رئیس خانه معدن ایران گفت: میلیاردها دلار برای راه‌اندازی واحدهای بزرگ فولاد به سبب بی‌آبی از دست‌ رفته است.

به گزارش مرور نیوز، محمدرضا بهرامن بعدازظهر امروز در همایش راهکارهای مدیریتی بحران آب اظهار داشت: امروز جهان با بحران آب درگیر است و با توجه به کمبود آب برنامه توسعه خود را تعریف می‌کنند.

وی با بیان این‌که بحران آب امروز کشور ما حاصل 50 سال سهل‌انگاری مدیران است، افزود: درآمدهای بادآورده نفتی ما را تن‌پرور بار آورد و فراموش کردیم حاصل کار خود را در بهره‌وری و قیمت تمام‌شده هر بخش بسنجیم و مردم هم به سبب همین رویکرد نفتی همواره خود را طلبکار حاکمیت تصور کرده‌اند و نتیجه این شده که نسل‌های آینده باید تقاص بی‌کفایتی ما را پس بدهند.

بهرامن ادامه داد: لازم است کمیته یا دبیرخانه بحران آب برای مطالبه گری تشکیل‌شده و در تمام کشور اقدامات مدیران از نظر تأثیر بر بحران آب را رصد کند.

وی بیان کرد: بخش کشاورزی ما 13 درصد «جی دی پی» کشور را به خود اختصاص می‌دهد اما 90 درصد آب کشور را می‌بلعد و به‌واقع همان کشاورزان به سبب برنامه نداشتن بیکار می‌شوند و هجوم به حاشیه شهرها را به سبب بی‌آبی شاهد هستیم.

بهرامن تصریح کرد: این کشاورزان اشتغال خود را ازدست‌داده‌اند چون ما مدیریت نکرده‌ایم و امروز جامعه ما کمبود مدیریت کیفی دارد که اگر مدیریت کیفی داشتیم نباید حاصل کارهای ما با این منابع سرزمینی و درآمدهای خدادادی همچنان این‌همه مشکل بود.

وی ابراز داشت: ما برنامه‌های استراتژیک تعریف می‌کنیم اما هر بخش اسناد جداگانه خود را دارد و این برنامه‌ها مسئله آب لحاظ نشده است.

بهرامن با اشاره به هدفگذاری تولید 55 میلیون تن فولاد ابراز داشت: هشت طرح بزرگ فولادی در برنامه کشور داشته‌ایم که امروز تنها دو مورد آن کارایی دارد و بقیه میلیاردها دلار پول را بر باد داده‌اند چون آبی برای کار کردن آنها وجود ندارد و وقتی به شیوه اتخاذ این تصمیمات نگاه می‌کنیم تلاش برای راضی کردن مناطق و استان‌ها عامل آن بوده است.

وی متذکر شد: فولاد مبارکه اصفهان بنا بود در بندرعباس احداث شود اما به سبب اصرار مدیران به مبارکه آمد و آنجا را دچار بحران آب کرد.

بهرامن ادامه داد: این ذهنیت که گمان می‌کنیم پس از نابود کردن منابع آبی می‌توانیم با آب مجازی یا انتقال آب مشکل را حل کنیم تصوری باطل است مگر آن‌که بتوانیم کشوری را بخریم و آب آن را به خود اختصاص دهیم.

این فعال صنعت و معدن اظهار داشت: زمانی می‌گفتیم همدان خوش آب‌وهوا است، تهران به سمت شاهرود آب‌وهوای عالی داشت و شیراز به شهر گل‌ و بلبل معروف بود اما امروز اثری از آن باقی نمانده است.

وی افزود: در برنامه هشتم عمده رشد متوجه بخش صنعت شده که صنعت بدون نگاه به مسائل استراتژیک آب کشور نباید به سمت تحقق این برنامه برود که اگر برود تنها در کوتاه‌مدت نتایجی به دست می‌آید و در بلندمدت بی‌آبی صنایع ایجادشده را متوقف می‌کند.

بهرامن تولید برنج در استان فارس را مایه افتخار ندانست و گفت: خانه معدن ایران و اتاق یک برنامه راهبردی را با مجموعه آب کشور بر اساس آمایش سرزمین و هدف‌گذاری صنعت تدوین خواهد کرد.

وی در پایان گفت: همه ما در بحث آب مسئولیت داریم و حفظ منابع ملی کشور باید در صدر برنامه‌های صنعتی و کشاورزی ما قرار بگیرد.