محسن استکی رییس تعمیرات مرکزی نورد سرد در این خصوص اظهار داشت : در ناحیه نورد سرد تعداد 85 سیستم هیدرولیک وجود دارد که مجموع حجم مخازن این سیستم ها بالغ بر 200 هزار لیتر روغن هیدرولیک می‌‌باشد .

به گزارش مرور نیوز، محسن استکی رییس تعمیرات مرکزی نورد سرد در این خصوص اظهار داشت : در ناحیه نورد سرد تعداد 85 سیستم هیدرولیک وجود دارد که مجموع حجم مخازن این سیستم ها بالغ بر 200 هزار لیتر روغن هیدرولیک می‌‌باشد .یکی از مشکلات قدیمی سیستم های هیدرولیک، ورود آب به مخزن به علتهای مختلف بوده که منجر به آسیب‌‌های غیر قابل برگشت همچون استهلاک شدید قطعات، خوردگی، عدم فیلتراسیون و از بین رفتن ویسکوزیته روغن و بطور خاص در سیستم‌‌های هیدرولیک حساس که دارای سرووالو و پروپورشنال والو می‌‌باشند بلوکه کردن این والوهای گران قیمت می‌‌شد.

وی با بیان این مطلب که قبل از انجام این پروژه و راه اندازی دستگاه جداسازی آب از روغن سیستم خلا، بهترین و سریعترین راه ممکن پس از وقوع این حوادث، تعویض نمودن روغن بود، افزود: این کار شامل عملیات تخلیه روغن مخزن، مدار لوله کشی و عملگرها می‌‌باشد، همچنین شروع عملیات فلاشینگ که شامل عملیات شارژ روغن فلاشینگ، فلاشینگ و عملیات تخلیه روغن فلاشینگ می‌‌باشد و در انتها شارژ روغن جدید به همراه فیلتراسیون بوده که کل فرایند عنوان شده هزینه توقف واحد تولیدی و تعمیرات و شارژ هزینه های روغن مصرفی را تحمیل می‌‌نمود.

رییس تعمیرات مرکزی نورد سرد ادامه داد: با عنایت به وجود یک دستگاه جدا کننده آب و روغن که سالها پیش خریداری گردیده ولی به علت کامل نبودن سیستم، نبود قطعه یدکی و نبود مدارک و دانش، راه اندازی نگردیده و بلا استفاده بود. با توجه به مشکلات فوق، راه اندازی دستگاه مذکور از سوی مدیریت ناحیه نورد سرد در دستور کار گروه تعمیرات تخصصی تعمیرات مرکزی ناحیه نورد سرد قرار گرفت که با محوریت گروه هیدرولیک تخصصی و همکاری گروه اتوماسیون و ابزار دقیق تخصصی تعمیرات مرکزی نورد سرد و خط تاندم مداوم این سیستم راه اندازی گردید.

وی با ذکر این نکته که در خلال راه اندازی دستگاه فوق و بنا به ضرورت، تهیه اسناد، دستورالعمل بهره برداری، شناسایی قطعات، رفع نواقص ساخت و بهینه سازی نیز در برنامه کاری قرار گرفت گفت: طی چند مرحله تست و رفع مشکلات آشکار شده در هر مرحله،تغییرات مقتضی اعمال و این دستگاه به بهره برداری نهایی رسید.

استکی هزینه بهره‌‌برداری از این دستگاه را کمتر از 50 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: با وجود این دستگاه علاوه بر اینکه بطور مستقیم و غیر مستقیم کاهش هزینه‌‌های اقتصادی، کاهش توقفات واحدهای تولیدی و بهبود شرایط عملکرد سیستم‌‌های هیدرولیک حساس ناحیه را شاهد هستیم در عین حال سالانه از دور ریز مقادیر قابل توجهی روغن جلوگیری می‌‌گردد.

در همین رابطه مجید سیفی تکنسین گروه هیدرولیک تخصصی نورد سرد در خصوص نحوه استفاده از این دستگاه پس از راه اندازی اظهار داشت: این دستگاه بصورت موازی به سیستم هیدرولیک اصلی نصب شده و در مدار قرار خواهد گرفت و عملیات آبگیری را انجام می دهد. این دستگاه علاوه بر حذف کلیه آب اشباع در روغن و همچنین آب محلول در روغن، کلیه گازهای مخلوط و محلول در روغن را نیز حذف می نماید. همچنین توسط فیلتراسیون 2 میکرون که بر روی سیستم نصب شده است کلیه آلودگیهای ذرات موجود در روغن تا رنج 2 میکرون را برطرف کرده و آلودگی سیستم ناشی از عدم عملکرد فیلتراسیون سیستم اصلی را جبران می نماید که در خطوط دارای سرووالو برای کاهش خرابیهای این ولوها بسیار مؤثر می باشد.

محسن استکی رییس تعمیرات مرکزی نورد سرد در خاتمه ازحمایتهای مدیریت ناحیه نورد سرد و همکاران واحد تعمیرات تخصصی تعمیرات مرکزی نورد سرد اعم از گروه تخصصی هیدرولیک، رگولاسیون، ابزار دقیق وهمچنین دفتر فنی و مدیریت و کارکنان واحد تولیدی تاندم مداوم که در انجام این پروژه همکاری نمودند، تشکر و قدردانی نمود.