رئیس جهاد کشاورزی فردوس از خسارت 75 درصدی سرمازدگی به مزارع زعفران این شهرستان خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، زعفران از جمله محصولات مهم و استراتژیک است که تولید آن از گذشته‌های دور در استان‌های خراسان و همچنین شهرستان فردوس وجود داشته است.

وی سطح زیر کشت مزارع زعفران شهرستان فردوس را 3 هزار و 150 هکتار اعلام کرد و گفت: در سال جاری پیش‌بینی برداشت زعفران از مزارع این شهرستان 12 تن زعفران خشک بود که با بروز سرمازدگی و وارد آمدن خسارت به مزارع این میزان با کاهش بسیار زیادی مواجه شد.

رئیس جهاد کشاورزی فردوس میزان خسارت وارده به مزارع زعفران شهرستان فردوس را 600 هکتار و معادل 75 درصد اعلام کرد و افزود: همچنین بر اثر بروز سرمازدگی و یخبندان 70 درصد باغات انار و نیز 30 درصد مزارع کلزا در این شهرستان خسارت دیده است.

مهمیز با اشاره به خسارت 8 میلیارد و 500 میلیون تومانی سرمازدگی به مزارع زعفران و کلزا در شهرستان فردوس، تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های چند ساله و کمبود شدید آب در منطقه، بسیاری از کشاورزان برای کاشت و برداشت زعفران و کلزا نسبت به خرید آب اقدام کرده بودند که سرمازدگی و کاهش برداشت محصول، خسارت زیادی برای آنان به دنبال داشته است.

رئیس جهاد کشاورزی فردوس یادآور شد: این شهرستان یکی از قطب‌‌های تولید زعفران و سومین تولید‌ کننده این محصول در خراسان جنوبی است و زعفران فردوس در موسسه تحقیقاتی خراسان به عنوان‌ مرغوب‌ترین زعفران از نظر عطر و رنگ‌ دهی شناخته شده است.

وی تاکید کرد: زعفران به گل سلامتی، سلطان ادویه‌‌ها و طلای سرخ معروف و علاوه بر خاصیت ضد افسردگی و ضد سرطانی سبب تقویت حافظه شده و در مصارف دارویی نیز کاربردهای فراوانی دارد.