ارزیابی و بهبود اثربخشی فرآیندها و در نهایت، یاری رساندن به سازمان در دستیابی به اهداف، به‌ویژه در شرایط کنونی حاکم بر کشور، از وظایف کلیدی و بسیار مهم حسابرسی است که باید به نحو احسن انجام شود.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، محمدرضا هادی، رییس امور حسابرسی داخلی شرکت ملی گاز ایران با بیان این مطلب، اظهار داشت: شناسایی نقاط قوت و ضعف و اجرای مدیریتی کارآمد و اثربخش، بررسی اصلاح فرآیندها در حوزه‌های عملیاتی، مالی، کالا، منابع انسانی و ... از دیگر اقدامات این امور برای تسهیل در کارها در بخش‌های مختلف است.

وی ادامه داد: دامنه اختیارات این امور در سطح شرکت ملی گاز ایران هیچ‌گونه محدودیتی ندارد و بر اساس نظام‌نامه حسابرسی داخلی و ابلاغ معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، ما بدون محدودیت در هر حوزه‌ای، می‌توانیم فعالیت خود را انجام داده و گزارش‌ها را به منابع ذیصلاح در داخل شرکت منعکس کنیم تا بتوانیم ان‌شاءالله اصلاح فرآیندها را در موارد مورد نظر در سطح شرکت، به منصه ظهور برسانیم.

هادی با اشاره به مستند نظام‌نامه حسابرسی داخلی مصوبه هیأت‌مدیره شرکت ملی گاز ایران که منطبق بر نقش، اهداف، جایگاه سازمانی، برنامه‌ها و وظایف محوله و مسئولیت‌های سازمانی و حرفه‌ای این امور است، توضیح داد: این اقدامات با هدف حصول اطمینان از نحوه صحیح اجرای برنامه‌ها، فعالیت‌ها و بودجه‌بندی‌های شرکت انجام می‌شود تا سازمان بهبود و اصلاح فرآیندها در بخش‌های مختلف را که لازمه پیشرفت سازمانی است، به تماشا بنشیند.

رییس امور حسابرسی داخلی شرکت ملی گاز ایران در ادامه در خصوص فعالیت‌ها و اقدامات برنامه‌ریزی شده برای سال جاری، اظهار داشت: علاوه بر مصوبه هیأت‌مدیره شرکت ملی گاز ایران در خصوص برنامه‌های تبیین‌شده سال ۹۹، دستورالعملی هم از سوی وزیر نفت در تاریخ ۲۵ مردادماه ۱۳۹۸ به شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت در خصوص افزایش کنترل‌های داخلی خصوصاٌ در حوزه مالی ابلاغ شده که از آن چک لیستی با ۳۲ بند تهیه شده که به نوعی، فرم خوداظهاری محسوب می‌شود و شرکت‌ها این فرم را ماهیانه برای ما ارسال می‌کنند.

هادی پیشرفت در عملکرد شرکت‌ها را با توجه به سیستم جامع مالی در حال اجرا در شرکت ملی گاز ایران، خوب توصیف کرد و گفت: در این زمینه، پیشرفت خوبی همراه با بهبود فرآیندها شاهد بودیم و امیدواریم که بتوانیم با تلاش بیشتر، این حوزه  از خوداظهاری به رسیدگی در شرکت‌ها ارتقا داده و گزارش آن را به مدیر کل حسابرسی امور مجامع وزارت نفت برسانیم.

نقش مشاورگونه حسابرسی داخلی

وی در بخش دیگری از سخنان خود، در خصوص وضعیت خاص کشور با توجه به شیوع ویروس کرونا، تصریح کرد: در حال حاضر و با توجه به شرایط که بر کل دنیا حاکم است، سفر به شرکت‌های مختلف در استان‌ها را که به‌منظور ارزیابی و بررسی موارد صورت می‌گرفت، محدود کرده و با استفاده از نرم‌افزارهای مالی، نیروی انسانی و یا سیستم جامع نفت، رسیدگی از راه دور را به حداکثر رسانده و تلاش داریم تا حد امکان، مگر در موارد خاص، از حضور فیزیکی در محل خودداری کنیم.

هادی نقش مشاورگونه حسابرسی داخلی را پررنگ‌تر از گذشته عنوان کرد و گفت: این نقش به‌ویژه برای مدیران عامل شرکت‌ها، پالایشگاه‌ها و مناطق ده‌گانه عملیاتی، همچنان فعال است که امید داریم به رغم شرایط حاکم بر کشور، بتوانیم با توجه به مجموعه قوانین و مقررات، نتایج خوبی را در این زمینه شاهد باشیم.

رییس امور حسابرسی داخلی شرکت ملی گاز ایران در پایان با بیان این که حسابرسی قصد ندارد مچ افراد را بگیرد، گفت: ما بر این باوریم که به‌عنوان حلقه‌ای از زنجیره شرکت ملی گاز ایران، باید با هم تعامل کنیم تا بتوانیم به مسیرهای بهتر برسیم، این امر بدان معناست که اصلاح فرآیندها برای ما مهم است. وقتی این توضیحات برای شرکت‌ها و مسئولین داده می‌شود، فضای مناسبی ایجاد می‌شود و در تعامل با یکدیگر، کارها بهتر و سریع‌تر انجام می‌شود.