تولیدکننده عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) سرانجام پس از ساعت‌ها و روزها مذاکرات فشرده درباره، توافق کاهش تولید روزانه ۹.۷ میلیون بشکه‌ای برای ماه‌های مه و ژوئن به اجماع رسیدند.

به گزارش مرور نیوز، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت پس از برگزاری دهمین نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک‌ پلاس از طریق وبینار، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این نشست در ادامه نشستی که روزهای پنجشنبه و جمعه (۲۱ و ۲۲ فروردین‌ ۹۸) برگزار شده بود، تشکیل شد که در آن نشست برای کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای عرضه روزانه نفت توافق شده بود.

وی افزود: تنها اندکی مشکل با مکزیک وجود داشت که بر اساس تقسیم‌های توافق اولیه قرار بود مکزیک روزانه ۴۰۰ هزار بشکه از عرضه نفت خود بکاهد که وزیر انرژی این کشور قبول نداشت. در این مدت صحبت‌هایی شد و قرار شد مکزیک در ماه‌های مه و ژوئن روزانه ۱۰۰ هزار بشکه از عرضه نفت خود را کم کند و گفتند بقیه آن را آمریکا قول داده است از جانب مکزیک کم کند.

وزیر نفت با بیان این‌که به این ترتیب توافق نهایی شد و این توافق از اول مه اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: برای ۲ ماه مه و ژوئن ۱۰ میلیون بشکه از عرضه کم می‌شود؛ در ۶ ماه بعد از آن، عرضه روزانه ۸ میلیون بشکه کاهش می‌یابد و طی ۱۶ ماه پس از آن، یعنی از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲ نیز روزانه ۶ میلیون بشکه از عرضه نفت کاسته خواهد شد. بقیه تصمیم‌ها مربوط به کشورهای تولیدکننده نفت خارج از اوپک پلاس می‌شود.

طبق اعلام وزارت نفت، زنگنه با بیان این‌که گفته شده است وزیران نفت و انرژی G۲۰ نیز قبول کرده‌اند روزانه سه میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه از عرضه نفت را به مدت یک‌سال کاهش دهند، ادامه داد: ترتیبات این توافق نیز با هماهنگی آژانس بین المللی انرژی (IEA) مشخص می‌شود؛ ضمن این‌که عربستان، کویت و امارات نیز به صورت داوطلبانه افزون‌بر کاهش‌های اتخاذشده، روزانه حدود ۲ میلیون بشکه دیگر نیز از عرضه خود کم خواهند کرد.

وزیر نفت گفت: ایران به دلیل تحریم به همراه لیبی و ونزوئلا از کاهش عرضه معاف است.

وی درباره قیمت مورد انتظار نفت پس از این توافق، گفت: باید منتظر واکنش بازار ماند.

گفتنی است، تولیدکننده عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) سرانجام پس از ساعت‌ها و روزها مذاکرات فشرده درباره، توافق کاهش تولید روزانه ۹.۷ میلیون بشکه‌ای برای ماه‌های مه و ژوئن به اجماع رسیدند.

خط پایه و مبنای محاسبه تولید برای همه کشورهای حاضر در این توافق بجز عربستان و روسیه، ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی تعیین شد، در حالی که مبنای محاسبه تولید برای روسیه و عربستان روزانه ۱۱ میلیون بشکه در نظر گرفته شده است.

مکزیک تنها مخالف به نحوه تخصیص سهمیه کاهش تولید در نهمین نشست فوق‌العاده اوپک پلاس در روز پنجشنبه (۲۱ فروردین‌) بود، بر این اساس مکزیک در این توافق روزانه ۱۰۰ هزار بشکه از تولید خود می‌کاهد.

توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای مجموع کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای از اول ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی  (۱۲ اردیبهشت‌ ۹۹) برای یک بازه زمانی اولیه به‌مدت دو ماه آغاز می‌شود و پایان این بازه ۳۰ ژوئن امسال خواهد بود.

کشورهای تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) سپس برای یک بازه زمانی ۶ ماهه دیگر از یکم ژوئیه تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ روزانه ۸ میلیون بشکه کاهش عرضه خواهند داشت، همچنین در بازه زمانی سوم از یکم ژانویه ۲۰۲۱ تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ به‌مدت ۱۶ ماه نیز کاهش عرضه روزانه ۶ میلیون بشکه می‌شود.