشور را به خودکفایی برساند و هم اکنون توربین‌ها و بخش عمده‌ای از تجهیزات از سوی شرکت‌های داخلی تولید می‌شود.

عراقی عنوان کرد: هدایت نیروگاه‌ های کشور به سمت مصرف گاز و جایگزینی سوخت‌های دیگر، از دیگر برنامه‌های این شرکت بوده است به طوری که طی امسال مصرف گاز طبیعی از سوی نیروگاه‌ های کشور به ٦٥ میلیارد مترمکعب می‌رسد.

بهره برداری از ٥ ایستگاه تقویت فشار گاز

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران یادآور شد: امسال، پنج ایستگاه تقویت فشار گاز در کشور به بهره‌برداری می‌رسند.

رابطه گازی ایران با کشور ترکمستان از حالت نیاز و اضطرار خارج شده است

معاون وزیر نفت، از نشست اخیر خود با مسئولان دولت ترکمنستان پیرامون ادامه و روند همکاری‌های گازی دوکشور خبر داد و افزود: در این نشست، آمادگی کشور برای تامین گاز مورد نیاز در داخل را به دولت ترکمنستان اعلام کردیم و به این ترتیب، رابطه گازی ایران با این کشور از حالت نیاز و اضطرار خارج شده است.

به پیمانکاران داخلی اعتماد داریم

وی با اعلام این که امسال، قطعه دوم خط انتقال گاز ششم سراسری به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: اعتماد و واگذاری پروژه‌ ها به پیمانکاران داخلی در دستور کار شرکت ملی گاز ایران است.

عراقی در ادامه، از اتصال زاهدان به شبکه گازرسانی کشور تا پایان امسال خبر داد و تصریح کرد: خط لوله این اتصال گازی ٢٠٠ کیلومتر است که طی ١٠ سال گذشته تنها ٨٠ کیلومتر آن تکمیل شده بود که تصمیم گرفتیم که با پیمانکار قبلی خاتمه کار دهیم تا شرکت ملی گاز ایران اتمام و بهره‌برداری آن را به دست بگیرد که البته پایان امسال نیز این اتفاق خواهد افتاد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، تربیت نیروهای متخصص در این مجموعه و نیز اصلاح فرآیندها را از دیگر برنامه‌ های در دست اقدام این شرکت عنوان کرد و گفت: ما در شرکت ملی گاز، معتقد به خصوصی‌سازی به معنای رهاسازی نیستیم، بلکه به برون‌سپاری باور داریم و تلاش می‌کنیم بر پایه آن، پروژه‌های گازی را پیش ببریم.

قراردادهای سو‌آپ گازی را به طور جدی دنبال می‌کنیم

وی حضور در فرصت‌های تجارت جهانی گاز را از دیگر اهداف شرکت ملی گاز ایران برشمرد و عنوان کرد: قراردادهای سو‌آپ گازی را به طور جدی دنبال می‌کنیم و در این زمینه در حال امضای چند قرارداد هستیم.

عراقی با بیان این که مدل کسب‌ و‌ کار شرکت ملی گاز ایران بر برون‌سپاری متمرکز شده است، گفت: ماموریت اصلی شرکت ملی گاز ایران هم اکنون در حوزه مدیریت گاز کشور متمرکز شده و افزون بر این، به دنبال تغییر و احیای ساختار این شرکت هستیم.

معاون وزیر نفت سپس به پروژه انتقال گاز از جنوب به شمال کشور اشاره کرد و افزود: این پروژه نیاز به ١٢٠٠ میلیارد تومان سرمایه دارد که ضمانت‌های لازم برای بازگشت سرمایه همراه با سود آن، پس از دوسال از بهره‌برداری داده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به این که بهره‌برداری از مخازن گاز سی‌ان‌جی در چند شهر کشور آغاز شده است، گفت: این روش برای مناطقی که کوهستانی یا جنگلی است، کارایی دارد و بهره‌برداری از آن را در برخی نقاط کشور آغاز کرده‌ایم.

مصرف گاز ال‌ان‌جی (LNG) در داخل توجیه اقتصادی ندارد

وی با بیان این که مصرف گاز ال‌ان‌جی (LNG) در داخل توجیه اقتصادی ندارد، عنوان کرد: این محصول می‌تواند در سبد صادراتی کشور قرار گیرد.