افزایش جذابیت بورس نقدینگی های سرگردان را به سمت این بازار سوق داده، از این رو برخی کارشناسان معتقدند اجرای سیاست های که به شفافیت بازار کمک می کند رونق بازار را نیز بیشتر می کند، هرچند بدون هدفگذاری و انتقال نقدینگی به بخش مولد، اثر تورمی نقدینگی همچنان باقی می ماند.

به گزارش مرور نیوز و به نقل از خبرگزاری موج، یکی از سیاست های دولت در سال جاری افزایش شفافیت در اقتصاد در راستای مقابله با پولشویی و جذب سرمایه های بیشتر در بازارهایی همچون بورس بوده است، بر همین مبنا  سامانه سجام را برای ثبت اطلاعات سهامداران راه اندازی کرده که برخی کارشناسان معتقدند این سامانه هرچند در شرایط کنونی به طور کامل فعال نشده، اما ارائه تمام خدمات پیش بینی شده می تواند بستری برای جذب نقدینگی باشد، البته برخی دیگر از کارشناسان سامانه ها را تنها گامی برای رصد اطلاعات می دانند و اگر سیاست گذاران هدفگذاری برای آن ها نداشته باشند تاثیری در شفافیت بازار سرمایه نخواهد داشت و از طرف دیگر ورود نقدینگی به این بازار به صورت موقتی خواهد بود و همواره عواقب تورمی آن پابرجا می ماند.

یک کارشناس مالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه ثبت نام در سامانه سجام که از دو سال پیش مطرح بود چند ماهی هست که اجرایی شده، گفت: در حال حاضر گرفتن کد بورسی نیازمند ثبت نام در این سامانه است، اما هدف از راه اندازی آن را، مواردی همچون برگزاری مجامع عمومی آنلاین بورس و فرابورس مطرح کرده اند و سهامدار می توانند به صورت مجازی در مجامع شرکت کنند و همچنین سهام عدالت که به مردم واگذار شده از طریق سامانه قابلیت خرید و فروش پیدا می کند و حتی سهامداران می توانند از طریق سامانه سود سهام خود را ردیابی کنند و جابجایی کارگزاری نیز از دیگر اقداماتی است که برای سهامداران تسهیل خواهد شد و دیگر برای تغییر کارگزاری نیاز به ثبت نام مجدد نیست.

محسن مختاری با بیان اینکه هنوز اقدامات سامانه کامل نشده است، افزود: در شرایط کنونی برگزاری مجامع به صورت مجازی و ردیابی سود سهام از طریق این سامانه اتفاق نیفتاده است، اما گرفتن کد بورسی نیازمند ثبت نام در سامانه سجام شده است.

او با بیان اینکه راه اندازی سامانه سجام در راستای شفاف سازی بورس است، اظهار کرد: از آنجایی که نقدینگی در ایران به سمت بازار سرمایه سوق پیدا کرده است افزایش شفاف سازی کمک می کند که سرمایه گذاری بیشتر شود و شاخص ها نیز مثبت شود.

او با تاکید بر اینکه در شرایط عادی اقتصاد، رشد بازار رخ خواهد داد، اظهار کرد: در حال حاضر بیماری کرونا، تغییر قیمت نفت و ... روی بازار تاثیر منفی گذاشته اند، اما از آنجایی که قیمت دلار گران شده روند بازار صعودی است و این روند برای سال آینده نیز ادامه خواهد یافت، چراکه تورم سالانه رشدی 20 درصدی ایجاد خواهد کرد و در شش ماهه دوم سال روند بازار بسیار مثبت تر می شود.

این کارشناس مالی با اشاره به اینکه برخی کارخانه ها یک ماهه است تعطیل شده اند، اظهار کرد: طبق پیش بینی ها در اردیبهشت بیماری روند نزولی می گیرد و بازار به شرایط عادی برمی گردد و در این بازه زمانی شرکت ها آماده تولید می شوند بنابراین روند بازار به صورت کوتاه مدت با شوک روبرو است.

اثر نقدینگی با ورود به بورس حذف نمی شود

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه شفافیت در بورس در بلندمدت به اعمال بهتر سیاست های اقتصادی کمک می کند، گفت: در وضعیت فعلی نمی توان گفت با راه اندازی سامانه سجام چقدر شفافیت ایجاد می شود و روشن نیست که ناظر چگونه قرار است از قابلیت های سامانه استفاده کند و این ابهام ها مانع تحقق هدف های تعیین شده می شود. از طرف دیگر مسئولان بورس تاکنون به طور رسمی اعلام نکرده اند که نوسانات بورس حاکی از اقدامات سفته بازانه است، از این رو سیاست گذاران معتقدند بازار شفاف است و ضرورتی برای اجرای شفافیت نیز نمی دانند و این سامانه ها تنها نمی تواند به رصد برخی اطلاعات کمک کند و از آنجایی که پشت سیاست شفاف سازی هدفی وجود ندارد، اجرای برخی برنامه ها چندان اثرگذار نیست.

کامران ندری با اشاره به اینکه ورود نقدینگی به بورس باعث می شود این منابع مالی در این بازار به گردش درآید، گفت: با ورود نقدینگی به بورس اثر آن خنثی نمی شود، زیرا فرد دارنده نقدینگی هر لحظه می تواند از بازار خارج شود، بنابراین اثرات نقدینگی همچنان بابرچاست، از این رو رونق بورس نمی تواند مانع از تبعات بالا رفتن نقدینگی شود.

او با بیان اینکه هرگونه نوسانی در بازار بورس باعث می شود نقدینگی به هر سمتی سوق پیدا کند، افزود: در حال حاضر بازارهای دیگر جذابیت لازم را برای جذب نقدینگی ندارند، از این رو سیاست گذاران باید جلوی هیجانی شدن بازار بورس را بگیرند و در این وضعیت فعلی دولت می تواند دارایی های خود را بفروشد و شرکت های که کمبود نقدینگی دارند می توانند سرمایه مورد نیاز خود را تامین کنند، همچنین بانک ها می تواند از ورود نقدینگی به بورس استفاده کنند و کفایت سرمایه خود را بالا ببرند. از این رو بانک مرکزی باید از بانک ها بخواهد کفایت سرمایه خود را بالا ببرند.

او با تاکید بر اینکه شرکت ها به جای گرفتن تسهیلات می توانند افزایش سرمایه بدهند، تصریح کرد: استفاده از این ظرفیت ها بستگی به سیاست های بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و ... دارد، اگر این نقدینگی فقط در گردش باشد به دوره زمانی می رسیم که صف فروش در بورس شکل می گیرد و شاخص سقوط می کند یا اینکه به صورت تدریجی نقدینگی از بازار سرمایه خارج می شود و منجر به تورم در سایر بازارها می شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه به دنبال بالا رفتن ارزش دارایی ها تورم نیز اوج می گیرد، گفت: زیرا همه فکر می کنند ثروت آن ها افزایش یافته و تقاضا نیز متناسب با آن بالا می رود و همین مساله باعث می شود عرضه کنندگان خدمات نیز قیمت های خود را بالا ببرند و به تدریج قیمت کالاها در بازار نیز بالا می رود و تورم عمومی ایجاد می کند.

او با تاکید بر اینکه امسال میزان سرمایه گذاری کمتر از استهلاک بوده است، اظهار کرد: امروز میزان ارتباط بازار سرمایه و بخش مولد اقتصادی مشخص نیست و بسیاری از شرکت ها نمی توانند از طریق بازار سرمایه تامین مالی کنند.

در حال حاضر نقدینگی در بورس افزایش یافته و از طرف دیگر شوک های اقتصادی نیز این بازار را تهدید می کنند، کارشناسان معتقدند دولت باید شفافیت این بازار را بالا ببرد و نقدینگی را به سمت افزایش سرمایه سوق دهد تا در بخش مولد وارد شود در غیر اینصورت نقدینگی همچنان تورم زا خواهد بود.