وزیر انرژی روسیه گفت: کشورش آماده است تا در نیمه نخست سال آینده میلادی به عنوان بخشی از توافق با اوپک «به صورت تدریجی» ۳۰۰ هزار بشکه از تولید خود را کاهش دهد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از رویترز، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت، کشورش آماده است تا در نیمه نخست سال آینده میلادی به عنوان بخشی از توافق با اوپک «به صورت تدریجی» 300 هزار بشکه از تولید خود را کاهش دهد.

نواک به خبرنگاران گفت: «روسیه آماده پیوستن به توافق است... بر اساس مذاکرات فعالانه ما در طی چند ماه گذشته با اعضای کلیدی اوپک و کشورهای غیر عضو این سازمان، روسیه به تدریج تولید خود را در نیمه نخست 2017 به میزان 300 هزار بشکه کاهش خواهد داد.»
وی افزود، از نظر فنی کاهش یکباره تولید برای روسیه چالش بر انگیز است.
وی بدون توضیح بیشتر گفت: «مذاکرات ما با کشورهای غیر عضو اوپک به ماه اجازه می دهد تا انتظار داشته باشیم برخی کشورها به این توافق بپیوندند و مجموعا در کاهش حدود 300 هزار بشکه ای تولید مشارکت کنند.»
قزاقستان و آذربایجان دومین و سومین تولید کنندگان بزرگ نفت در میان کشورهای جدا شده از اتحاد جماهیر شوروی سابق پس از روسیه هستند.
نواک هیچ اشاره ای به این مسئله نکرد که روسیه از چه سطحی تولید خود را 300 هزار بشکه پایین تر خواهد آورد. وزارت انرژی قزاقستان از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است. وزارت انرژی آذربایجان هم اظهار نظری صورت نداده است.
وزیر انرژی روسیه افزود «ما به توافقات حاصل شده خوش بین هستیم و توافق روز چهارشنبه را به لحاظ تاریخی مهم می دانیم.» وی افزود، کشورهای عضو و وغیر عضو اوپک در حال انتخاب زمان برای نشستی جداگانه جهت امضای یک یادداشت تفاهم در زمینه توافق کاهش تولید هستند.
نواک گفت: «ما فکر می کنیم چنین نشستی در طی 10 روز آینده برگزار خواهد شد.»