رئیس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: تبدیل خواسته ها به مطالبه عمومی، زمینه تحقق خواسته ها را فراهم می آورد و هدف ما در صندوق ضمانت صادرات ایران از تشکیل کمیته مشورتی صادرات، ایجاد هم افزایی در میان بخش های دولتی و خصوصی است و تجربه صندوق از افزایش سرمایه سال ۱۳۹۹ موید این نکته است که اگر خواسته ای تبدیل به مطالبه عمومی شد، محقق می شود.

به گزارش مرور نیوز، افروز بهرامی در نخستین جلسه کمیته مشورتی ضمانت صادرات با اشاره به پیگیری های سرپرست وزارت صمت مبنی بر تشکیل کمیته مشورتی ضمانت صادرات با حضور تشکل ها و مجامع صادراتی کشور، این راهبرد و تدبیر را راهکاری موثر در راستای جهش تولید و صادرات عنوان کرد .

وی ادامه داد: صندوق ضمانت صادرات ایران از هرگونه راهکار عملیاتی برای تحقق جهش در عرصه های تولید و صادرات حمایت کرده و با بکارگیری تمام ظرفیت و توان تخصصی خود در مسیر حمایت از صادرات غیر نفتی، آماده ارایه خدمات حمایتی و ضمانت صادرات به تولیدکنندگان و صادر کنندگان کشور است .

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، رویکرد بهره گیری از نظرات و تعاملات تشکل های صادراتی برای رسیدن به راهکارهای عملیاتی و پویا در عرصه حمایت از صادرات کشور را رویکردی علمی، نوین، منطقی و تخصصی دانست و با تشریح فرآیند های تخصصی صندوق ضمانت صادرات ایران در عرصه حمایت از صادر کنندگان، این صندوق را یکی از مهم ترین ارکان حمایت صادرات کشور برشمرد .

بهرامی اظهارداشت: صندوق ضمانت صادرات در عرصه های داخلی و بین المللی، علیرغم شرایط دشوار تحریم و محدودیت های ارتباطی و مالی و مهم تر از همه نابرابری های غیر قابل انکار سرمایه ای و تجهیزاتی، موفق عمل نموده و با گام برداشتن در مسیر تحقق شعار سال مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، زمینه را برای حضور تولید کنندگان و صادر کنندگان در عرصه های رقابتی و بین المللی مهیا نموده است .

وی با استقبال از رویکرد مسئولین نظام به افزایش صادرات غیر نفتی و تحول در فرآیند های حمایت صادرات و ارزآوری کشور، بهره گیری از ظرفیت ها، تخصص و توان کارشناسی صندوق ضمانت صادرات ایران را مقدمه ای برای عبور از شرایط بحران و رکود اقتصادی دانست و ابراز امیدواری کرد که با تشکیل کمیته راهبردی ضمانت صادرات، تشکل های صادراتی کشور با همفکری و مطالبه گری، زمینه ساز تسهیل صادرات و فرایندهای عملیاتی صادرات غیرنفتی باشند .

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با اشاره به این که علیرغم تمام تلاش ها و حمایت های انجام شده، صندوق دغدغه حمایت از SME ها را داشته و دارد، تصریح کرد: دبیر کمیته با هماهنگی مدیر صدور ضمانت نامه های صندوق گزارش جامعی در خصوص چگونگی حمایت از SME ها و سایر نکات مرتبط با آن ها ارائه کند.

بهرامی گفت: این کمیته محل مناسبی برای طرح و بررسی مشکلات سیاستگذاری هاست و صندوق ضمانت صادرات ایران تجربه خوبی از این هم اندیشی ها در زمینه افزایش سرمایه خود دارد، چرا که تا چیزی تبدیل به مطالبه عمومی نشود، راه به جایی نخواهد برد و همانطور که ما با مبدل کردن افزایش سرمایه صندوق به مطالبه عمومی موفق به انجام این امر بعد از سال ها و دوره های متمادی مدیریتی در صندوق ضمانت صادرات شدیم، لازم است خواسته های صادر کنندگان را به مطالبه عمومی تبدیل کنیم تا با سیاستگذاری های کلان و صحیح، بتوانیم خدمات بهتری به آنان ارایه نماییم .

جمشید نفر، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران نیز در این جلسه ضمن تقدیر از عملکرد صندوق ضمانت صادرات ایران به دلیل تسریع در تشکیل کمیته و برگزاری جلسات مرتبط، اقدام به تشریح دیدگاهها و نظرات تخصصی در خصوص ضرورت ها و راهکارهای تسهیل ضمانت صادرات غیرنفتی کشور کرد و پیشنهاداتی برای عملیاتی شدن تصمیمات کمیته مشورتی ضمانت صادرات ارایه داد و خواستار گسترش هرچه بیشتر روابط صندوق ضمانت صادرات ایران با تولیدکنندگان و صادر کنندگان غیرنفتی کشور شد .

وی با اشاره به تشکیل مثلث های ارتباطی کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی با سازمان ها و ارگان های مرتبط و حمایتی صادرات و بخش خصوصی برای کاربردی کردن جلسات و دستیابی به نتایج قابل اتکا و عملیاتی،گفت: کمیسیون توسعه صادرات به دنبال ایجاد تحول در ساز و کارهای صادرات محصولات غیر نفتی است و در این راستا جلسات بسیاری با تشکل ها، سازمان ها و بانک مرکزی داشته ایم.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: اگر بخواهیم برای صادرات ارزش قائل شویم، لازم است ارزش ذاتی آن را با اقدام عملی نشان دهیم و با رفع انحصار، برپایی نمایشگاهها و ارزش دهی به ارز صادراتی، صادرات را در مقابل واردات تسهیل کنیم، چرا که در شرایط جنگ اقتصادی، برگشت ارز برای کشور حیاتی است و برای احیای صادرات، به کارگرفتن مشوق های متنوع، از جمله اختصاص جایزه صادراتی به صادر کنندگان امری موثر و راهبردی است .

اعضای هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران نیز هریک با بیان دیدگاهها و اشتراکات موجود، رویکرد صندوق ضمانت صادرات در عرصه های حمایتی را رویکردی مثبت و در راستای تحقق شعار جهش تولید عنوان و تصریح کردند: صندوق ضمانت صادرات ایران می تواند به عنوان پایگاهی برای توسعه و جهش صادرات کشور باشد و زمینه را برای تسهیل تبادلات بین المللی مهیا نماید .

حجت ا... حسینی،عضو هیات مدیره صندوق با تاکید بر ضرورت پرهیز از تصمیم گیری های اقتضایی و مصلحتی، نقش صندوق ضمانت صادرات ایران در توسعه صادرات را قطعه ای از پازلی بزرگ دانست که قطعات دیگری نیز در آن نقش ایفا کرده و جابجایی هریک از قطعه ها مبادله را به هم می زند . وی افزود: از آنجا که در شرایط بحران، تصمیم های استراتژیک مبنای علمی نداشته و اقتضائی و مصلحتی هستند، لازم است با مسائل علمی و تخصصی برخورد کنیم و با نگاه ویژه به SME ها و بهره گیری از نظرات اساتید و متخصصان دانشگاهی، زمینه را برای تحول در نظام صادراتی فراهم آوریم .

محسن حسن الفت دیگر عضو هیات مدیره صندوق نیز با بررسی موارد طرح شده، در پاسخ به سوالات محمود استقلال و ساجد نیک مهر، اقدامات صندوق در حوزه توسعه روابط صادراتی با ۱۵ کشور هم مرز و همسایه را تشریح نموده و با اعلام رتبه۷ ریسک ایران در گروه، انعطاف پذیری بالای صندوق در مقابله با مشکلات و موانع صادراتی را از جمله اقدامات موثر در زمینه مقابله با تحریم ها و شرایط دشورار و در راستای حمایت از صادرات عنوان کردند.

محسن حسن الفت در ادامه تصریح کرد: بسترسازی های لازم برای حمایت هرچه بیشتر از شرکت های دانش بنیان و خدمات فنی مهندسی در صندوق انجام شده و با توجه به نقش و عملکرد همتایان خارجی خود، به دنبال ورود جدی به حوزه SMEها هستیم .

سید آرش شهرآئینی، عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران در پایان جلسه، اقدام به جمع بندی مباحث، پاسخگویی به سوالات و تشریح برخی اقدامات تخصصی صندوق در حوزه های تخصصی کرد و جدیت در خرید اسناد صادراتی، بستر سازی برای صادرات خدمات فنی مهندسی، تقویت شرکت های دانش بنیان، برنامه ریزی برای آموزش های تخصصی، تبادل نظر با ECA های دنیا، معرفی هرچه بیشتر صندوق در داخل کشور و ایجاد موج مطالبه گری در مقابل مشکلات را از جمله اولویت های صندوق در راستای تحقق شعار جهش تولید و صادرات غیر نفتی کشور عنوان نمود.

نخستین جلسه کمیته مشورتی ضمانت صادرات با حضور افروز بهرامی، ریاست محترم هیات مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، آقایان محسن حسن الفت، حجت ا... حسینی و سید آرش شهر آئینی، اعضای محترم هیات مدیره صندوق ، جمشید نفر، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ، ساجد نیک مهر و محمو د استقلال از مشاوران ایشان در محل صندوق ضمانت صادرات ایران برگزار شد.