رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه شرایط تولید کشور، صادرات محور نیست، گفت: اگر تولید موفق نباشد، در بخش صادرات نیز موفق نخواهیم بود.

به گزارش مرور نیوز، عبدالوهاب سهل آبادی شامگاه گذشته (یکشنبه) در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان با شعار تجارت کهن، بازار مدرن در اتاق بازرگانی، اظهار کرد: با وجود خشکسالی، کشاورزی اصفهان همچنان با تمام توان فعال است و در شرایط خشکسالی صادرات اصفهان همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه بیشترین همت اتاق بازرگانی توجه به جوانان در بحث صادرات است، افزود: در حال حاضر اتاق بازرگانی مالک بیش از 30 درصد از شرکت نمایشگاه‌های اصفهان است که می‌تواند خدمات این بخش را به اعضای اتاق بازرگانی ارائه دهد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه اصفهان دارای متنوع‌ترین صنایع دستی است، تصریح کرد: فعالان و صادرکنندگان بخش صنایع دستی برای حضور در بازارهای جهانی مشکل دارند و حتی توان پرداخت هزینه‌های سنگین نمایشگاهی را ندارند و باید از آنها برای حضور در بازارهای جهانی حمایت شود.

سهل آبادی با بیان اینکه هزینه حضور در نمایشگاه‌های بین المللی سنگین است، اظهار کرد: امور بین الملل اتاق بازرگانی کمک‌هایی را به بخش صنایع دستی برای حضور در بازارهای بین المللی ارائه کرده است. صادرات معلولی از تولید است و اگر تولید موفق نباشد به طور قطع در بخش صادرات نیز موفق نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه شرایط تولید کشور صادرات محور نیست، ادامه داد: صادرات کشور در شرایط خوبی قرار ندارد، قیمت تمام شده تولیدات داخلی قابل رقابت با محصولات خارجی نیست، زیرا تولیدکننده داخلی باید ارزش افزوده 16 درصدی بپردازد، همچنین بهره‌های بانکی و نرخ‌های تامین اجتماعی بالا است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه قیمت تمام شده کالا در داخل در مقایسه با دنیا قیمت متعارفی نیست، گفت: تسهیلات بانکی قدرت رقابت را از تولیدکننده می‌گیرند و موجب می‌شود قیمت تمام شده داخلی با دنیا قابل رقابت نباشد.

سهل آبادی با بیان اینکه نداشتن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی توانمند یکی از مشکلات حال حاضر اصفهان است، اضافه کرد: حمل و نقل کشور، جاده‌ای است و سیستم حمل و نقل در اختیار مالک خرد است و نمی‌توان با قیمت تمام شده حمل و نقل کشور با کشورهایی که دارایی حمل و نقل ریلی هستند رقابت کرد.

وی گفت: یکی از بهترین سیاست گذاری‌ها برای توسعه صادرات، خود صادرکنندگان  هستند که باید دغدغه‌های آنها را جویا شویم. هم‌چنین در بحث صنایع دستی حراج آثار هنری یکی از راه‌های نجات این هنر- صنعت است تا بتوانیم آثار استاد کاران و هنرمندان خود را به جهان معرفی کنیم.