دبیر انجمن ژئوپلیتیک ایران جرئیات برگزاری همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپلیتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه ای را تشریح کرد.

به گزارش مرور نیوز، حسین ربیعی قائم مقام کمیته علمی همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپلیتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه با بیان اینکه این همایش به صورت محدود حضوری و ویدئوکنفرانسی برگزار می شود و برای برگزاری محدود آن مجوزهای لازم اخذ شده گفت: این همایش بین المللی سه شنبه ۲۷ آبان ماه با سخنرانی مسئولان و اندیشمندان داخلی و خارجی در مرکز همایش های بین المللی سازمان منطقه آزاد انزلی و با حضور رسانه های داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به سخنرانی مقامات داخلی در این همایش گفت: مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی، آقای اردکانیان وزیر نیرو و دکتر دژپسند وزیر اقتصاد، مرتضی بانک دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، استاندار گیلان، دکتر جلالی سفیر ایران در روسیه در این همایش سخنرانی خواهند داشت.

وی با اشاره به استقبال اندیشمندان و مقامات خارجی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا از این همایش خاطرنشان ساخت: مسئولان و مقامات خارجی به صورت ویدئوکنفرانسی در این همایش سخنرانی خواهند کرد، از جمله معاون وزیر صنعت و بازرگانی روسیه، وزیر بازرگانی اوراسیا، مدیرعامل بندر لوتوس آستراخان روسیه، رئیس انجمن تجارت اسلامی روسیه که در رابطه با اهمیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا و زمینه های تعامل بیشتر میان کشورهای عضو و کریدور شمال-جنوب و سایر مسائل این اتحادیه سخنرانی خواهند کرد. 

دبیر انجمن ژئوپلیتیک ایران با تأکید بر استقبال گسترده جامعه علمی از این همایش و دریافت دهها مقاله باکیفیت و کاربردی، افزود: در این همایش بین المللی، شش پنل تخصصی با ارائه بیش از 30 مقاله برتر همایش از اساتید داخلی و خارجی برگزار خواهد شد که این مقالات به موضوعات مهمی همچون نقش اتحادیه اقتصادی اوراسیا در یکسان سازی استانداردهای محصولات صادراتی کشور، موانع و مشکلات پیش رو در الحاق ایران به اوراسیا، نقش اتحادیه اوراسیایی در توسعه همگرایی منطقه ای ایران و روسیه: با تاکید برعضویت کامل ایران، ارزیابی قدرت نرم مناطق آزاد تجاری ایران در شکل دهی نظام امنیت منطقه ای پرداخته خواهد شد.

حسین ربیعی در تشریح اهداف برگزاری این همایش گفت: این همایش به‌دنبال توسعه مبانی نظری همکاری و همگرایی و ژئوپلیتیک منطقه‌ای است و می خواهد راه‌های عملی و کاربردی بهره‌برداری از فرصت‌ها و ظرفیت‌های این پیمان منطقه‌ای را شناسایی و معرفی کند.

وی افزود: در شرایط کنونی که گسترش ارتباطات بین‌المللی و پیوستن به شبکه‌های مالی، ابزار تجارت جهانی و منطقه‌ای است، شناخت مناطق پیرامونی و ظرفیت های گسترش ارتباطات بین‌المللی می تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات ما باشد. 

حسین ربیعی با تقدیر از همکاری سازمان ها و نهادهای مشارکت کننده در این همایش با انجمن ژئوپلیتیک ایران گفت: سازمان منطقه آزاد انزلی، مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام، اتحادیه انجمن های علمی علوم جغرافیایی، دانشگاه گیلان، دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و سایر سازمان ها و نهادها در برگزاری این همایش مشارکت فعال داشته اند که بدون همراهی آنها برگزاری این رویداد مهم در شرایط کنونی امکان پذیر نبود