حدود 5 میلیون نفر تاکنون درخواست مدیریت مستقیم سهام عدالت خود را داشته اند.

به گزارش مرور نیوز، حسین فهیمی سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت در گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه با ابلاغ رهبر معظم انقلاب 49 میلیون نفر وارد بازار سرمایه خواهند شد، گفت: نوسازی زیرساخت‌های این بازار از سال‌های گذشته آغاز شده است و جای نگرانی برای ورود این افراد وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

آموزش آزادسازی سهام عدالت در سامانه samanese.ir

وی گفت: البته دو و نیم میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت در 10 سال اخیر فوت کرده اند که دارایی آنان به وراثشان منتقل می‌شود.

آقای فهیمی افزود: 36 میلیون نفر کد بورسی را دریافت کرده اند و از این تعداد یک و نیم میلیون نفر احراز هویت شده اند و بر اساس تصمیم کمیسیون فرعی شورای عالی بورس، افراد باقیمانده اگر در نظام بانکی احراز هویت شده باشند برای دریافت کد بورسی فعال نیاز به احراز هویت نخواهند داشت.

وی گفت: این افراد شماره شبای خود را به سامانه سازمان خصوصی سازی samanese.ir وارد کنند و از احراز هویت برای دریافت کد بورسی فعال معاف شوند.

آقای فهیمی افزود: برای دریافت و ارسال اطلاعات نیز به شماره تلفن همراه درست و متعلق به سهامداران نیاز داریم که این شماره را نیز سهامداران به این سامانه ارائه دهند.

وی گفت: سامانه سازمان خصوصی سازی تا 8 خرداد آماده دریافت شماره شبای متقاضیان دریافت کد فعال بورسی است.

آقای فهیمی افزود: 8 خرداد نیز اطلاعیه مرحله بعد برای اینکه سهامداران حجم دارایی‌های خود را ببینند صادر می‌کنیم.

وی گفت: برای فروش سهام عدالت، خدمات بازار سرمایه را به خانه‌های مردم می‌بریم به طوری که کسی که می‌خواهد سهام خود را بفروشد نیاز به مراجعه به جایی نداشته باشد.

آقای فهیمی افزود: حدود 5 میلیون نفر تاکنون درخواست مدیریت مستقیم سهام عدالت خود را داشته اند.

* مسئولیت خرید سهام بر عهده خود سرمایه گذار است

وی با بیان اینکه مسئولیت خرید سهام بر عهده خود سرمایه گذار است گفت: ورود مستقیم برای خرید سهام برخی شرکت‌ها که قیمت گذاری آن بر اساس عرضه و تقاضاست و قیمت درستی ندارد برای سرمایه گذاران جدید کار درستی نیست.

آقای فهیمی افزود: از سال 82 تا سال 85 بیست تالار منطقه‌ای ایجاد شد که بر اساس آن سالانه 20 هزار نفر وارد بورس شدند، اما در سال 85 و با ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 سالانه 100 هزار نفر وارد بورس شدند که تا سال 96 ادامه داشت.

وی گفت: در سال 98 ششصد و هشتاد هزار نفر و از ابتدای سال تاکنون 1 میلیون و 600 هزار فرد جدید وارد بورس شده اند.

 فهیمی افزود: نیازی به افزایش کارگزاری‌ها نیست و انتخاب درست مردم در خرید سهام موجب ایجاد بازار با نشاط سرمایه در ماه‌های آینده می‌شود.

 محمدرضا معتمد مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی نیز با بیان اینکه در سال 98 و 99 استقبال سرمایه گذاران از بازار بورس نسبت به گذشته مناسب بود گفت: مراحل آماده سازی برخی شرکت‌ها برای عرضه به بورس در سال‌های قبل انجام شده است و اکنون در بورس و فرابورس، 650 شرکت، پذیرفته شده و مورد معامله قرار گرفته اند.

وی افزود: توسعه بازار سرمایه در گذشته انجام شده است و شرکت‌هایی که در بورس پذیرفته شده اند به نسبت سهام شناور، ​​ آزادی که قابلیت معامله داشته باشد وجود دارد.

 معتمد گفت: در حوزه سرمایه گذاری با درآمد ثابت، صندوق‌های سرمایه گذاری، روی سقف حرکت می‌کنند، اما صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی و مختلط ظرفیت‌های خالی بسیار زیادی دارند.

وی افزود: ظرفیت‌ها و سقف‌هایی که برای صندوق‌ها ایجاد شده مناسب است.

 معتمد گفت: اکنون 108 کارگزاری با هزار و 700 درگاه داریم و باید به سمت افزایش کیفیت خدمات کارگزاران حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه نیازی به افزایش کارگزاری‌ها نیست افزود: می‌توان درگاه‌های سیستم بانکی را برای آموزش به سرمایه گذاران بورس تجهیز کنیم، زیرا سیستم بانکی بازار سرمایه و پول را می‌شناسد.

 معتمد گفت: میانگین زمانی که یک شرکت بخواهد وارد بورس شود بین یک تا سه ماه است.

وی افزود: بازار سرمایه در ماه‌های آینده فراز و فرود‌هایی خواهد داشت و اصلاحات قیمتی انجام می‌دهد و برآیند این بازار بر اساس شرایط کلی اقتصاد کشور است.

 محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این برنامه گفت: باید بر فضای خارج از مجموعه شرکت‌ها و گروه‌هایی که در فضای مجازی فعالند در بحث قیمت سهام نظارت شود.

وی افزود: در یک ماه 80 گروه جدید در فضای مجازی درباره بورس ایجاد شده که 16 میلیون پیام درباره بازار سرمایه ارسال کرده است.

 پورابراهیمی گفت: بخشی از گروه‌ها در فضای مجازی برای دستکاری بازار ایجاد شده اند که مدیریت بازار سرمایه باید درباره آن‌ها اقدام کند تا موجب اشکال در قیمت گذاری نشوند.

وی افزود: ضوابط، آیین نامه‌ها و قوانین موجود متناسب با شرایط کنونی بازار سرمایه نیست و باید تغییرات جدی در آن انجام شود.

 پورابراهیمی گفت: اکنون ارزش درصدی از سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی با هیچ معیار، منطق و کار کارشناسی همخوانی ندارد و اگر این مسئله استمرار یابد به جای استفاده از فرصت بازار سرمایه برای جذب نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید، فرو ریختن قیمت‌ها را خواهیم دید و این برای مردم و شرکت‌ها نگران کننده است.

وی افزود: با افزایش حجم بازار و کد‌های معاملاتی و نهاد‌های مالی باید ساز و کار‌هایی برای جلوگیری از انحصار و تسهیل کار‌ها انجام شود.

 پورابراهیمی گفت: اکنون بهترین زمان برای عرضه سهام شرکت‌های وابسته به بانک‌ها که در قالب شرکت‌های سرمایه گذاری هستند است، اما این شرکت‌ها با رویکرد خرید وارد بورس شده اند به جای اینکه سهام خود را عرضه کنند.

وی افزود: عطش خرید سهام در بازار سرمایه وجود دارد و 40 هزار میلیارد تومان منابع جدید در چند هفته اخیر به سمت این بازار آمده است و دولت باید سهام شرکت‌های وابسته به بانک‌ها را در بورس عرضه کند.

 پورابراهیمی گفت: اگر عرضه سهام دولت در سرفصل‌های بودجه‌های عمومی کشور وجود داشته باشد دولت می‌تواند آن را در قالب هزینه‌های جاری استفاده کند.

وی افزود: عرضه سهام حوزه بانک‌ها نیز به منابع بانکی باز می‌گردد.

 محمودرضا خواجه نصیری کارشناس بازار سرمایه نیز در این برنامه گفت: آمدن مردم به بازار سرمایه کار بسیار خوبی است، اما چگونگی ورود آنان اهمیت دارد، زیرا بازار سرمایه بسیار تخصصی است و مردم از کارشناسان این بازار استفاده کنند.

وی افزود: پیش بینی بازار سرمایه به نقدینگی این بازار و آنچه که دولت انجام می‌دهد بستگی دارد، زیرا اگر سیاست‌های دولت در جهت بهبود وضع و سوددهی شرکت‌ها باشد در آن صورت بورس نیز سود خواهد کرد.