در حالی هر روز شیوع ویروس کرونا در ایران تشدید می شود که بسیاری از مردم ماسک می زنند اما به دلیل اینکه این ماسک ها لایه ملتبلوم ندارند یا کاملا پارچه ای هستند در مقابله با ویروس کرونا تاثیری ندارند.

به گزارش مرور نیوز، در حالی هر روز شیوع ویروس کرونا در ایران تشدید می شود که بسیاری از مردم ماسک می زنند، اما به دلیل اینکه این ماسک ها لایه ملتبلوم ندارند یا کاملا پارچه ای هستند در مقابله با ویروس کرونا تاثیری ندارند و این مساله در نتیجه ضعف نظارت وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کروناست، چراکه در حال حاضر تولید ماسک در ایران زیاد شده اما بخشی از آنها به صورت زیرپله ای و با روش های غیر استاندارد تولید و عرضه می شوند.

رئیس انجمن سلولوزی و بهداشتی درباره وضعیت تولید و عرضه ماسک در کشور گفت: در حال حاضر مواد اولیه با قیمت مشحص به تولیدکننده ماسک داده می شود و شرکت های توزیع با مجوز سازمان حمایت هم ۲۵ درصد سود می گیرند و ضمن بازرسی و تایید محصول طبق استانداردهای وزارت بهداشت آنها را در داروخانه ها توزیع می کنند و مسئولیت کیفیت ماسک هم به عهده آنهاست، با این حال در شرایط کنونی بسیاری از تولیدکننده ها ماسک های بی کیفیت تولید می کنند و پیش از این به داروخانه ها هم می دادند در حالی که مصرف کننده به محصولات داروخانه ها اعتماد داشته اند ماسک بی کیفیت به آنها داده می شد و در شرایط کنونی جلوی این مساله گرفته شده است، اما در بازار هنوز ماسک های بی کیفیت وجود دارد که اصلا لایه محافظ ندارد و هیچ کاربردی برای مقابله با کرونا ندارد.

نیما بصیر با بیان اینکه در شرایط کنونی نظارت بر روی تولیدات ماسک وجود ندارد، افزود: موضوع اصلی در تولید ماسک لایحه محافظ آن است که وسط آن قرار دارد و هیچکس این لایه را نمی بیند و چک نمی کند به همین دلیل برخی از ماسک های که تولید و عرضه می شود اصلا این لایه را ندارند.

او با اشاره به اینکه در اسفندماه ۹۸ در ابتدای شیوع کرونا تفاهمنامه ای با سازمان غذا و دارو امضا شد که در غیاب ماشین آلات تولید ماسک استاندارد، ماسک پارچه ای تولید شود، اظهار کرد: در شرایط کنونی این ماسک ها هیچ کارایی ندارند و از طرف دیگر ماسک استاندارد باید با ماده ملتبلوم با گرماژ ۱۷ تولید شود، در غیر اینصورت در مقابل انتقال بیماری اثربخشی نخواهد داشت.

بصیری با رد ادعای واردات ماسک، اظهار کرد: در شرایط کنونی ثبت سفارشی در زمینه واردات انجام نمی شود و کدی هم در این زمینه صادر نمی شود، زیرا وزارت بهداشت واردات مجوز نمی دهد، اما در شرایط کنونی بسیاری از تولیدکننده های داخلی ماسک را با کارتن و لیبل خارجی در بازار توزیع می کنند و سر مردم کلاه می گذارند و از آنجایی که فرهنگ داخلی این است که ماسک خارجی بهتر است با قیمت بالاتر می خرند در حالی برخی از این ماسک ها اصلا استاندارد هم نیستند.

رئیس انجمن سلولوزی و بهداشتی با تاکید بر اینکه رقابت در بازار ماسک بسیار بالاست، اظهار کرد: در شرایط کنونی ماسک هایی هم به صورت قاچاق از طریق جنوب کشور وارد می شود و برخی از اینها استانداردهای لازم را ندارند.

تولید بی کیفیت ماسک، سواستفاده از شیوع ویروس کرونا است

همچنین یک تولیدکننده ماسک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اعلام اینکه در حال حاضر علاوه بر اینکه تولیدکننده ماسک در ایران حمایت نمی شود، واردات ماسک هم انجام می شود، گفت: در شرایطی که بسیای از داروخانه ها می گویند ماسک نداریم و وزارت بهداشت آنها را مجبور می کند که از شرکت پخش ماسک دریافت کنید و این مساله بسیار عجیب است و جای سوال است که چرا باید داروخانه ها نتوانند از شرکت هایی که تاییدیه وزارت بهداشت و وزارت صنعت، معدن و تجارت را دارند ماسک تهیه کنند.

احمد حسینی با بیان اینکه شرکت های پخش ۲۰ تا ۳۰ درصد برای توزیع محصولات می خواهند، افزود: اگر سود شرکت های توزیع کم شود از تولیدکننده محصولات را تحویل نمی گیرند و به نظر می رسد که توزیع ماسک به محلی برای درآمدزایی تبدیل دولت شده است و حتی اجازه نمی دهد که ما به عنوان تولیدکننده به طور مستقیم ماسک را با قیمت پایین تر به دست مصرف کننده ها برسانیم.

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی بسیاری از شرکت های خصوصی ماسک را به صورت اتوماتیک تولید می کنند، اظهار کرد: در شرایطی اجازه فروش داروخانه ای به آنها نمی دهند که ماسک های برخی شرکت های دولتی به صورت دستی تولید می شوند و در داروخانه ها هم بفروش می رسند حالا مساله این است که وقتی کارگری که به صورت دستی ماسک چسبی تولید می کند عملا به دلیل تماس دست، آن ماسک را آلوده کرده و ممکن است خود منبعی برای انتقال ویروس کرونا یا هر ویروس دیگری شود.

حسینی با اشاره به اینکه تعرفه وزارت بهداشت برای عمده فروشی ماسک ۱۰۵۰ تومان است، گفت: ماسک استاندارد باید به قیمت ۱۳۰۰ تومان به دست مصرف کننده برسد با این حال در شرایط کنونی تولیدکننده با قیمت ۸۵۰ تومان به عمده فروشی ها می فروشد در حالی که شایعاتی هست مبنی بر اینکه برخی شرکت های دولتی ماسک وارداتی به نام خود در بازار توزیع می کنند و حتی مواد اولیه سهمیه ای دریافت می کنند و باعث از بین رفتن شرایط رقابتی در بازار می‌شوند.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر صادرات ماسک برای شرکت های عادی ممنوع است، گفت: از آنجایی که ۲۰۰ شرکت تولیدکننده ماسک در کشور وجود دارد به نظر می رسد کسانی که واردات انجام می دهند رانت دارند.

حسینی با اشاره به اینکه برخی ماسک های بدون خشاب و به صورت زیرپله ای تولید می کنند، گفت: این ماسک ها اصلا تاثیری در کرونا ندارد، در واقع باید توجه کنیم امروز در ایران بسیاری ماسک می زنند اما بازهم می بینیم کرونا در ایران تشدید شده است، زیرا ماسک های بی کیفیت به مردم فروخته می شود و این بازی کردن با جان مردم است.

او با انتقاد به گرانی مواد اولیه تصریح کرد: در شرایط کنونی قیمت محصولات پتروشیمی دو برابر شده است و به ما می گویند که اگر الان پول را واریز کنید تا دو ماه دیگر جنس تحویل داده می شود در حالیکه در بازار آزاد این محصولات ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان گرانتر فر.خته می‌شود و هر چقدر هم بخواهید می توانید بخرید و البته سوال اینجاست که این محصولات پتروشیمی چگونه وارد بازار آزاد می شوند.

تا زمانی که نظارت کافی در بخش تولید و توزیع ماسک وجود نداشته باشد همچنان شیوع ویروس کرونا در ایران بالا خواهد بود، زیرا بسیاری از مردمی که ماسک می زنند نسبت به بی تاثیر بودن آن ماسک ها اطلاعی ندارند و حتی ممکن است به دلیل اطمینان خطری که از زدن ماسک پیدا کرده اند بیشتر در تماس با فضای آلوده قرار بگیرند، بنابراین در شرایط کنونی مشکل ویروس کرونا در ایران تنها نزدن ماسک نیست، بلکه ماسک های بی کیفیت، ناتوانی مردم در خرید ماسک های مناسب و ... است.