مشاور رئیس مناطق آزاد اقتصادی کشور افزود: 83 درصد از اقتصاد کشورمان دولتی است و می‌دانیم که نباید در فضای اقتصاد دولتی فعالیت کنیم چون درگیر مشکلات عدیده و فسادهای مالی خواهیم شد.

به گزارش مرور نیوز، عبدالرسول خلیلی پیش از ظهر امروز در همایش «نقش مناطق آزاد در تعامل با اقتصاد جهانی» که در آمفی‌تئاتر سازمان برنامه و بودجه کردستان برگزار شد، اظهار داشت: جذب سرمایه‌گذار بومی عملا موجب ترغیب و کشش سرمایه‌گذار خارجی به سمت منطقه خواهد شد.

به گفته خلیلی، اگر در یک بازار سالم محصولات و تولیدات موفق و با کیفیت خود را به سرمایه‌‌گذاران خارجی نشان دهیم قطعا پیشخوانی برای بهره‌گیری از سرمایه‌های غیربومی خواهد بود.

مشاور رئیس مناطق آزاد اقتصادی کشور افزود: سیر تحول اقتصادی موجب شده تا مزیت‌های اقتصادی تبدیل به مزیت‌های رقابتی شوند و این یعنی شرایطی را ایجاد کنیم تا تولیدات و خدمات ارائه شده از سوی تولیدکنندگان و صنعتگران ارتقاء یابند.

وی گفت: ایجاد بانک اطلاعاتی و شناسایی فرصت‌های مناطق آزاد بانه و مریوان موجب می‌شود تا این موضوع را با بهترین ایده‌ها و متدهای اقتصادی به سرانجام برسانیم.

مشاور رئیس مناطق آزاد اقتصادی کشور تصریح کرد: در سیر مناطق آزاد چند نسل حائز اهمیت است که یکی از اینها نسل  تجارت محور بوده و پس از آن موضوع صنعت و خدمات مطرح می‌شود.

به گفته خلیلی، صنعت‌محور بودن یعنی ایجاد زیرساخت‌های تولید و کارخانجات و خدمات‌محور بودن یعنی ارائه خدماتی که موجب پیشرفت صنعت در مناطق آزاد خواهند شد.

ویژگی مناطق آزاد خارج کردن ذهن از دنیای بروکراسی و متحجرانه است

وی تصریح کرد: ویژگی اصلی مناطق آزاد خارج کردن ذهن از دنیای بروکراسی و متحجرانه است زیرا با وجود این مناطق فضای توسعه شکل گرفته و بسترهای تجارت سالم آماده خواهد شد.

به گفته خلیلی، نسل چهارم مناطق آزاد در اواخر دهه 1970 به دنبال توسعه اقتصادی جهان و انقلاب فناورانه در آمریکا تاسیس شد و سپس در سایر کشورها شکل گرفت.

مشاور رئیس مناطق آزاد اقتصادی اظهار داشت: جهش و ارتقا مناطق آزاد از تجارت‌محور، صنعت‌محور و خدمات‌محور به مناطقی با کارایی دانش‌بنیان محور از مهم‌ترین عامل پیشرفت کشورهای توسعه یافته است.

خلیلی با اشاره به تولید دانش در دانشگاه‌ها افزود: یک حلقه مفقوده مابین دانشگاه و صنعت وجود دارد  و اگر این دو موضوع به هم پیوند داده نشوند باید اسیر واردات شویم و یکی از کارهای مهمی که مناطق آزاد می‌توانند انجام دهند اتصال دانشگاه و صنعت به یکدیگر است.

وی افزود: اگر اکنون بسیاری از ما شغل داریم مدیون نسل گذشته خود هستیم که برای نسل ما کار تولید کرده‌اند و وظیفه ما نیز ایجاد اشتغال و رفع بیکاری برای نسل بعدی است.

به گفته مشاور رئیس مناطق آزاد اقتصادی کشور، اگر این فضا برای جوان این نسل وجود ندارد و اکثر آنها بدون شغل و جایگاه متناسب با رشته تحصیلی خود هستند ناشی از عملکرد نامناسب از سوی مسوولین است.

خلیلی با بیان اینکه چهار موج برای تکنولوژی در دنیا مطرح است، متذکر شد: در حال حاضر بیش از 80 درصد از تولیدات امروز جهان در موج سوم صورت می‌گیرد و یکی از دلایلی که ایران با مشکل مواجه است، تولید در موج دوم است.

وی تصریح کرد: مشکلات عمده تولید در کشور نبودن سرمایه نیست بلکه در مقابل تولیدات جهانی، ایران بیش از 80 درصد از تولیدات خود را در موج دوم تکنولوژی انجام می‌دهد و به دلیل کهنه بودن زیر ساخت‌ها همواره از تولیدات روز دنیا عقب خواهیم بود.

خلیلی اظهار داشت: مهم‌ترین عامل برای موفقیت مناطق آزاد بانه و مریوان وجود یک مدیر خوب است چون در فضای توسعه نیاز به یک حکمران خوب داریم.

فعالیت در موج‌های بالا موجب پیشرفت مناطق آزاد بانه و مریوان می‌شود

به گفته خلیلی، نکاتی که در مناطق آزاد بانه و مریوان باید مد نظر قرار داد فعالیت در موج‌های بالاتر است زیرا اگر اینگونه نباشد افراد تولید واقعی نداشته و  پس از مدتی انتقادها و کارشکنی‌ها آغاز خواهد شد و تولیدات کشورهای دیگر را عامل سرخوردگی و عدم پیشرفت آن منطقه عنوان می‌کنیم.

مشاور رئیس مناطق آزاد اقتصادی کشور افزود: 83 درصد از اقتصاد ما دولتی است اما امروزه می‌دانیم که نباید در فضای اقتصاد دولتی فعالیت کنیم زیرا درگیر مشکلات عدیده و فسادهای مالی خواهیم شد.

وی به اهداف ایجاد بازارهای آزاد تجاری اشاره و تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد این مناطق محرومیت‌زدایی است و اگر بخواهیم این موضوع را در ابتدا رفع کنیم نباید همزمان نیز به فکر تجارت موفق بود.