وزیر نیرو از معطل ماندن تصویب برنامه آمایش سرزمین انتقاد کرد و گفت: 40 سال است که هنوز در حال تصویب برنامه آمایش سرزمین هستیم.

به گزارش مرور نیوز، رضا اردکانیان وزیر نیرو امروز در نشستی با وزیر آموزش و پرورش گفت: دستگاه آموزش و پرورش دارای بزرگترین حوزه تاثیر است و دیگر دستگاه ها هم می‌توانند ابزار، شیوه‌ها و امکانات ارتباطی خود را با سازمان آموزش و پرورش هماهنگ کرده، به مشارکت بگذارند تا در مجموع بیشترین استفاده را از این امکان ارتباط برد و در خدمت توسعه کشور قرار داد.

وزیر نیرو با بیان اینکه وزارت نیرو هم هر چند ارتباط معناداری با وزارت آموزش و پرورش ندارد اما می‌شود از یک هم افزایی برای این تاثیرگذاری بهره برد، اظهار کرد: 40 سال پیش وقتی که ثمره خون شهدا به عنوان استقرار یک نظام جدید در کشور به امانت در اختیار ما قرار گرفت شاید ناگفته و نانوشته با این مساله مواجه شدیم که باید نشان دهیم که ما ناتوان از اداره سازمان اداری کشور  نیستیم. در بدو امر، نه توان و نه این آمادگی را داشتیم که بخواهیم یک سازمان حکمرانی متفاوتی را جایگزین سازمان موجود کنیم.

به گفته وی دو بیماری بزرگ و بر هم تاثیرگذار در این سازمان حکمرانی و اداری کشور وجود دارد که در حال حاضر با  جمعیت حدود 2.3 تا 2.4 برابر چهار دهه پیش می توان گفت که اداره کردن به این شکل سخت خواهد بود و این سختی هر روز بیشتر، چالش‌ها پیچیده تر و گرفتاری‌ها مضاعف خواهد شد؛ یکی سیستم کاملا" تمرکزگرا و دوم سیستم کاملا" بخشی شده ماست.

وی افزود: تمرکزگرایی و بخشی نگری بر هم، اثر فزاینده و جهت منفی می‌گذارد و توانایی‌های حکمرانی را کاهش می‌دهد.

وزیر نیرو ادامه داد: باید در ابتدا بخش‌هایی از این سازمان را که ذاتا" دستگاه‌های بین بخشی هستند از جمله آموزش و پرورش را تقویت کنیم و ساز و کارهای بین بخشی را در داخل سازمان دولت تقویت کنیم که پیش نیاز آن درک صحیحی از تقویت است. این به معنی تقویت یک تفکر است و من به عنوان وزیر نیرو توفیقم در انجام ماموریت‌ها و انجام وظیفه‌هایم منوط به موفقیت آموزش و پرورش است.

طبق اعلام وزارت نیرو، وی تاکید کرد: لازم است ما هر دو بیماری را در جهت اصلاح در یک کار مشترک بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت نیرو مورد خطاب قرار دهیم.

اردکانیان افزود: ما با همه آحاد مردم ایران سر و کار داریم و باید بتوانیم از این امکان ارتباط با همه استفاده کنیم. ما می‌توانیم در هر قطره آب و هر ذره انرژی که منتقل می شود یک پیام و فرهنگی را سوار کرده و در مقام تمثیل انتقال دهیم و اثرگذار باشیم.

وی گفت: ما اگر در آب و برق مسرف باشیم این در گرانبهاترین و تجدیدناپذیرترین عنصر در اختیار خود یعنی وقت و زمان، اثرگذار خواهد بود. بنابراین وزارت نیرو به عنوان دستگاه دست اندر کار آب و انرژی نیازمند یک ارتباط سازمان یافته با همه مردم است. شاید 10 تا 15 سال از شروع دوره این مدیریت که از آن به عنوان مدیریت توامان عرضه و تقاضا یاد می شود دور هستیم.

اردکانیان گفت: اصل گفت و گو یک اصل کار میان بخشی است. این یعنی به همدیگر احساس نیاز داشتن و این احساس را ابراز کردن و کار را مشترک دیدن. مساله ما بزرگتر، وسیع تر و دامنه‌دارتر است. دستگاهی هستیم که در کار نزدیک با آموزش و پرورش در سطح کشور می ‌توانیم نسل آینده مدیران را سالم تر ، با اخلاق تر و کارآمدتر تربیت کرده و اینها به ضرورت کار بین بخشی آگاهی یابند.

وزیر نیرو با اشاره به امکان توسعه چنین مدلی در استان‌ها توضیح داد: ما در هر استانی بین 5 تا 6 شرکت اعم از آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب استان که پیشتر شهری و روستایی بود و از سال گذشته با مصوبه شورای عالی اداری و هیات وزیران این دو یکی شدند، شرکت برق منطقه ای، توزیع برق و در خیلی از استان ها یک شرکت نیروگاهی هم داریم که مدیریت نیروگاه ها و تولید در آنها را بر عهده دارند اما یک ساز و کاری در وزارت نیرو در استان‌ها، وجود  دارد که هر  سال یکی از این شرکت‌ها مسئول انسجام بخشی بین شرکت ها انتخاب می شود. اگر بتوانیم این مدل گفت و گو را به استان ها تسری دهیم یعنی در استان‌ها دستگاه مسئول انسجام بخشی ما بتواند با همکاران شما در یک ساز و کار حداقلی اما مستمر به هم احساس نیاز پیدا و با هم کار کنند و ما هم در ستاد این کار مشترک را تسهیل کنیم.

وی گفت: قطعا" در نتیجه این گفت‌وگوها ماهی یک بار یا دو بار و یا فصلی یک بار برخی مشکلات اداری هم رفع خواهد شد.

اردکانیان گفت: مساله مهمتر این است که یک تبادل دانش هم صورت می‌گیرد. کسی که تاثیرپذیر نیست نمی‌تواند تاثیرگذار هم باشد. به همان نسبت تاثیرپذیری توانایی تاثیرگذاری را خواهیم داشت.

وی افزود: ‌ما در وزارت نیرو نیازمند این هستیم که با کسانی که در جامعه بیش از ما سر و کار دارند ارتباط داشته باشیم و از این طریق با جامعه مصرف کننده در ارتباط نزدیک‌تری باشیم و از سوی دیگر اطلاعات و دانشی هم در بخش های فنی وجود دارد و فرصت های بی نظیری است.

* می‌ توانیم به شکل وسیع وارد عرصه انرژی های تجدیدپذیر شویم

وزیر نیرو ادامه داد: می‌توانیم به شکل وسیع وارد عرصه انرژی‌های تجدیدپذیر شویم و مدارس و موسسه‌های آموزش و پروش ما می‌توانند به تجهیزات تولید این نوع انرژی مجهز شوند و یک مدل اقتصادی می‌توان برای آنها طراحی کرد.

اردکانیان گفت: یکی از مشکلات بزرگ ما در سطح کشور پسماندها هستند و در خیلی از مناطق در حال دفن شدن زیر زباله هستیم. مناطق شمالی کشور این گونه است. این ساده‌انگاری است است که فکر می‌کنیم این مساله، مساله یک دستگاهی چون شهرداری است که باید حلش کنند.

وی افزود: این عرصه‌ها، عرصه‌های مهمی است و اگر پایه‌گذار یک ارتباط سازمانی هدفمند و منظم بین دستگاه آب و انرژی کشور و آموزش و پرورش باشیم جزو باقیات  و صالحات خواهد بود.