بانک مرکزی در راستای کاهش زمان ماندگاری کالاهای اساسی و مواد اولیه و تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید در قالب تصمیمات ذیل، همراهی کامل خود را با وارد کنندگان کالاهای اساسی و تولید کنندگان محترم ابراز داشت.

به گزارش مرور نیوز به نقل از بانک مرکزی، عبدالناصر همتی، ⁩رییس کل بانک مرکزی که دیروز به همراه معاون اول رئیس جمهوری به بندر شهید رجایی سفر کرده بود در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی از همراهی بانک مرکزی با واردکنندگان کالاهای اساسی و تولید کنندگان در راستای کاهش زمان ماندگاری کالاهای اساسی، مواد اولیه، تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید خبر داد.

متن یادداشت همتی به این شرح است:

۵ مهرماه ۹۹ در معیت معاون اول رئیس جمهور، جمعی از وزرا و رؤسای سازمان‌های گمرک و بنادر از گمرک بندر شهید رجایی در بندرعباس بازدید و موضوع کالاهای دپو شده در گمرک این بندر و نیز سایر بنادر کشور را بررسی کردیم. ⁩بانک مرکزی در راستای کاهش زمان ماندگاری کالاهای اساسی و مواد اولیه و تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید در قالب تصمیمات ذیل، همراهی کامل خود را با وارد کنندگان کالاهای اساسی و تولید کنندگان محترم ابراز داشت.

⁩در این جلسه مقرر شد واردات کلیه کالاهای مشمول ارز با نرخ ترجیحی که در گمرکات کشور دپو شده اند، امکان بهره گیری از خرید اعتباری ۳ ماه و تضمین نرخ ارز توسط بانک مرکزی را با تأیید وزارت مربوطه و ترخیص و خروج کالاها ظرف ۴۵ روز خواهند داشت.

کلیه مواد اولیه، تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید که کالاهای آنها به گمرک اظهار و منتظر تخصیص ارز و صدور اعلامیه تأمین ارز جهت خروج کالا هستند، با اعلام وزارت صمت به بانک مرکزی ظرف ۲۴ ساعت تخصیص ارز توسط این بانک انجام شده و امکان دریافت اعلامیه تأمین ارز، خروج کالا از گمرک و سپس اقدام برای تأمین ارز از بازار ثانویه (نیما) خواهند داشت.

کالاهای اساسی که در گذشته به صورت درصدی از گمرک خارج و از شمول ارز با نرخ ترجیحی خارج شده اند، با پیشنهاد وزارت صمت و تأیید معاون اول محترم در سقف ارزی واردات با نرخ ارز ترجیحی، می‌توانند اقدام به تأمین ارز با آن نرخ و خروج باقی مانده کالا از گمرکات کنند.

⁩اتصال کلیه سامانه‌های مرتبط به تجارت خارجی به سامانه جامع تجارت و اتصال بارنامه و قبوض انبار به ثبت سفارش توسط سامانه مذکور با قید فوریت انجام شود و این دست از ثبت سفارش‌ها توسط بانک مرکزی در اولویت تخصیص و تأمین ارز قرار گیرند.