وزیر نیرو گفت: امروز ۱۸۵ کیلومتر خطوط انتقال و توزیع، تعویض ۱۲۳ کیلومتر هادی‌های معمولی با هادی‌ های پرظرفیت و اجرای ۹۶ کیلومتر فیبرنوری به بهره‌ برداری رسید

به گزارش مرور نیوز، رضا اردکانیان وزیر نیرو صبح امروز (سه شنبه) در مراسم افتتاح همزمان پروژه‌ های برقی سه استان کشور در دهمین هفته پویش هرهفته_الف_ب_ایران که در محل شرکت توانیر برگزار شد، گفت: پروژه‌ های افتتاح شده در این ۳ استان با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان انجام شد.

وی پروژه‌ ها را شامل بهره ‌برداری از ۱۸۵ کیلومتر خطوط انتقال و توزیع، تعویض ۱۲۳ کیلومتر هادی‌های معمولی با هادی‌ های پرظرفیت و اجرای ۹۶ کیلومتر فیبرنوری برشمرد.

وزیر نیرو تلاش برای جایگزینی کابل خود نگهدار به جای شبکه‌ های فرسوده را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: جایگزینی کابل خود نگهدار در حفظ محیط زیست و سازگاری با مبلمان شهری و حفظ شاخه و برگ درختان بسیار مهم است.

اردکانیان افزود: استان خراسان شمالی در این زمینه پیشتاز است و ویترین این کار محسوب می‌شود.

او ادامه داد: اکنون کشور‌های همسایه می‌توانند از این دانش در اختیار کشورمان، برای اصلاح شبکه‌های خود استفاده کنند.

اردکانیان وزیر نیرو در ادامه این مراسم در نشست با استاندار بوشهر، معاون نظارت بر بهره ‌برداری آب و فاضلاب کشور و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر افزود: سرعت بخشی در اجرای طرح‌های آبرسانی در اولویت برنامه‌های وزارت نیرو است.

او اضافه کرد: همچنین تامین بخشی از آب استان ‌های ساحلی از طریق آب شیرین‌کن مورد توجه ویژه قرار دارد.

اردکانیان با اشاره به اجرای طرح‌ های آب ‌شیرین‌ کن در شهر‌ها و روستا‌های استان بوشهر تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن‌ ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: سرعت بخشی در راه‌اندازی پروژه‌های آب شیرین‌کن این استان از جمله آب شیرین‌کن ۳۵ هزار مترمکعبی بوشهر و ۲۸ هزار متر مکعبی سیراف - جم در اولویت برنامه‌های وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب است.

همچنین محمدحسن متولی زاده مدیرعامل شرکت توانیر در این مراسم گفت: استان خوزستان به دلیل شرایط اقلیمی و به‌خصوص در تابستان، استانی پرمصرف در زمینه برق است و در این استان با حمایت استاندار و دیگر مسئولان، در دو بخش احداث و توسعه زیرساخت‌ها و مدیریت مصرف برق تلاش‌ها و موفقیت‌های قابل توجهی به‌دست آمده است.

او افزود: در بخش ساز و کار‌ها یکی از مهم ‌ترین پروژه‌ های توانیر در بخش توزیع که شعار آشتی شبکه برق با شاخ و برگ درختان است، جایگزینی شبکه سیم‌های مسی با کابل‌های خودنگهدار بوده که استان خوزستان و استان خراسان شمالی در اجرای این پروژه پیشتاز هستند.

مدیرعامل شرکت توانیر در خصوص مزایای این پروژه گفت: جایگزینی و اصلاح شبکه فرسوده با حفظ محیط زیست، کاهش تلفات غیرفنی، کاهش برق دزدی‌ها، کاهش خسارات و خاموشی‌های ناشی از سرقت سیم‌های مسی، توسعه اشتغال و افزایش ایمنی شبکه برق در حوادث طبیعی و برخورد اجسام از اهداف اصلی و مزایای این طرح است.

او با بیان اینکه اجرای این پروژه نقش مهم و حیاتی در کاهش تلفات شبکه توزیع داشته است، افزود: در دولت تدبیر و امید، بیش از ۸۰ هزار کیلومتر کابل خودنگهدار جایگزین شبکه مسی شده که تاکنون علاوه بر استان خراسان شمالی، در شهر مشهد نیز ۱۰۰ درصد این طرح اجرایی شده و در شهر‌های تهران، شیراز و استان‌های لرستان و فارس نیز تا پایان امسال به‌صورت کامل اجرایی شده و به بهره برداری خواهد رسید.