پس از ماه ها نشست های پیاپی از دوحه گرفته تا مسکو، ساعت ۲ صبح یک تماس تلفنی بین دو مقام صنعت نفت جهان در نهایت بن بست به وجود آمده میان تولید کنندگان را شکست.

به گزارش مرور نیوز به نقل از بلومبرگ، پس از ماه ها نشست های پیاپی از دوحه گرفته تا مسکو، ساعت 2 صبح یک تماس تلفنی بین دو مقام صنعت نفت جهان در نهایت بن بست به وجود آمده میان تولید کنندگان را شکست.

روز قبل از نشست 30 نوامبر سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) امیداوری چندانی به نهایی شدن توافق کاهش تولید وجود نداشت. اعضای اوپک همچنان در مورد اینکه هر عضوی چقدر باید تولید خود را کاهش دهد اختلاف نظر داشتند. آنها وادار شده بودند مذاکرات با تولید کنندگان غیرعضو نظیر روسیه و برزیل در مورد کاهش تولید را لغو کنند.

اما در بامداد 29 نوامبر به وقت ریاض و مسکو خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان و همتای روسی اش الکساندر نواک مذاکراتی را صورت دادند.

به گفته مقامات و وزرایی که مستقیما در این مذاکرات حضور داشتند، نواک قول داد که روسیه  آنگونه که پیشتر گفته بود صرفا تولید خود را فریز نمی کند، بلکه با کاهش تولید خود، در طرح کاهش تولید مشارکت خواهد کرد. در مقابل الفالح هم باید روز بعد اوپک را تحت فشار قرار می داد تا تولید خود را کاهش دهد.

الفالح به وعده خود عمل کرد. در ساعت حدود 5 بعد از ظهر به وقت محلی اوپک در مقر خود در وین اعلام کرد که تولید خود را برای اولین بار از سال 2008 به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد. به علاوه، مقامات با افتخار اعلام کردند که روسیه و دیگر تولید کنندگان غیر عضو اوپک نیز 600 هزار بشکه از تولید خود را کاهش خواهند داد. پس از اعلام این خبر قیمت نفت بیش از 15 درصد افزایش یافت و به بالای 50 دلار رسید. قیمت نفت برنت به بالاترین رقم خود در بیش از یک سال گذشته رسید.

اولیویر جاکوب، مدیر موسسه مشورتی پتروماتریکس در سوئیس گفت: «پس از چند تلاش ناموفق، اوپک در نهایت توانست این توافق را محقق کند.»