وزیر نفت گفت: آنچه که در میدان ‌های مشترک نفتی انجام شده به رغم تمام مشکلات این است که توانسته ایم ظرفیت میدان نفتی غرب کارون را به ۴۰۰ هزار بشکه برسانیم. تمام میدان مشترک ما در پایان این دولت به سر و سامان می‌رسد.

به گزارش مرور نیوز، بیژن زنگنه وزیر نفت در آیین قرار داد‌های تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی و احداث واحد فرآورش مرکزی گفت: ما امروز در مورد یک میدان مشترک صحبت می‌کنیم. یکی از نماد‌های این قرار داد این میدان رزم فرزندان در ۸ سال دفاع مقدس است.

او ادامه داد: آنچه که در میدان ‌های مشترک نفتی انجام شده به رغم تمام مشکلات این است که توانسته ایم ظرفیت میدان نفتی غرب کارون را به ۴۰۰ هزار بشکه   برسانیم. تمام میدان مشترک ما در پایان این دولت به سر و سامان می‌رسد.

زنگنه بیان کرد: مجلس و مردم ما در مورد میدان‌های مشترک حساس شده اند، ما باید از این میدان‌ها که حق مردم است درست استفاده کنیم اگر ما درست عمل نکنیم ثروت کشور هدر می‌رود. بالای یک هزار  میلیارد دلار به ثروت ملت ایران اضافه می‌شود. ما تا زمانی که در نفت هستم ذره‌ای در حراست از ثروت ملت ایران کوتاهی نمی کنم.

او بیان کرد: امروز دانشگاه‌ها همانند پزشک خانواده در میان میادین نفتی حضور دارند.

وزیر نفت اضافه کرد: با ضریب بازیافت فعلی در میدان آزادگان جنوبی، از مجموع حدود ۲۷ میلیارد بشکه ذخیره نفت در جای این میدان، تنها یک‌ونیم ‌میلیارد بشکه قابل برداشت است؛ یعنی ۲۵.۵ میلیارد بشکه بدون استفاده می‌ماند. این ناشی از ضعف تکنولوژیک است.

او گفت: باید حساسیتی که در کشور نسبت به میادین مشترک وجود دارد، نسبت به ضریب بازیافت هم ایجاد شود.

وزیر نفت افزود: من با هیچ کشور خارجی صحبت نمی‌کنم مگر برای ملت ایران، در این شرایط سخت باید محکم و برای سربلندی ایران ایستاده ایم.

این مقام مسئول گفت: در میادین مشترک مثل اینجا به رغم همه مشکلات الان به ظرفیت ۴۰۰ هزار بشکه رسیده ایم. در میادین مشترک دیگر هم کار توسعه را دنبال کرده و می‌کنیم.

زنگنه اضافه کرد: در لایه نفتی پارس جنوبی، پایدار غرب، آبان و آذر کار زیاد انجام شده است و میدان فرزاد هم بزودی عقد قرار داد خواهد شد.

او ادامه داد: در میدان آزادگان جنوبی ۲۷ میلیارد بشکه نفت داریم که فعلا فقط به ۱.۵ میلیارد آن می‌توانیم دست پیدا کنیم.

وزیر نفت مطرح کرد: این به دلیل ضعف تکنولوژی است، البته من نمی‌گویم باید به ۱۰۰ درصد برسیم. اما الان دانشمندان و کارشناسان گفته اند می‌توان ۱۰ درصد به ظرفیت تولید نفت اضافه کرد. هیچ کسی نباید از افزایش بازیافت جلوگیری کند. ثروت ملت نباید از دست برود. من برای افزایش بازیافت تحت هیچ شرایطی کوتاه نخواهم آمد.

زنگنه گفت: در سال ۷۶ تعداد کل مدرسان نفتی بالا دستی ۷ نفر بودند و الان ۵۷ نفرند.

وزیر نفت در خصوص آی پی سی بیان کرد: عده‌ای مخالف قرارداد‌های آی پی سی و بیع متقابلند. بسیار خب حرفی نیست. آن‌ها می‌توانند عقاید خود را داشته باشند. اما همان‌ها حمله می‌کنند که چرا قرارداد مشارکت در تولید را فسخ کردی. قراردادی در کار نبود. کدام قرار داد را من فسخ کردم؟

او اظهار کرد: اگر وزیر نتواند قرارداد‌های درست منعقد کند باید او را به دارالمجانین ببرند.

وزیر نفت در پایان تصریح کرد: در قضیه آزادگان می‌گویند یک شرکت گفته روزی یک میلیون بشکه برداشت می‌کند و زنگنه نگذاشته این کار انجام بشود بر اساس چه سندی این حرف را می‌زنند؟ باید برای این حرف‌ها سند داشته باشیم.