وزیر راه و شهرسازی علت گرانی مسکن و اجاره‌بها در بازار را تشریح کرد.

به گزارش مرور نیوز، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران در خصوص اقدامات اساسی در جهت رفع مشکل مسکن اظهار داشت: گرانی مسکن و اجاره، متاثر از وضعیت بخش مسکن نیست و اتفاقاتی که در بازار موازی می‌فتد روی آن اثر دارد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: وقتی صحبت از نرخ تورم به میان می‌آید، افراد در بخش کالا و خدمات به دنبال جلوگیری از ریزش سرمایه هستند و بازار مسکن نیز از ایّن شرایط تاثیر می‌پذیرد.

وی تصریح کرد: در جهت رفع مشکلات مسکن، راهکارهایی در دست اقدام است تا برای جامعه هدف در جهت صاحب خانه شدن با اهتمام ویژه برنامه‌ریزی کنیم.

اسلامی بیان کرد: طرح اقدام مسکن ملی یکی از این طرح‌هاست که آن را در جهت نهضت خانه‌سازی آغاز کرده‌ایم، در این باره یک میلیون و 600 هزار نفر در کشور ثبت نام کرده اند که 50 درصد یعنی 8 هزار نفر واجد شرایط هستند.

وی گفت: این افراد می‌توانند با تکمیل پرونده و معرفی به بانک، صاحب خانه شوند، در جهت اقدام مسکن ملی در قم 10 هزار مسکن هدف‌گذاری شده که روند آماده‌سازی زمین و تجهیز کارگاه در چند ماه گذشته پیموده شده است.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات سامانه جامع املاک و اسکان است که آماده سازی شده و در اختیار سازمان امور مالیانی است که اخذ مالیات از خانه‌های خالی را کسب کند و سرمایه ملی را از حبس صاحبان املاک دربیاورد.

وی خاطرنشان کرد: با طراحی سامانه جامع املاک و اسکان، 2 میلیون مسکن خالی کشور شامل مالیات می‌شوند که با این روند بخش زیادی از مشکلات رفع می شود.

اسلامی تصریح کرد: گام دوم این است که افرادی که خانه آماده و پروژه نیمه تمام یا زمین دارند در جهت مولد سازی مسکن، اقدام کنند.

وی گفت: جریان عرضه مسکن تسهیل می‌شود و برای دهک‌های یک و دو از طریق سازمان های حمایتی 5 هزار مسکن ساخته می شود و دهک های 3 تا 7 نیز از مسکن برخوردار می شوند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اهتمام ویژه‌ای در تکمیل مسکن مهر در قم داشته‌ایم و امروز می‌توانیم پایان مسکن مهر را اعلام کنیم و 43 هزار واحدی که مسکن مهر در قم مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی بیان کرد: البته یک 250 واحدی در قم دارای مشکلات قضائی است که 95 درصد پیشرفت دارد و با پیگیری استاندار و معاونت عمرانی و دادستان قم پروژه تعیین تکلیف می شود و چیزی به نام مسکن مهر باقی مانده در قم نخواهیم داشت.