وزیر نفت گفت: محور بحث امروزمان تنها پژوهش است و من از هیچ کوشش، تلاش و حمایتی در این زمینه دریغ نمی‌کنم. در‌های پژوهش نفت به روی همه دانشجویان و دانشگاه‌ها باز است.

به گزارش مرور نیوز، بیژن زنگنه وزیر نفت در آیین امضای ۱۳ قرارداد پژوهشی میان دانشگاه‌ ها و صنعت گفت: ملت ما جنگ تحمیلی را با استقامت، شهادت و جهاد گذراند. امروز اگر سرپا هستیم به برکت جهاد مجاهدان گمنام این سرزمین است.امروز هم جنگ است، جنگ بدون خونریزی که آمریکا علیه ما راه انداخته است.

زنگنه گفت: دانشگاه و صنعت باید مکمل هم باشند و بدون هم نمی‌توانند زنده بمانند، ما باید تحمل و صبر کنیم.

وزیر نفت گفت:دانشگاه و نفت مکمل هم هستند،من ۹ قراداد اولیه را با دانشگاه ها به زور امضا کردم،اما امروز این قرارداد‌ها به صورت اتوماتیک امضا شد.

زنگه افزود: پیوند دانشگاه و نفت ضروری است، امروز ۱۳ دانشگاه ما با صنعت نفت را ارتباط می شوند و این جزء یکی از دستاورد‌های مهم است.

او بیان کرد: ۴ رکن و محور برای توسعه فناوری بالادستی مهم است که یکی از آن‌ها تولید فناوری و ظرفیت نیروی متخصص است که خوشبختانه وضعیت دانشگاه‌های ما در این زمینه مطلوب است.

وزیر نفت تصریح کرد:رکن دوم کار‌های پژوهشی است وضعیت دانشگاه‌های ما به گونه ای است که می‌توانند در صنعت نفت ورود کنند، امروز تمامی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه نفت تجهیز هستند.

او گفت: ما در زمان پهلوی دانشگاه مربوط به صنعت نفت نداشتیم، ولی امروز خوشبختانه ظرفیت ‌های خوبی از نظر دانشگاهی داریم.

وزیر نفت بیان کرد: من از پژوهشگاه و دانشگاه صنعت نفت حمایت می‌کنم، اما با انحصاری برخورد کردن مخالفم، انحصار در هیچ موردی خوب نیست و دانشگاه نفت و پژوهشگاه صنعت نفت نیز باید در فضای رقابتی کار کنند و اکنون نیز مطالعه بعضی از میدان‌ها به آن‌ها سپرده شد.

زنگنه افزود:سرمایه انسانی متخصص، پژوهش، ظرفیت‌های حرفه‌ای (مانند شرکت‌های E&P) و مدیریت سیستم‌ها و نظام اجرا چهار رکن توسعه فناوری هستند.

او ادامه داد: محور بحث امروزمان تنها پژوهش است و من از هیچ کوشش، تلاش و حمایتی در این زمینه دریغ نمی‌کنم. در‌های پژوهش نفت به روی همه دانشجویان و دانشگاه‌ها باز است.

وزیر نفت گفت:از ایجاد مراکز فناوری، استارتاپ و دانش‌بنیان‌ها در دانشگاه‌ها حمایت می‌کنیم، صندوق فناوری نیز کارش را آغاز می‌کند.

زنگنه بیان کرد:از همه استادان و رؤسای دانشگاه‌ها که برای توسعه فناوری ارزش قائل هستند و با حضورشان با وجود مشغله کاری مایه دلگرمی‌اند قدردانی می‌کنم همچنین از همکارانم در صنعت نفت قدردانی می‌کنم.

او گفت:بخش پایین‌دستی به خوبی بخش بالادستی جلو نرفته است. در بخش پایین‌دستی هدف لیسانس (دانش فنی) است که تلاشمان این است به این هدف برسیم.

زنگنه در خصوص نبود گاز مایع به سیستان و بلوچستان گفت:ما گاز مایع را به سیستان و بلوچستان ارسال می کنیم، ولی متاسفانه به دلایلی به دست مردم نمی‌رسد که دستور پیگیری داده ایم.

او در خصوص افزایش قیمت گازوئیل گفت:برای صدمین بار می گویم این خبر شایعه است و اصلا باورنکنید.