پیروزی دموکرات ها در آمریکا برخلاف تصور عده ای که فکر می کنند برای بورس ایران خوب نیست اثر مثبتی بر رشد گروه های بانکی، خودرویی و ... دارد؛ در مقابل دلالی دلار، طلا، مسکن، خودرو و سکه همگی از جذابیت می افتند و دچار رکود و روندی نزول می شوند و نقدینگی این بازارها دوباره وارد بورس می شوند.

به گزارش مرور نیوز، عده ای تصور می کنند اگر ترامپ پیروز می شد دلار هم افزایش می یافت و بدین صورت بورس رونق می گرفت! اما شاید با انتخاب ترامپ، موقتا بورس رشدش را به واسطه گرانی دلار شروع می کرد ولی ادامه دار نمی شد؛ زیرا از ۲۰ مرداد ۹۹ دلار از ۲۰ هزار تومان وارد کانال ۲۷ هزار تومان و بعد ۳۲ هزار تومان شد و در همان زمان ریزش شاخص هم شروع شد و به مرز ۱ میلیون ۲۰۰ واحد هم رسید. بنابراین رشد دلار تنها یکی از شاخص های رشد بورس است و نمی توان سایر فاکتورها را نایده گرفت و این مساله برای بورس ایران که دستوری است کاملا شدید تر است.

اما پیروزی بایدن برخلاف تصور عده ای که فکر می کنند برای بورس خوب نیست اثر مثبتی بر رشد گروه های بانکی، خودرویی و ... در بورس دارد، زیرا باعث کاهش فشارهای تحریمی و افزایش مبادلات بانکی و واردات مواد اولیه می شود و رشد این شرکت ها شاخص کل را بهبود می بخشد. از طرف دیگر اصلاح اخیر، شاخص کل را هم اکنون در کف کانال حمایتی قرار داده که ظرفیت بالایی برای رشد دارد و در مقابل بازار دلار، طلا، مسکن، خودرو و سکه همگی از جذابیت می افتند و دچار رکود و روندی نزول می شوند و نقدینگی این بازارها دوباره وارد بورس می شوند و به رشد بورس کمک می کند.

البته نباید نادید گرفت که تاثیر انتخابات بر بورس ایران در هر صورت فقط کوتاه مدت است و تغییرات بنیادین منوط به گذشت زمان و مشخص شدن سیاست‌های خارجی و داخلی ما و حتی انتخابات سال آینده‌ی ایران خواهد بود.

به هر حال با تغییر دولت در کاخ سفید فضای روانی و بستر اقتصادی و سیاسی درباره ایران تغییر خواهد کرد و شرایط برای اعمال سیاست‌ها در داخل هم تغییر می‌کند.

نخستین اثر آن بر بازارهای مالی کشور روانی خواهد بود و تفکر دلار ۵۰ هزار تومانی از بین خواهد رفت، هرچند عده ای از دلال ها هنوز موج های را به مردم القا می کنند که بگویند بایدن بدتر از ترامپ است، اما در واقعیت اینگونه نیست و ریزش قیمت دلار در چند روز اخیر نشانه افزایش دلال ها در بازار ایران است اما ادامه ریزش بیشتر دلار منوط به اجرای سیاست‌های واقعی خواهد بود و تا آن زمان در محدوده‌ی ۲۰ هزار تومان نوسان می کند، همچنین بازار طلا و سکه همین روند را دنبال می کنند.

بازار مسکن هم درگیر رکود قابل توجهی می شود چون مسکن معمولا چسبندگی قیمت دارد و به راحتی قیمت آن پایین نمی‌آید و معمولا اصلاح زمانی(مانند رکود چند ساله) خواهد داشت.

اما وضعیت بورس کاملا متفاوت است هرچند بورس ایران با دلار رشد کرده و حالا همه فکر می‌کنند با ریزش دلار بورس هم ریزش خواهد داشت، اما نرخ دلاری که بورسی‌ها در صورت‌های مالی خود نشان می‌دهند از نرخ بازار آزاد کمتر است. نرخ دلار در صورت‌های مالی بانک‌ها کمتر از نصف قیمت بازار است. پتروشیمی‌ها و فلزات دلار را عموما ۱۵ درصد کمتر از نرخ بازار آزاد تسعیر کرده اند. از طرف دیگر تحریم ها صادرات فلزات و پتروشیمی و نفت ایران را در سال‌های گذشته کاهش چشم‌گیری داده است و در صورت رفع تحریم ها در سال‌های آینده فروش صادراتی شرکت‌ها رشد قابل توجهی خواهد داشت و رشد تناژ صادراتی شرکت‌ها را به سود‌های بیشتری می رساند.

البته نقش دولت در بورس را نباید نادیده بگیریم. در نهایت دولت است که تصمیم می گیرد بازارها را در داخل به حرکت در بیاورد یا نه! روی کاغذ دولت می‌تواند بورس را در اولویت قرار دهد و از آن به عنوان بستر برای جذب نقدینگی سرگردان از بازار دلار و طلا و هدایت آن به سمت بورس استفاده کند.

مساله دیگر این است که چند ماه طول می‌کشد تا بایدن قدرت را به دست بگیرد و درست چند ماه بعد هم انتخابات ایران در جریان خواهد بود در این مدت بعید است توافق جامعی صورت بگیرد اما زمینه برای کاهش تنش‌ها و آماده سازی زیرساخت‌های بهبود شرایط وجود دارد که باز هم بستگی به رفتار ایران در این خصوص دارد.