معاون صنایع وزارت صمت گفت: ساخت خودرو یورو ۵ برای بسیاری از خودرو‌ها تایید شده و خودرو‌هایی هم که به بهانه پلاک نشدن در پارکینگ‌ها دپو شده‌اند باید مورد ارزیابی قرار بگیرند.

به گزارش مرور نیوز، مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار و در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه دو هفته قبل ستاد اقتصادی دولت طرحی از سوی وزارت اقتصاد برای جلوگیری از سوداگری در بازار خودرو اعلام شد تا فردی که خرید و فروش خودرو انجام می‌دهد مشمول نوع جدیدی از مالیات شود که این موضوع در دستورکار قرار گرفت.

او با اشاره به لغو قانون محرومیت از ثبت نام گفت: به خودروساز‌ها ابلاغ شد تا محدودیت‌ها را اصلاح کنند؛ مردم می‌توانند در طرح‌های دیگر هم مشارکت کنند. برنامه ما تحویل در موعدهای مختلف است که اطلاع رسانی خواهد شد، اما کم‌ترین مقدار این طرح‌ها ۲۵ هزار دستگاه خودرو خواهد بود. سایت ثبت نام خودرو تا روز چهارشنبه باز خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول پیش فروش یک ساله خودرو با ۷۵ هزار دستگاه هم به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

نیارکی بیان کرد: شرط الزام داشتن چک از روز جمعه حذف شد؛ و یک میلیون از وجه باقی می‌ماند که بعد از تمام شدن رهن و هنگام دریافت سند پرداخت می‌شود. قانون پلاک جاری در دو طرح فروش فوق‌العاده و فروش تا یک سال وجود خواهد داشت و لغو نخواهد شد. با توجه به اهمیت عدالت در توزیع اولویت با افرادی است که خودرو ندارند.

معاون صنایع وزارت صمت درباره ویراش اطلاعات بیان کرد: موضوع ویرایش را باید خودروساز‌ها پاسخگو باشند، اما موضوع پایه بر این مبنا است که با توجه به حجم مراجعه باید ثبت نام افراد قطعی باشد و جابه‌جایی اتفاق نیفتد. یکی از شروط این است که کسانی که اطلاعات غلط وارد کرده‌اند یعنی پلاک فعال داشته‌اند و این موضوع را اظهار نکرده‌اند؛ دیگر اظهاری کرده باشند یا گواهی‌نامه معتبر نداشته باشند شناسایی می‌شوند و تا ۳ سال از ثبت نام خودرو محروم خواهند شد.

او با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده با پلیس راهور بیان کرد: نفراتی که مشمول طرح نیستند ثبت نام نکنند تا مشمول این جریمه نشوند. پایه این طرح عدالت در توزیع است.

این مقام مسئول در پایان گفت: ساخت خودرو یورو ۵ برای بسیاری از خودرو‌ها تایید شده و خودرو‌هایی هم که به بهانه پلاک نشدن در پارکینگ‌ها دپو شده‌اند باید مورد ارزیابی قرار بگیرند. موتور‌های گازسوز هنوز مشکلاتی دارند که مذاکرات آن‌ها در حال انجام است.