قدیر قیافه گفت: در سال های گذشته با وجود اینکه رهبر معظم انقلاب بارها در بیانات خود تاکید کرده اند که بخش معدن می تواند جایگزین نفت شود، هنوز دولت به این مقوله توجه نکرده و تنها با ارائه دستورالعمل ها بر سر راه صادرکننده های مواد معدنی محدودیت ایجاد می کند.

به گزارش مرور نیوز، نائب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه در حال حاضر اقتصاد بسیاری از کشورهای دنیا همچون استرالیا، شیلی، برزیل و... بر مبنای درآمد بخش معدن شکل گرفته است، گفت: از آنجایی که از سال های گذشته، اقتصاد ایران مبتنی بر حامل های انرژی شکل گرفته چندان به ارزش افزوده بخش معدن توجهی نداشته است، در حالی که بارها رهبر معظم انقلاب در بیانات خود تاکید کرده اند که بخش معدن می تواند جایگزین نفت شود.

قدیر قیافه با بیان اینکه توسعه بخش معدن از اکتشاف تا بهره برداری از معادن را شامل می شود، افزود: مسئولان کشوری در یک برهه زمانی به اهمیت بخش معدن پی بردند و قانون معادن را اصلاح کردند اما بخش هایی از آن هنوز اجرایی نشده که چه بسا برای تحقق اهداف بخش معدن باید بار دیگر این قانون مورد بازنگیری قرار گیرد.

او با اشاره به نقش تشکل هایی همچون خانه معدن و انجمن سنگ آهن و ...در ارتقای جایگاه بخش معدن در اقتصاد کشور گفت: این تشکل ها همواره به دنبال تقویت جایگاه بخش معدن بوده اند، اما از آنجایی که در سال های گذشته عده ای نگذاشته اند حتی اتاق بازرگانی ایران نقش بارزی در اقتصاد کشور و تصمیم گیری ها داشته باشد سایر تشکل ها هم نتوانستند نقش موثری در تصمیم گیری ها داشته باشند. خانه معدن هم به عنوان تشکل دیگری در بخش معدن است که با وجود اینکه در سال های گذشته فعالیت موثری داشت اما نتوانست به اهداف مورد نظر دست یابد و این مساله به سیاست های کلان کشور و فعالیت مدیران این تشکل در آینده وابسته است که امیدواریم در افق چشم انداز 10 ساله بتوانند سهم بیشتری از معدن در اقتصاد کسب کنند.

او با تاکید بر اینکه همواره تشکل ها خواسته ها و مطالبات خود را به دولت اعلام می کنند اما آنها توجهی به این مساله ندارند، اظهار کرد: در چند وقت اخیر اعتراض های زیادی درباره سیاست های بانک مرکزی درباره بازگشت ارز صادرات مطرح شد و حتی تاکید کردیم این محدودیت های وضع شده نه تنها ورود ارز به کشور را افزایش نمی دهد بلکه باعث کاهش بازگشت ارز به کشور می شود اما متاسفانه همان سیاست های غلط ادامه یافت.

نائب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: در حال حاضر گروه هایی در کشور هستند که حتی به قیمت زیان سایر بخش های بالادستی صنعت فضای پروپاگاندای ایجاد کرده اند تا بتوانند به راحتی مواد معدنی را ارزان در اختیار بگیرند، این در حالی است که اقتصاد یک زنجیره است و نمی توان بخش های مختلف را از هم تفکیک کرد و آسیب به هر بخش به سایر بخش ها هم آسیب وارد می کند. سوال این است که آیا دستورالعمل های خلق الساعه راه حل رفع مشکلات صنعت است؟ به طور قطع برای عبور از مشکلات باید تعامل چند سویه در اقتصاد به وجود آید تا بتوانیم ارزش افزوده تولید را بالا ببریم.