رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به دوران تحریم‌ها می‌گوید نتیجه برجام هر چه که شود ما تجربه اقدامات سال‌های گذشته را رها نمی‌کنیم.

به گزارش مرور نیوز، عبدالناصر همتی که امروز در بیست‌وسومین همایش ملی و نهمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد صحبت می‌کرد، اظهار کرد: ۲۳ سال پیش که به صنعت بیمه وارد شدم پیشنهاد دادم که همایشی را برگزار کنیم که در طی آن شرایطی ایجاد شود که بیمه در خدمت اقتصاد کشور باشد. خوشحالم که در طول این ۲۳ سال بیمه پیشرفت خوبی داشته و لازم می‌دانم از تمام مدیران بیمه‌ای در این مدت تشکر کنم.

وی خاطرنشان کرد: در آن زمان نفوذ بیمه ۰.۲۴ درصد بود و خوشحالم که امروز ضریب بیمه ۲.۱ درصد است که این موضوع نتیجه فعالیت تک‌تک مدیران صنعت بیمه و فعالان این صنعت است.

رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد: بخش مهم کارکرد صنعت بیمه مربوط به توسعه اقتصادی است. در دنیا دهها هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری‌ها ناشی از کار صنعت بیمه است. رقم سرمایه‌گذاری بیمه‌ها در ایران به ارزش دفتری، ۱۷ هزار میلیارد تومان است که اگر مطالبات معوق را به این مقدار اضافه کنیم ۲۵ هزار میلیارد تومان می‌شود. در نتیجه اگر بتوانیم ضریب نفوذ بیمه را افزایش دهیم این رقم قطعا بالاتر خواهد رفت. بودجه عمرانی کشور معادل ۲۵ هزار میلیارد تومان است و این مبلغ می‌تواند مقدار مناسبی برای صنعت بیمه باشد.

همتی افزود: رشد صنعت بیمه از ابتدای سال ۲۰ درصد بوده است و من نسبت به این صنعت در کشور خوشبین هستم و مطمئنا تا پایان سال ۱۳۹۵ ضریب نفوذ بیمه از مقداری که امروز هست بالاتر خواهد رفت.

وی ادامه داد: نقش بانک‌ها بر ارزش افزوده بازارهای مالی امروز حدود ۹۴ درصد است، اما نقش بیمه‌ها کمتر از شش درصد و نقش بازار سرمایه کمتر از دو درصد است. در نتیجه در این موضوع توازنی وجود ندارد.

رئیس کل بیمه مرکزی اضافه کرد: در مورد نفوذ بیمه ما باید کشور خود را با کشورهای نوظهور مقایسه کنیم. در آن کشورها نفوذ بیمه ۱.۵ الی چهار درصد است. در نتیجه نفوذ بیمه در کشور ما مقدار خوبی است، چرا که در منطقه منا نفوذ بیمه ۱.۸ درصد است در نتیجه ما از این نظر از منطقه منا جلوتر هستیم.

همتی تصریح کرد: اگر ما می‌گوییم حاکمیت شرکتی باید صورت پذیرد به خاطر امنیت خود شرکت‌های بیمه است. اگر بیمه مرکزی نظارت جدی در این مورد نداشته باشد لزوما در این زمینه شرایط خوبی را نخواهیم داشت و تضاد منافع‌ ایجاد خواهد شد.

وی تاکید کرد: در دوران تحریم دوستانی که قبل از من در بیمه مرکزی مشغول بودند زحمت‌های زیادی کشیدند و اجازه ندادند که صنعت بیمه با مشکلاتی مواجه شود. در نتیجه لازم است من از آنها تشکر کنم، همچنین نتیجه برجام هرچه شود ما نتیجه سال‌های گذشته را رها نخواهیم کرد. هدف ما بالابردن ظرفیت اتکایی کشور است و این کار را انجام خواهیم داد.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به موضوع همایش بیمه و توسعه، ادامه داد: موضوع همایش نقش بازارهاست. باید ترکیب مناسبی از بازار و دولت را در نظر بگیریم، یکی از آن بازارهای مهم بازار بیمه است. این بازار حساسیت بالایی دارد و شرایط پیچیده‌تری در آن وجود دارد، چرا که در شرکت‌های بیمه تعهد آینده فروخته می‌شود و باید بیمه مرکزی بر این موضوع تاکید داشته باشد. بیمه مرکزی اولا باید از حقوق بیمه‌گذاران دفاع کند و ثانیا ثبات بلندمدت سیستم‌های بیمه‌ای کشور را تضمین کند.

همتی درباره‌ بیمه عمر نیز گفت: آیین‌نامه‌های مربوط به بیمه‌های موجود انشاالله اصلاح می‌شود. شرکت‌های بیمه باید تا پایان بهمن‌ماه فرم‌هایی را پر کنند و مشخص کنند که سرمایه‌گذاری در رشته بیمه عمر چگونه تخصیص یافته است. امیدواریم با رشد بیمه عمر شاهد رشد ضریب نفوذ بیمه باشیم.

وی اضافه کرد: در مجموعه صنعت بیمه کشور ۱۱۰ هزار نفر شاغل هستند که از این میزان تنها پنج درصد از آنها در بخش دولتی هستند. من فکر می‌کنم با توجه به خدمتی که بیمه انجام می‌دهد این ۱۱۰ هزار نفر فعالیت‌های خوبی را برای کشور انجام می‌دهند.