عربستان سعودی طرحی دو بخشی را برای بازار نفت دنیا دارد. بخش اول این است که قیمت نفت را در حدود ۵۰ دلار ثابت نگه دارد و از افزایش یافتن میزان کسری بودجه خود جلوگیری کند اما گام دوم چیست؟

به گزارش مرورنیوز به نقل از نشریه فوربس، فشار واردکردن به قیمت نفت برای رسیدن به مرز ۱۰۰ دلار و کمک به شرکت آرامکو برای بیرون آمدن از بحران، بزرگ‌ترین برنامه‌های عربستان سعودی در دوران پسا فریز نفتی است.بویژه آنکه خودزنی این کشور در برداشت از ذخایر استراتژیک نفتی هم نتوانست کسری بودجه عربستان را جبران کند.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد که اولین مرحله از برنامه دومرحله‌ای عربستان تا حدودی اجرایی شده است. قیمت نفت در حال حاضر پس از موفقیت‌آمیز بودن نشست اوپک در الجزایر، نزدیک به ۵۰ دلار در هر بشکه رسیده است و کشورهای عضو اوپک نیز موافقت کرده‌اند که میزان تولیدات خود را کاهش دهند. دومین بخش از این برنامه برای اجرایی شدن زمان می‌برد و به دو مسئله نیازمند است: صلح با ایران و کمک به فعالان محیط‌زیست در آمریکا.

ایجاد صلح با ایران برای عربستان بسیار مهم است فشار بر قیمت نفت برای بالا رفتن از میزان ۵۰ دلار نیازمند این مسئله است که اوپک تمام اعضای خود را در کنار یکدیگر متحد نگه دارد و این احتمال در شرایط فعلی بسیار ضعیف به نظر می‌رسد چراکه شکاف بین عربستان و ایران در طول چند سال گذشته به‌شدت افزایش‌یافته است.

علاوه بر این، چرا ایران باید به رقیب خود در منطقه کمک کند که برنامه‌هایش برای شرکت آرامکو را اجرایی سازد؟ پس‌ازاین احتمالات، مسئله اکتشاف گران نفتی در آمریکا است که در حال آماده شدن برای عرضه نفت بیشتر در صورت رسیدن قیمت به ۵۰ تا ۶۰ دلار، به بازار هستند. این مشکلی است که نشان می‌دهد تا زمانی که عربستان حمایت‌های خود از فعالان محیط‌زیست در آمریکا را بیشتر نکند – که البته در سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ این کار را انجام داده بود – به اهداف خود نخواهد رسید.

این سال‌ها، زمانی بود که آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در جهان بود و این مسئله به قبل از سال ۱۹۷۳ بازمی‌گردد که جنبش‌های محیط‌زیستی به اوج فعالیت‌های خود رسیده بودند. بعدازاین بود که حوادث جدی‌ای برای محیط‌زیست در آمریکا با اکتشافات نفتی به وجود آمد و افکار عمومی به‌شدت از فعالان محیط‌زیست در این خصوص حمایت کرد. در سال ۱۹۶۸ تصادف یک تانکر در اروپا باعث سرازیر شدن حجم عظیمی از نفت در اروپا شد و این مسئله اعتراضات زیادی را به همراه داشت. بعدازآن نیز در سال ۱۹۶۹ در کانال سانتا باربارا فوران چاه نفت به وجود آمد که باعث شد نفت تا سواحل کالیفرنیا رسوخ پیدا کند.

این حوادث درواقع جرقه اصلی فعالیت‌های زیست‌محیطی را که اکنون نیز ادامه دارد زد و باعث ایجاد قوانین جدیدی در صنایع آمریکایی شد. قوانین جدید جلوی حوادث بعدی در این زمینه را نگرفت اما درهرصورت به پادشاهی سعودی اجازه داد که به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در جهان تبدیل شود و قواعد بازی در بازار نفت را تعیین کند. بعدازآن استخراج‌های جدید در آمریکا شکل گرفت و دوباره این کشور را به یکی از بزرگ‌ترین تولیدات کنندگان نفتی در جهان تبدیل کرد. به همین دلیل است که عربستان سعودی قصد دارد مکتشفان نفتی آمریکا را در خارج از بازار نگه دارد و به همین دلیل بازار را با تولید انبوه خود اشباع کرد.

اکتشاف گران نفتی در آمریکا بااین‌وجود قدرت استثنایی خود در بازگشت به بازار را نشان داده‌اند و اعلام کرده‌اند که هرگاه قیمت نفت بالا رفت، آماده افزودن بر میزان تولیداتشان هستند. بااین‌حال فعالان محیط‌زیست که از هیچ انتخاباتی در آمریکا نمی‌گذرند، دوباره تلاش‌های خود برای ایجاد قوانین جدید جهت کشف و استخراج نفت را نشان داده‌اند.

باوجوداینکه هنوز مشخص نیست فعالان محیط‌زیستی به فعالیت‌های بیشتر نفتی آمریکا واکنش نشان دهند یا نه، یک‌چیز کاملاً مشخص است؛ عربستان سعودی برای بالا نگه‌داشتن قیمت نفت به میزان بیشتر از ۶۰ دلار در هر بشکه به کمک فعالان زیست‌محیطی در آمریکا به‌شدت محتاج است و اگر از ایران در این زمینه کمک نگیرد، رو به کارهایی می‌آورد که زمانی در دهه ۶۰ میلادی برای حمایت از فعالان محیط‌زیست در آمریکا انجام می‌داد.