دبیر اجرایی خانه کارگر بیرجند در نشست مشترک نهادهای صنفی کارگری استان خراسان جنوبی با مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی و مدیر سازمان تامین اجتماعی استان بر ضرورت بازگردانده شدن لایحه اصلاح قانون کار و توقف ادغام درمان تامین اجتماعی تاکید کرد.

به گزارش مرور نیوز، نشست هم اندیشی تشکلهای کارگری، کارفرمایی و بازنشستگان استان خراسان جنوبی با استاندار ،مدیر کل  تعاون کار ورفاه اجتماعی و مدیر سازمان تامین اجتماعی وجمعی ا ز شخصیتهای کارگری وکارفرمای استان برگزار شد.

«ام البنین میرابی» دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات بیرجند در ابتدای این نشست بر اتحاد جامعه کارگری برای مخالفت با تغییرات احتمالی قانون کار وطرح مسئاله ادغام بخش درمان تامین اجتماعی  با بیمه سلامت تاکید کرد.

او با اشاره به  تغییرات ضد کارگری قانون کار افزود: این تغییرات که در قالب اصلاحیه به مجلس ارائه شده سرنوشت جامعه کارگری را در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد.

به گفته وی آنچه که دغدغه جامعه کارگری است قراردادهای موقت و سفید امضا و تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی است اما آنچه که در قالب لایحه به مجلس ارائه شده هیچکدام از مطالبات جامعه کارگری را دربرنمی‌گیرد.

دبیراجرای خانه کارگر بیرجند افزود: لایحه اصلاح قانون کار موجب افتراق جامعه کارگری می‌شود از این رو ضرورت دارد که کارگران برای مقابله با جریانی مافیایی که به دنبال  تضعیف جایگاه کارگران در مناسبات اجتماعی است متحد شوند.

این فعال جامعه کارگری افزود: مسئله مهم دیگری که جامعه کارگری کشور را با آن درگیر کرده‌اند ادغام صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی در طرح تحول سلامت است.

وی افزود: جامعه کارگری به خوبی می دانند که که ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی تمام منابع درمانشان را اتلاف خواهد کرد از این رو با این ادغام مخالف هستند.

به گفته وی وظیفه دولت ومجلس این است که منابع مالی بیمه سلامت را تامین کنند، نه اینکه چشم طمع به منابع کارگران در سازمان تامین اجتماعی داشته باشد.

میرابی با اشاره به بدهی 120 هزار میلیارد توانی دولت به سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: دولت به جای آنکه بدهی خود را پرداخت کند می‌خواهد استقلال سازمان تامین اجتماعی را برهم بزند و آن را به خود وابسته کند.

دبیر خانه کارگر خراسان جنوبی در خاتمه با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت، اظهار داشت: سیاست های کلی مقام معظم رهبری یک مجموعه کامل و جامع است و ما حق نداریم که فقط یک بخش از آن را مورد توجه قرار دهیم و از سایر بخش ها غفلت کنیم.

همچنین در این نشست «فرزاد فیروزی» مدیریت درمان تامین اجتماعی استان نیز  در ارتباط با طرح ادغام صندوق بیمه ها گفت: در بحث طرح ادغام بیمه ها  عده ای دوباره می خواهند خطای  قبلی را تجربه کنند.

به گفته وی  در سال 1368 به برکت انقلاب اسلامی بخش درمان به سازمان تامین اجتماعی بازگردانده شد و امروز پس از گذشت سه دهه باز می‌خواهنذ با سیاستگذاری غلط این تجربه تلخ را دوباره تکرار کنند  که این موضوع  باعث آسیب جبران ناپذیری به جامعه کارگری و کارفرمایی می شود.

او با بیان اینکه متعجبم که چرا وزارت بهداشت بجای ادغام بخش‌های درمانی نهادهای دولتی ، در اولین اقدام خود دست به ادغام منابع درمانی تامین اجتماعی که حاصل دسترنج کارگران و کارفرمایان و حق‌الناس بوده، زده است، تصریح کرد: طبق تبصره 4 ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه، صندوق تامین اجتماعی به صراحت مستثنا از انتقال اموال و منابع مالی و اعتباری در بخش درمان خود به سازمان بیمه سلامت است.