توافق نامه همکاری فی مابین انجمن ارگانیک ایران و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با حضور رؤسا و مدیران دو سازمان در محل سالن جلسات سازمان نظام مهندسی کشاورزی به امضا طرفین رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مرور نیوز، احمد کبیری، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور امضای این توافق نامه را گامی در جهت توسعه کشاورزی ارگانیک در کشور دانست و گفت: با توجه به اینکه سطح زیرکشت ارگانیک در کشور هنوز به آمار قابل قبولی نرسیده است باید تلاش کنیم با تعامل و اجرای پروژه های مشترک این امر را سرعت بدهیم.

کبیری به یارانه های اختصاص یافته در بخش درمان کشور اشاره کرد و افزود: اگر دولت بخشی از هزینه هایی که در بخش درمان صرف می کند به افزایش نظارت ها در بخش کشاورزی و همچنین آموزش بهره برداران اختصاص دهد قطعا آگاهی بهره برداران در استفاده از سموم و کودهای شیمیایی بیشتر شده و شاهد کاهش آلودگیهای زیست محیطی خواهیم بود.

رضا نورانی، رییس هیات مدیره انجمن ارگانیک ایران با بیان اینکه تولید محصولات ارگانیک کمک به سلامت جامعه و کاری عبادی سیاسی است، اظهار داشت: بر اساس این توافقنامه همکاری در برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت در تولید محصولات ارگانیک، همکاری در ایجاد و توسعه مزارع و باغات ارگانیک الگو در قطب­های کشاورزی کشور، فراهم نمودن امکان بازدیدهای علمی مورد نیاز کارشناسان و بهره برداران از واحدهای تولیدی ارگانیک و سایر اقدامات را در دستور کار داریم.

محمدرضا داوری، دبیر انجمن ارگانیک ایران با اشاره به اینکه انجمن ارگانیک ایران نماینده ifoam در ایران است، بیان کرد: آیفوم وظیفه نظارت بر تولید و عرضه محصولات ارگانیک در جهان را بر عهده دارد و تنها چهار کشور نمایندگی ملی دارند که ایران در سال 93 موفق به اخذ آن شد.

داوری عدم وجود سرفصل دروس ارگانیک در رشته های دانشگاهی حوزه کشاورزی را از کاستی های سیستم آموزش عالی عنوان کرد و گفت: بدلیل آشنایی کم دانش آموختگان بخش کشاورزی با مباحث ارگانیک، می توانیم با همکاری سازمان دوره های آموزشی جهت افزایش سطح آگاهی اعضاء سازمان برگزار کنیم.

داوری، با اشاره به اینکه صدور گواهینامه ارگانیک بر اساس سیستم های ICS و PGS می تواند یکی از اقدامات مشترک با سازمان باشد، توضیح داد: با اجرایی شدن این سیستم ها می توانیم سطح زیرکشت ارگانیک کشور را تا 5 درصد افزایش دهیم.

نورانی در ادامه تصریح کرد: سیستم PGS در واقع بازرسی ایمنی است که بین تولیدکننده و مصرف کننده بدون صرف هزینه ایجاد می شود. سازمان و انجمن می توانند رابط بین گروه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باشند که باعث می شود هزینه ای به آنها تحمیل نشود. چرا که هزینه نهاده ها و بازرسین بین المللی ارگانیک خیلی بالاست و با این روش که در تمام دنیا مورد استفاده است می توان سلامت محصولات ارگانیک را تایید کرد.

این توافق­نامه در چهار ماده تهیه و به امضای طرفین رسید.