وزیر نفت گفت: پتروشیمی بوشهر با سرمایه گذاری ۳۲۰ میلیون یورو توانسته به بهره برداری برسد.

به گزارش مرور نیوز، بیژن زنگنه وزیر نفت در آیین بهره ‌برداری از طرح ‌های نفتی در هفته دولت گفت: به رغم شدیدترین تحریم‌ها و فشار‌های کشور‌های خارجی در راستای مقابله با تحریم ها و با استواری دولت، نه‌ تنها در بهره برداری از تاسیسات تولیدی نفت موفق شدیم، بلکه در طرح‌های توسعه‌ای خود توانستیم به بهره برداری برسیم.

او با بیان اینکه امروز احداث واحد متانول را در دستور کار خود قرار داده ایم، افزود: سرمایه گذاری فاز اول این پروژه یک میلیارد و ۳۳۲ میلیون یورو بوده و فاز دوم هم به پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصدی رسیده است.

او گفت: افتتاح این پروژه نمونه بارز جهش اقتصادی است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در هفته دولت سه طرح و سرمایه گذاری بالغ بر ۴۷ میلیارد یورو به بهره برداری می‌رسد، افزود: یکی از این طرح‌ها به تنهایی سرمایه‌گذاری بالغ بر ۳ میلیارد یورو داشته و پروژه دیگر خطوط انتقال به ایستگاه به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو بوده است، همچنین پتروشیمی بوشهر با سرمایه گذاری ۳۲۰ میلیون یورو توانسته به بهره برداری برسد.

او ادامه داد: این رقم در مقیاس جهانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

* بهره برداری از ۳ طرح بزرگ نفتی

بیژن زنگنه با بیان اینکه با وجود تحریم‌ها در هفته دولت سه طرح با سرمایه‌گذاری ۴.۷ میلیارد یورو به بهره برداری رسیده است، گفت: امروز سه طرح بزرگ در حوزه نفتی و گازی به بهره برداری رسید.

زنگنه با بیان اینکه این طرح‌ها با بودجه ۳ میلیارد یورو اجرا شده است، افزود: یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو در حوزه سرمایه‌گذاری پتروشیمی اجرا شده و ۳۲۰ میلیون یورو در بخش کانون غرب کارون توسط رئیس جمهور به بهره برداری می‌رسد.

او با اشاره به اینکه طرح مربوط به انتقال گاز درباره پایداری شبکه گاز کشور است، افزود: ما فاصله زیادی بین مراکز اصلی تولید گاز در جنوب کشور با مراکز اصلی مصرف گاز در مرکز، شمال، غرب و شرق کشور داریم، بنابراین این اقدامات ما را ناچار می‌کند که برای انتقال گاز خطوط لوله احداث کنیم.

وزیر نفت تاکید کرد: به طور ساده برای انتقال هر ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز در روز به احداث خطوط لوله ۵۶ اینچ‌ای با قطر یک و نیم متر و همچنین چندین ایستگاه تقویت فشار گاز نیاز داریم که هزینه احداث خط لوله گاز با توجه به تغییر شرایط یک و نیم تا دو و نیم میلیون دلار می‌شود.

او با بیان اینکه احداث هر ایستگاه ۷۵ میلیون یورو هزینه دارد، افزود: برای ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز در عسلویه به بیش از شش خط لوله گاز و ده‌ها ایستگاه فشار قوی نیاز داریم.

زنگنه اظهار کرد: طرح‌های لوله گاز ایستگاه نهم و ششم که امروز به بهره برداری رسید، سرمایه‌گذاری بالغ بر ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو داشته اند که ۱۴۰۰ میلیون یورو توسط بخش خصوصی به صورت BoT و برای اولین بار تأمین شده است.

زنگنه اظهار کرد: طرح انتقال گاز به کشور عراق را توانستیم عملی کنیم و امسال به رغم مشکلات بسیار زیاد، مجموع انتقال گاز به ترکیه و عراق به میزان ۸۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش پیدا کرده است.

زنگنه به دیگر پروژه‌های شرکت ملی گاز اشاره کرد و گفت: در سال ۷۶ با ورود من به وزارت نفت طرح دیسپاچینگ را اجرا کردیم و با توجه به اینکه مدت زیادی از اجرایی شدن آن گذشته بود، طرح نیاز به روز رسانی داشت و در نهایت توانستیم این پروژه را اجرا کنیم و هم اکنون دیسپاچینگ درحال پایش و فرماندهی شبکه ملی گاز است.

او اضافه کرد: بیش از ۳۷ هزار لوله خط انتقال گاز با قطر یک متر اجرا شده است که تمامی مناطق کشور، تحت دیسپاچینگ فشار و استمرار و گاز هستند.

وزیر نفت ادامه داد: ۹۵ درصد از جمعیت کشور تحت پوشش گاز است.

زنگنه ادامه داد: در ابتدا احداث یک واحد اتانول را در دستور کار خود قرار دادیم ،در فاز اول یک میلیارد و ۳۳۲ میلیون یورو سرمایه گذاری انجام شده است و در فاز دوم هم پشرفت فیزیکی پروژه  به ۳۵ درصد رسیده است.

وزیر نفت توضیح داد: این اقدامات مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است که نقش موثری در جلوگیری از خام فروشی دارد و به عنوان ارزشمندترین بخش در این زمینه به شمار می‌رود.

او یادآور شد: خط سوم نیروگاه اختصاصی شرکت ملی گاز برای غرب کشور هم اجرا شده که نمونه بارز جهش تولید است و میزان تولیدات ما را به ۴۰۰ هزار بشکه می‌رساند.

او تاکید کرد: منطقه آزادگان، یادآوران و یاران هم با تولید یک میلیون بشکه به جمع این بخش‌هااضافه شده است.