وزیر راه و شهرسازی گفت: کارت اعتباری مصالح ساختمانی نیز فعال شده است تا بتوان به این طریق، منابع خفته تولید کننده نیز در مدار تولید مسکن قرار بگیرد.

به گزارش مرور نیوز، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درباره سامانه ملی املاک و اسکان گفت:‌ یکی از وظایف این سامانه اخذ مالیات بر خانه ‌های خالی است که تکلیف این کار با سازمان امور مالیاتی است. وظیفه وزارت راه و شهرسازی این بود تا این سامانه را طراحی کند که اینکار نیز انجام شد و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت.

وی با بیان  این‌که گفته می شود مالیات بر خانه‌های خالی موجب سوداگری در بخش مسکن خواهد شد تصوری نادرست است، ادامه داد: وزارت راه با راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان به دنبال آن است تا خانه‌های خالی را به سمت عرضه (جریان فروش یا اجاره) سوق دهد. در عین حال، چنانچه خانه های خالی به فروش نرسد یا اجاره داده نشود، اخذ مالیات از سوی دولت می تواند به ارایه خدمات بیشتر در بخش مسکن برای مردم باشد.

وی تاکید کرد:‌ هدف این کار آن است تا سرمایه در تله افتاده خانه خالی شده از تله خارج شود. چون این اقدام عامل شتاب بخشی است تا بتوانیم عرضه مسکن را گسترش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این‌که هم‌اکنون در سراسر کشور با آماده سازی زمین، احداث  230 هزار واحد طرح ملی مسکن در حال انجام است، گفت:‌ اولین سری افتتاح طرح ملی مسکن در خرداد و تیر امسال انجام می شود.

اسلامی اضافه کرد: واحدهای طرح ملی مسکن با مشارکت مردمی، حمایت‌های سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان، بنیاد مسکن در شهرهای کوچک و سازندگان خوشنام در شهرهای بزرگ و مراکز استان ها ساخته می شود. امیدواریم بر اساس وعده داده شده 400 هزار واحد مسکونی دهک‌های چهار تا هفت با این روش، در زمان مقرر، تحویل متقاضیان شود.

وی با بیان اینکه با توجه به نامگذاری سال، دستور رهبر معظم انقلاب و تاکید رییس جمهور این است که به رونق بخش مسکن اقدام کنیم، اظهار کرد:‌ به همین دلیل نیز به سازندگان و سرمایه گذارانی که زمین آماده یا واحدهای مسکونی نیمه تمام و آماده دارند، اعلام کرده ایم که می توانند در طرح ملی مسکن با دولت مشارکت داشته باشند و به این طرح متصل شوند.

وی افزود:طرح ملی مسکن برای دهک های یک تا سه با کمک سازمان های حمایتی و برای دهک های 4 تا 7 با کمک انواع پروژه ها از جمله زمین 99 ساله، زمین مشارکتی اجرایی و علمیاتی خواهد شد.

وی هدف از مشارکت بیشتر مردم را در طرح ملی مسکن، رونق و تحرک تولید مسکن در شهرهای گوناگونی که پروژه های مسکن راکد دارند اعلام کرد و گفت: بار دیگر از سازندگان و سرمایه‌گذارانی که زمین یا واحدهای مسکونی آماده واگذاری یا واحدهای نیمه تمام دارند دعوت می کنیم تا برای مشارکت با وزارت راه و شهرسازی در طرح ملی مسکن به ادارات کل راه و شهرسازی استان خود مراجعه و اعلام آمادگی کنند تا طرح های آنها نیز در مدار تولید مسکن قرار بگیرد.

وی در خصوص برنامه وزارت راه و شهرسازی برای کاهش فشار تقاضا در بازار مسکن و تشدید آن به دلیل شیوع ویروس کرونا، تصریح کرد: بیش از یک میلیون نفر در طرح ملی مسکن ثبت نام کردند. در مرحله دوم با برداشتن محدودیت ها، تلاش شد تا عده بیشتری در طرح مشارکت کنند وثبت نام برای همه متقاضیان انجام شود. تلاش هایی انجام شده است که متقاضیان واقعی را بتوانیم در این طرح مشارکت بدهیم. در حال حاضر، افرادی که در حساب پس انداز مسکن یکم، پس انداز کرده اند در اولویت هستند و به این طرح متصل می شوند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: علاوه بر این اقدامات، کارت اعتباری مصالح ساختمانی نیز فعال شده است تا بتوان به این طریق، منابع خفته تولید کننده نیز در مدار تولید مسکن قرار بگیرد. در واقع امکان فروش اقساطی، هم به تولیدکننده در تولید مسکن و فروش واحدهای احداث شده کمک کند و هم کمک می کند تا سرمایه در گردش به وجود بیاید.

اسلامی یادآور شد: آورده 25 درصدی سرمایه گذار برای دریافت وام و تسهیلات در شورای پول و اعتبار اصلاح شده است و این اصلاح با این هدف بوده تا مشارکت کنندگان، آورده کمتری در ابتدای کار داشته باشند و آورده متقاضیان در پروژه ها، به تامین هزینه های ساخت کمک کند. این ها فرصت هایی هستند که از سوی وزارت راه و شهرسازی و مجموعه دولت فراهم شد تا فرصت ساخت و ساز بیشتر شود.

وی بیان کرد:‌تسهیلات بانک، آورده متقاضیان، سازنده و کارت اعتباری، توامان کمک می کند تا ساخت و ساز رونق پیدا کند. در عین حال با سازمان نظام مهندسی ساختمان توافق کرده ایم تا تخفیف بدهند. با شهرداری نیز توافق کرده ایم تا در خصوص پروانه‌های ساختمانی تخفیف بدهند. همچنین در بافت فرسوده تسهیلات جدیدی که ایجاد شده است، و تخصیص دوم سازمان برنامه و بودجه از محل صندوق توسعه ملی یقینا، موجب تحرک بخشی به رونق تولید مسکن می شود و اینها غیر از مسکن مهر خواهد بود و چالش های مسکن مهر را نخواهد داشت.