مدیرعامل آب منطقه ای تهران گفت: با توجه به افزایش سالانه ۲۰۰ هزار نفر جمعیت به استان تهران تامین آب از طریق آب های سطحی ضروری است و هر چقدر سامانه‌های انتقال آب به تعویق بیفتد به همان میزان مشکلات تامین آب شرب به وجود می آید.

به گزارش مرور نیوز، مدیرعامل آب منطقه ای تهران با بیان اینکه سیاست آب تهران استفاده از سرمایه های بخش خصوصی برای اجرای پروژه هاست به همین دلیل در تامین اعتبارات پروژه ها با مشکلات چندانی مواجه نیستیم، افزود: تا امروز ۱۰۰۰ میلیارد تومان پروژه توسط بخش خصوصی تعریف شده و در شرایط کنونی در حال اجراست.

سید حسن رضوی با بیان اینکه پروژه خط انتقال پساب ورامین که در حال حاضر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است سال آینده به بهره برداری می رسد، افزود: همچنین پروژه انتقال آب به صنایع پایین دستی سد ماملو تا پایان امسال اجرا می شود. این دو پروژه توسط اعتبارات بخش خصوصی اجرایی شده است.

او با تاکید بر اینکه بودجه سال ۱۴۰۰ هنوز در دولت در حال بررسی است و پیشنهاد افزایش بودجه برای انتقال آب سامانه غربی و شرقی تهران داده ایم؛ اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه برای تامین ۲۵ درصد اعتبارات این پروژه ها قول داده اند و قرار است مابقی از طریق اعتبارات بخش خصوصی تامین شود و در سال ۱۴۰۰ پروژه ها پیش برود.

رضوی با تاکید بر اینکه ۲۵ درصد اعتبار برای پروژه های سامانه غرب و شرق تهران حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است، گفت: پروژه سامانه غرب تهران و تصفیه خانه ششم تهران آب مورد نیاز غرب تهران را تا سال ۱۴۵۰ تامین خواهد کرد. در حال حاضر سامانه انتقال آب طالقان به ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و سامانه انتقال آب لار به تهران هم به ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

او با اشاره به اینکه برای حل مشکل اجرای سامانه انتقال آب به تهران مذاکراتی با سازمان محیط زیست انجام شده و اطلاعاتی که خواستند را دریافت کردند، گفت: در حال حاضر به دنبال حل مشکل انتقال آب هستیم و قول هایی هم معاون وزیر نیرو و معاون سازمان محیط زیست برای رفع مشکل داده اند. پروژه انتقال آب لار به تهران از  سال ۱۳۹۴ شروع شده و تاکنون ۴ کیلومتر هم حفاری کرده است.

او با اشاره به اینکه به دلیل مشکلات زیست محیطی این پروژه متوقف مانده، گفت: زیرا در آن زمان و پروژه بدون اخذ مجوز آغاز شده بود و پیمانکار هم ۱۰۰۰ میلیارد تومان تجهیزات مستقر کرده است و بابت خواب سرمایه خسارت مطالبه می کند و این به ضرر منافع ملی است. در حال حاضر هم ۲۴۰ میلیون متر مکعب آب سطحی مربوط به سد طالقان و لار را نمی توانیم به دلیل موانعی که ایجاد شده به تهران انتقال دهیم.

رضوی با بیان اینکه مشکل سازمان محیط زیست برای انتقال آب لار ماهی خال قرمز قزل آلا است که خواستگاه آن، رودخانه هراز و دریاچه سد لار است، هرچند دانشگاه شهید بهشتی پروژه مطالعاتی انجام داده و تمام پیشنهادات پروژه مطالعاتی را به عنوان تعهد کاری پذیرفته ایم، اما هنوز موافقتی برای اجرای پروژه اعلام نشده است.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران با اشاره به اینکه سد لار در حال حاضر میانگین سالانه ۴۰۰ میلیون متر مکعب فرار آب دارد، اظهار کرد: در شرایط کنونی ۱۶۰ میلیون متر مکعب از آب این سد سهم تهران است و در حال حاضر به دنبال انتقال ۱۶۰ میلیون متر مکعب آبی هستیم که سالانه از این سد خارج می شود. اگر پروژه های انتقال آب لار و طالقان به تهران اجرایی شود آب تهران تا سال ۱۴۵۰ تامین می شود، در حال حاضر ۲۴۰ میلیون متر مکعب از آب سد لار در رودخانه هراز جاری می شود و الان هیچ توجیه اقتصادی ندارد پروژه‌ای که ۱۰۰۰ میلیارد تومان تجهیزات پیمانکار در آن مستقر شده چند سال معطل بماند و این برای کشور هزینه است، زیرا پیمانکار تمام هزینه ها و تعدیل ها را بدون اینکه کاری انجام بدهد دریافت می کند و در حال حاضر هم هیچ مقامی در این باره اظهار نظر نمی کند و نمی گوید چرا این پروژه خوابیده است.

رضوی با بیان اینکه تا زمانی که محدودیت برای استفاده از آب سطحی لار و طالقان برای تهران وجود دارد بهره برداری از آب های زیرزمینی در این منطقه ادامه دارد: گفت: یکی از مشکلات افزایش بهره برداری از آب های زیر زمینی پیشروی نیترات، فرونشست زمین و ... است که در نهایت با توجه به افزایش سالانه ۲۰۰ هزار نفر جمعیت به استان تهران تامین آب از طریق آب های سطحی ضروری است و هر چقدر سامانه‌های انتقال آب به تعویق بیفتد به همان میزان مشکلات تامین آب شرب به وجود می آید.