شورای اجرایی فناوری اطلاعات نسبت به کلاهبرداران بیمه ای با شروع حذف دفترچه های بیمه هشدار داد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات ، طرح حذف کاربری دفترچه های خدمات درمان و تامین اجتماعی که از مدتها پیش الزام قانونی داشت به دستور رئیس جمهور و به دلیل شیوع ویروس کرونا با سرعت و جدیت توسط دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان بیمه سلامت ایران و سازمان تامین اجتماعی در حال پیگیری است و به زودی وارد مراحل نهایی فاز اجرایی خود خواهند شد.

با اجرای طرح حذف کاربری دفترچه های خدمات درمان و تامین اجتماعی هیچ کارت جدیدی جایگزین دفترچه های قدیمی نخواهد شد و نیازی نیست مردم بابت «کارت هوشمند بیمه» هزینه پرداخت کنند.

در این طرح با حذف دفترچه های کاغذی همه امور مراجعین پس از احراز هویت فرد با کارت ملی شخص انجام می شود و همه موضوعات پیرامون آن مانند تاریخ اعتبار، استحقاق درمان، نسخه نویسی و حتی نسخه پیچی به صورت الکترونیکی انجام خواهد پذیرفت.

با این حال مانند بسیاری طرح های عمومی دیگر در کشور که معمولا بلافاصله با شگردهای کلاهبرداری سودجویان همراه است، فعالیت سوءاستفاده گران در خصوص حذف دفترچه های خدمات درمانی و تامین اجتماعی نیز به تازگی آغاز شده است.

دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات تاکید می کند که در این طرح هیچ نوع کارت جدیدی جایگزین دفترچه نخواهد شد و صرفاً همان کارت ملی هموطنان که توسط سازمان ثبت احوال برای افراد صادر شده، جهت احراز هویت کفایت خواهد کرد و به دلیل کاهش هزینه های صدور دفترچه های کاغذی هیچ هزینه ای هم برای مردم نخواهد داشت.

هر نوع تماس تلفنی جهت ارسال یا فروش کارت هایی با این عنوان و دریافت هزینه بابت آن قطعاً کلاهبرداری است و لازم است هموطنان گرامی در این خصوص هشیار باشند.

متاسفانه دیده شده برخی از سودجویان با استفاده از نام بیمه های تکمیل درمان و کسب سود بیشتر کارت‌های بیمه تکمیلی مجموعه های بیمه گر را در قالب «کارت هوشمند بیمه سلامت و تامین اجتماعی» با بازاریابی تلفنی و ارائه اطلاعات غلط به مشتریان به فروش می رسانند که این موضوع نیز در نوع خود تخلف بوده و این کارت ها برای دریافت خدمات سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت، هیچ ارزشی نخواهند داشت.

با توجه به لزوم پیگیری فعالیت این کلاهبردان، مردم می توانند موارد را طی تماس با شماره ۲۳۴۲ سازمان بیمه مرکز جمهوری اسلامی ایران، شماره ۱۶۶۶ سازمان بیمه سلامت و شماره ۱۴۲۰ سازمان تامین اجتماعی گزارش دهند.

موضوع حذف کاربری دفترچه های خدمات درمانی در مسیر اجرای طرح جامع سلامت الکترونیکی کشور قرار دارد که خود در ۴ کلان پروژه استحقاق سنجی، پرونده الکترونیکی سلامت، نسخه الکترونیکی و رسیدگی الکترونیکی خلاصه می‌شود.